شناسهٔ خبر: 11977905 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

خبر

صاحب‌خبر -

 سه ميدان نفتي در راس برنامه شکست فريز نفت

ايران به طرح فريز نفتي نمي‌پيوندد و البته در همين راستا يکي از اولويت‌دارترين برنامه‌هاي وزارت نفت براي ماه‌هاي پيش‌رو، افزايش ظرفيت توليد از ميادين نفتي غرب کارون است.

به گزارش ايسنا،‌ افزايش توليد نفت از ميادين نفتي غرب کارون جزو سرفصل‌هاي دستورکار وزارت نفت در سال جديد است، به اين ترتيب که قرار است با افتتاح فازهاي نخست يادآوران، آزادگان شمالي و ياران شمالي حجم توليد نفت از اين حوزه 100هزار بشکه در روز افزايش يابد.

البته برنامه‌هاي وزارت نفت براي افزايش توليد از اين حوزه به برنامه يکساله 1395 ختم نمي‌شود، بلکه غرب کارون جزو برنامه‌هاي اصلي نفتي کشور در سياست‌هاي برنامه ششم توسعه نيز قرار دارد.

به گفته زنگنه قرار است تا پايان سال جاري توليد از ميادين نفتي غرب کارون به 200 هزار بشکه در روز و پس از آن تا پايان عمر دولت يازدهم به 300 هزار بشکه در روز افزايش يابد، اما تا پايان زمان اجراي برنامه ششم توسعه مقدار توليد نفت خام از اين ميدان به 700 هزار بشکه در روز خواهد رسيد.

برنامه شرکت مهندسي و توسعه نفت براي ميادين نفتي غرب کارون اين است که با توسعه آزداگان، ياران و يادآوران مجموع توليد از اين ميادين را تا پايان سال آينده به 500 هزار بشکه در روز برساند.

بر اساس اين برنامه‌ها قرار است با افتتاح رسمي آزادگان شمالي و يادآوران هر يک از اين ميادين به ترتيب با توليد 75 و 85 هزار بشکه در روز کار خود را آغاز کنند.

افزايش 160 هزا بشکه‌اي توليد با افتتاح اين دو ميدان نفتي با در نظر داشتن توليد 50 هزار بشکه‌اي از آزادگان جنوبي توليد از غرب کارون را تا پايان امسال به 300 هزار بشکه در روز افزايش خواهد داد و البته در صورت تحقق اين امر اين ميزان توليد معادل هدف‌گذاري دولت براي پايان عمر خود است.

بنابراين پيش‌بيني تا سال 1396 توليد نفت از ميادين نفتي غرب کارون به 550 هزار بشکه در روز مي‌رسد و البته به گفته حاجي‌حسين‌نژاد با توسعه فازهاي دوم آزادگان شمالي و يادآوران مي‌توان به توليد 700 هزار بشکه در روز از اين حوزه دست پيدا کرد يعني مقداري نزديک به هدف تعيين شده براي پايان برنامه ششم توسعه.

يادآوران يکي از مياديني است که روي افتتاح و آغاز توليد آن در سال جاري حساب شده است، ميداني که پيش از شروع سال نيز اعلام شده بود که آماده افتتاح با ظرفيت توليد 85 هزار بشکه نفت خام در روز است که به ترتيب شامل 70 هزار بشکه نفت خام سبک و 15هزار بشکه نفت خام سنگين مي‌شود.

آزدگان شمالي ديگر ميداني است که توليد از فاز نخست آن طي سال جاري در راس برنامه‌هاي وزارت نفت قرار دارد که به گفته زنگنه کار فاز نخست اين ميدان نيز تقريبا به اتمام رسيده است و البته براي فاز دوم نيز چيني‌ها مي‌توانند کار را به دست گيرند.

اين ميدان نيز در روزهاي پاياني سال گذشته با ظرفيت توليد 75 هزار بشکه در روز آماده افتتاح شده بود و قرار است با افتتاح فاز دوم اين ميدان توليد از اين به طور کلي به 150 هزار بشکه در روز برسد.

ياران شمالي نيز ديگر ميداني است که در راس برنامه‌هاي وزارت نفت براي شروع بهره‌برداري است ميدان ديگري که آن هم آغاز بهره ‌برداري‌اش براي پايان سال گذشته براي توليد 15 هزار بشکه در روز آماده شده بود و البته به گفت مديرعامل متن قرار است ظرفيت توليد از اين ميدان تا پايان امسال به 30 هزار بشکه در روز خواهد رسيد.

