شناسهٔ خبر: 1194552 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تکميلي/ هفت افغان به جرم تجاوز به عنف به اعدام محکوم شدند

صاحب‌خبر - تهران/ واحد مرکزی خبر/ سیاسی 1393/06/16
هفت افغان روز یکشنبه به جرم تجاوز جمعی به هفت زن محکوم به اعدام شدند.
این هفت متهم که همگی در دادگاه حاضر بودند به جرم ربودن و تعرض به گروهی از زنان در تاریخ 23 اوت محکوم شدند. این زنان در حالی که با خودرو از مراسم عروسی در خارج از پایتخت افغانستان باز می گشتند در کابل هدف تعرض قرار گرفتند.
بنابراعلام دادگاه، مهاجمان که لباس پلیس به تن داشتند و مسلح بودند قربانیان را از خودرو بیرون کشیدند و بعد از ربودن آنها، این افراد را هدف ضرب و جرح و تعرض قرار دادند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از کابل، یکی از قربانیان در دادگاه گفت : « ما با خانواده خود به پغمان رفته بودیم. در راه برگشت،‌ این گروه از مردان ما را دستگیر کردند. یکی از آنها اسلحه خود را روی سر من گذاشت، دیگری همه جواهرات من را دزدید و بقیه گروه آنچه را که شما می دانید انجام دادند.»
جمعیت معترض که در خارج از دادگاه تظاهرات می کردند و مجازات اعدام را برای این هفت مرد خواستار بودند زمانی که رئیس پلیس کابل مجازات اعدام را برای متهمان خواستار شد وی را تشویق کردند.
رئیس پلیس کابل گفت:«‌ ما می خواهیم این افراد در ملأعام دار زده شوند تا درسی برای دیگران باشد.»
وی افزود:«‌ زمانی که ما آنها را دستگیر کردیم، لباس پلیس به تن داشتند. آنها تنها دو ساعت پس از دستگیری به جرم خود اعتراف کردند. »
دستگاه قضایی افغانستان روز یکشنبه درباره این پرونده گفت این هفت متهم می توانند درباره این تصمیم درخواست تجدیدنظر کنند.
طالبان که از سپتامبر 1996 تا زمان مداخله غربی ها در افغانستان در پائیز 2011 در افغانستان در رأس قدرت قرار داشت، عادت داشت افراد را اتهام ارتکاب جرایم مغایر با شریعت اعدام کند و شمار بسیاری از زنان را سنگسار می کرد.
سال 2011 مقامات افغان با دار زدن دو عضو طالبان در ملأ عام اعدام ها را از سرگرفتند. این دو نفر به جرم کشتن 40 نفر در حمله به یکی از شعب بانک کابل در جلال آباد در شرق افغانستان به اعدام محکوم شدند. سازمان غیردولتی عفو بین الملل این اعدام ها را محکوم کرد.
در دوره حکومت طالبان، زنان حتی اجازه نداشتند بدون همراهی یک مرد از خانه خارج شوند.
با افزایش شمار دخترانی که در افغانستان تحصیل می کنند، افزایش شمار نمایندگان زن در پارلمان و تشدید قوانین مجازات در صورت تعرض به زنان، هرچند اوضاع زنان از سال 2001 بهبود یافته است اما برابری با مردان همچنان رویایی دوردست در این کشور است و رفتارهای محافظه کارانه همچنان باقی است.
افغانستان سال 2009 قانونی را برای از بین بردن خشونت علیه زنان که به ویژه ازدواج های اجباری و ازدواج افراد زیر سن قانونی را شامل می شود تصویب کرد.
اما بنابراعلام سازمان ملل متحد، پلیس افغانستان همچنان اغلب به ثبت شکایات زنانی که قربانی تعرض می شوند و اغلب خود از قوانینی که برای حمایت از آنها تصویب شده است بی خبر هستند بی توجه است.
با نزدیک شدن به زمان عقب نشینی نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از افغانستان تا پایان سال، برخی در کابل بیم دارند دستاوردهایی که طی دهه گذشته برای زنان به تحقق پیوسته است از بین برود.
سازمان موسوم به گروه بین المللی بحران سال گذشته اعلام کرد بیم دارد در صورت توافق احتمالی صلح بین قدرت حاکم در کابل و شورشیان طالبان با هدف برقراری ثبات پس از سال 2014 ، حقوق زنان پایمال شود.
173/153

نظر شما