شناسهٔ خبر: 11788262 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

درگفت وگوبا ایرنا اعلام شد

آماده باش تمام اورژانس های شهری و بیمارستانی/30 درصد مصدومان چهارشنبه سوری عابران رهگذرند

تهران-ایرنا- سخنگوی اورژانس کشور ازآماده باش تمام اورژانس های شهری و بیمارستانی ازساعت 12 امروز خبر داد وگفت:30 درصد مصدومان چهارشنبه آخرسال عابران رهگذرهستند، سالمندان درخانه و والدین کنار فرزندانشان بمانند و مردم خریدهای غیرضروری را متوقف کنند.

صاحب‌خبر -

مجتبی خالدی روزسه شنبه درگفت وگو با خبرنگارسلامت ایرنا با اعلام اقدامات اورژانس کشوربرای چهارشنبه آخرسال افزود: دستورالعمل آماده باش تمام پایگاههای اورژانس شهری و جاده ای شامل دو هزار و 185 پایگاه اورژانس که 833 پایگاه آن شهری است و نیز آماده باش تمام اورژانس های بیمارستانی از ساعت 12 امروز(سه شنبه) ابلاغ شده است.
وی ادامه داد: پایگاههای اورژانس 115در میادین اصلی شهرهای بزرگ و مراکز پرتردد مستقرمی شوند و علاوه بر آن برای کاهش زمان رسیدن آمبولانس به کوچه ها موتورلانس ها در شهرهای بزرگ بکارگیری شدند.
سخنگوی اورژانس کشورگفت: اتوبوس آمبولانس های اورژانس در مناطقی که سال گذشته بیشترین حوادث را داشتند مستقر می شوند، در این مناطق علاوه بر آمبولانس های مستقر، خودرو کمکی نیز پیش بینی شده است که در صورت اعزام اولین آمبولانس به ماموریت، خودرو دوم به عنوان جایگزین منطقه را پوشش خواهد داد.
خالدی اضافه کرد: در تمام اورژانس های بیمارستانی کشور نیز پزشک متخصص حضور دارد و اورژانس تمام بیمارستانهای دولتی در تمام شهرهای کشور به حالت آماده باش درآمده اند.

**انتقال 2500 مصدوم چهارشنبه سوری پارسال به بیمارستان
وی گفت: سال گذشته اورژانس کشور دو هزار و 500 مصدوم چهارشنبه آخرسال را به مراکز درمانی منتقل کرد که 30درصد این افراد عابران پیاده و تماشاگرانی بودند که هیچ نقشی درآتش بازی و انفجار نداشته اند.
خالدی در ادامه توصیه های اورژانس کشور برای کاهش مخاطرات چهارشنبه آخرسال را اعلام کرد و افزود: از ساعت 15 امروز(سه شنبه) تا ساعت 21 ساعات طلایی حادثه ساز است و اگر والدین در این ساعات مراقب فرزندان خود و در کنارشان باشند، میزان حوادث به شدت کاهش می یابد.

**46 درصد حادثه دیدگان چهارشنبه آخر سال زیر 19سال
سخنگوی اورژانس کشور اضافه کرد: آمارسالهای گذشته نشان می دهد حدود 46 درصد حادثه دیدگان سوانح چهارشنبه آخرسال افراد زیر19 سال بودند، بنابراین نقش خانواده ها برای مراقبت از فرزندان و کاهش این حوادث بسیار مهم است.
وی گفت: بسیاری از خانواده ها تصور می کنند، این حوادث برای دیگران است و برای فرزندان آنها اتفاقی نمی افتد اما همین افراد شاهد سوختگی و از بین رفتن اعضای فرزندان خود شده اند، برای بسیاری از آنها شادی عید به عزا تبدیل شده است و نوروز را در بیمارستان یا مراجع قضایی سپری کرده اند.

**نوجوان 14 ساله به کما رفت
سخنگوی اورژانس کشور افزود: حوادث خبر نمی کنند و همین چهار روز پیش بود که یک نوجوان 14 ساله کرمانشاهی به علت انفجار ماده منفجره دچارحادثه شد، هر دو دست خود را از دست داد و اکنون در بیمارستان طالقانی کرمانشاه در کما به سر می برد.
خالدی گفت: بیشترین مواد که در چهارشنبه آخر سال حادثه آفرین می باشد، مواد دست سازهستند اما درمجموع هیچ یک از مواد مخترقه مورد استفاده در کشور استاندارد نیستند و نمی توان در مورد عواقب استفاده از آن از قبل پیش بینی کرد.

**توصیه های اورژانس
وی گفت: مهمترین توصیه اورژانس این است که والدین درساعات طلایی یعنی از ساعت 15 تا 21 امشب و پس از آن در کنار فرزندانشان باشند و آنها را تنها نگذارند، سالمندان از تردد غیر ضروری در خیابان بپرهیزند و اگر به خاطر سر و صدا و هیجانات اتفاقات چهارشنبه آخر سال دچار اضطراب شدند، از داروهایی که پزشک تجویز کرده برای کاهش اضطراب استفاده کنند.
وی افزود: مردم خریدهای غیر ضروری خود را امروز انجام ندهند و تا جای ممکن درخانه بمانند، برای تردد درشهر از معابر اصلی و خودروهای حمل و نقل عمومی استفاده کنند.
خالدی با بیان اینکه میزان تلفات شب چهارشنبه آخرسال درسه سال گذشته مرتب کاهش یافته است، اظهارکرد: سال 91 تعداد فوتی در شب چهارشنبه آخرسال 19 نفر بود که در سال 92 به 9 نفر و در سال 93 به سه نفر کاهش یافت.
اجتمام(4)**3063**1724

نظر شما