شناسهٔ خبر: 11643364 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

ایلام بیشترین خسارت خشکیدگی جنگل های زاگرس را متحمل شده است

خبرگزاری شبستان: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام، گفت: این استان بیشترین خسارت را از نظر خشکیدگی جنگل های حوزه زاگرس متحمل شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان از ایلام، رضا احمدی، ظهر امروز ( ۲۲ اسفند) در همایش عملی راهکارهای موثر در کاهش زوال و خشکیدگی بلوط در جنگل های زاگرس، اظهار کرد: ایلام به خاطر شرایط و موقعیت جغرافیایی خاصی که دارد بیشترین میزان خسارت و خشکیدیگی بلوط را در بین دیگر استان های ناحیه رویشی زاگرس داشته و ۱۰۴ هزار هکتار از اراضی جنگلی استان بین ۷۵ تا ۱۰۰ درصد خسارت دیده است.

 

وی، افزود: میزان خشکیدگی درختان بلوط به ترتیب وسعت خشکیدگی و آسیب در استان های ایلام، لرستان، کهکیلویه و بویراحمد، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، همدان و خوزستان رخ داده است.

 

مدیرکل منابع طبیعی ایلام، یادآور شد: خشکیدگی درختان بلوط به تدریج موجب کاهش تنوع زیستی، تهدید امنیت غذایی و سلامت جسمانی و روانی، کوچ اجباری عشایر و روستاییان حاشیه جنگل ها، تغییر درمنابع آب شیرین و شور و ... منطقه می شود.

 

احمدی، تاکید کرد: تغییرات زیست محیطی، گرم تر شدن هوای زمین، استرس های محیطی، گرد و غبار، آلودگی، دخالت های عامل انسانی همچون چرای بیش از حد دام، زهکشی ضعیف و گازهای گلخانه ای از جمله مواردی است که موجب ضعف فیزیولژیکی و تغییر در ارگانیسم و متابولیسم طبیعی درختان بلوط در سال های اخیر و در نتیجه زوال بخش عمده ای از این درختان شده است.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام، گفت: خشکسالی های سال های اخیر درختان بلوط منطقه رویشی زاگرس موجب زوال و خشکیدگی ۱۸ میلیون اصله درخت بلوط در این ناحیه شده است.

 

احمدیف خاطرنشان کرد: پیشنهاد می شود برای کاهش روند خشکیدگی درختان بلوط در مواقع خشکسالی و کم باران آب مورد نیاز این درختان به شیوه های مختلفی چون مدیریت هرز آب ها و افزایش سطوح آبگیر باران تامین شود، همچنین تولید بذر سالم و کاشت انواع گونه های مقاوم بومی و واریته های بلوط، انجام عملیات های مختلف بهداشت و سلامت جنگل و نیز تدوین برنامه های راهبردی برای تعدیل و مدیریت عوامل مستعد کننده زوال درختان بلوط انجام گیرد.

 

برچسب‌ها:

نظر شما