افزايش توليد نفت در سال جاري و البته صادرات از جمله برنامه‌هاي وزارت نفت براي سال جاري به عنوان نخستين سال بدون تحريم است و به همين دليل نيز ايران علاقه‌اي به پيوستن به طرح فريز توليد ندارد. بنابراين برنامه‌ريزي‌ها توسعه غرب کارون به منظور افزايش بهره‌برداري از برنامه‌هاي اصلي وزارت نفت است و افزايش 100 هزار بشکه‌اي از توليد اين حوزه هدفي است که دولت مي‌خواهد تا پايان امسال به آن دست پيدا کند.

پالايشگاه بندرعباس، صادراتي مي شود

با اصلاح کيفيت و اجراي طرح تبديل مازاد بنزين، پالايشگاه بندرعباس بزودي صادراتي مي شود.به گزارش شانا، عباس کاظمي در نشست با اعضاي کميسيون انرژي و بازديد از طرح افزايش توليد بنزين پالايشگاه بندرعباس، با اشاره به شعار امسال تحت عنوان اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل گفت: با توجه به برنامه ريزيهاي صورت گرفته، اميدواريم بخشي از رهنمودهاي مقام معظم رهبري و سياستهاي پيش بيني شده را عملياتي کنيم.مديرعامل شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران، با اشاره به اين که پالايشگاه بندرعباس جزء 8 پالايشگاه ايران است که بعد از انقلاب با هدف صادرات ساخته شد، اما به دليل نياز داخلي تاکنون موفق به صادرات نشده است، گفت: با توسعه صورت گرفته و برنامه هاي تدوين شده، اميدواريم به هدف صادرات در اين پالايشگاه دست يابيم.کاظمي با اشاره به طرح افزايش ميزان توليد بنزين در پالايشگاه بندرعباس گفت: با اجراي اين طرح، در نيمه نخست امسال با افزايش ظرفيت سه ميليون ليتر بنزين استاندارد در اين پالايشگاه ظرفيت موجود به 12 ميليون ليتر خواهد رسيد. به گفته مديرعامل شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران، با توجه به اصلاح کيفيت صورت گرفته قطعا پالايشگاه بندرعباس به پالايشگاهي پيچيده، قدرتمند، با توان صادراتي بدل خواهد شد.وي با بيان اين که تبديل مازوت به بنزين جزء اولويتهاي پالايشي وزارت نفت تعريف شده است، گفت: در حال حاضر سرمايه گذاران خارجي حاضر به سرمايه گذاري البته با تضمين دولت هستند که اميدواريم با همکاري بخش خصوصي اين طرح به مرحله اجرا برسد.

کاظمي ادامه داد: مازوت موجود در فرآورده ها در حال حاضر 30 درصد است که اميدواريم با اصلاحات صورت گرفته به زير 10 درصد کاهش يابد. مديرعامل شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران، ادامه داد: دولت مکلف شده است توليد پالايشگاهها را اصلاح کند و سالانه دو درصد از توليد مازوت را کاهش دهد و در نهايت طبق چشم انداز به کمتر از 10 درصد برساند.کاظمي اعلام کرد: با اجراي اين پروژه در پالايشگاهها قطعا پالايشگاههاي کشور از حاشيه ضرر و سود کم خارج خواهند شد و به سوددهي خواهند رسيد.

معاون وزير نفت اظهار داشت: دنيا به سمت استفاده از ال ان جي حرکت کرده و ادامه نادرست توليد مازوت بايد هر چه سريعتر در کشور با توان بالا به سمت اصلاح و کاهش حرکت کند.وي از پالايشگاه اراک به عنوان مصداق واقعي و مثبت ياد کرد که با اجراي اين طرح، مازوت را به حدود 10 درصد رسانده و در حال حاضر از سود 8 دلاري برخوردار شده؛ بنابراين اجراي اين طرح نشان از چرخه اقتصادي براي ديگر پالايشگاهها و خروج آنها از مرحله ضرردهي دارد.کاظمي با بيان اينکه از سال گذشته با اصلاح و بهبود توليد و مصرف از وارد کننده به صادرکننده نفت گاز و ديگر فرآورده ها دست يافته ايم و در حال حاضر به صادرات پايدار رسيده ايم، گفت: با توجه به توفيق حاصله، در زمينه صادرات فرآورده ها اميدواريم با اصلاح کيفيت توليدات پالايشگاهها و وارد مدار شدن پالايشگاه خليج فارس تا پايان امسال به صادرکننده بنزين بدل شويم.

برچسب‌ها:

نظر شما