شناسهٔ خبر: 11473999 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

امام جمعه بوشهر: رئیسعلی دلواری نماد مقاومت در تاریخ ایران است

بوشهر- ایرنا- نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر گفت: رئیسعلی دلواری با قیام غریبانه خود سرافرازانه از حریم ایران دفاع کرد و امروز به عنوان نماد مقاومت در تاریخ ایران شناخته می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری روز پنجشنبه در کنگره علمی یکصدمین سالگرد شهادت رئیسعلی دلواری افزود: تنها راه مقابله با نظام استکبار دارا بودن دانش شناخت دشمن، مدیریت کردن آنان، اتحاد داخلی و برنامه ریزی قوی است و رئیسعلی نیز با تمام توان در این زمینه حرکت کرد و به عنوان نماد مقاومت در تاریخ ماندگار شد.
وی تصریح کرد: رئیسعلی دلواری با قیام خود ایران را نجات داد و اگر انگلستان مستقر می شد امروز با چالش های جدی در جنوب ایران روبه رو می شدیم.
صفایی بوشهری گفت: رئیسعلی دلواری هیچ نداشت ولی خدا را داشت و اگر خدا را داشته باشیم می توانیم در نظم نوین بین المللی موثر باشیم.
وی اظهار کرد: رئیسعلی دلواری نشان داد که باید دلدار، مقاوم، شجاع و نترس با تمام توان در مقابل دشمن قرار گرفت آن وقت انسانی پیشتاز خواهیم بود.
امام جمعه بوشهر گفت: امروز ایران اسلامی با هدایت های رهبر معظم انقلاب هزاران هزار رئیسعلی دلواری دارد و اگر تجاوزی از سوی دشمن صورت گیرد، تمام ملت و نظام جمهوری اسلامی همان دلواری های زمان رئیسعلی دلواری خواهند بود.
وی اظهار کرد: قیام مردم جنوب در مقابل انگلیس به رهبری علمایی همچون علامه بلادی، سید علی نقی دشتی، مجتهد برازجانی و بزرگان دیگری است که برگ زرینی در تاریخ ایران، منطقه و فضای حرکت های آزادی بخش و جنبش استقلال طلبانه در جهان است.
صفایی بوشهری ادامه داد: بعد از قیام مردم جنوب و شهادت رئیسعلی دلواری انگلیس هیچ گاه جرأت نکرد در خلیج فارس تهاجم سخت داشته باشد.
وی گفت: قیام رئیسعلی دلواری درس عبرت و تحولی عظیم در نوع حرکت های تهاجمی جهان ایجاد کرد به گونه ای که امروز دشمن به جای تهاجم سخت به روش های نیمه سخت و نرم متوسل شده است.
امام جمعه بوشهر خاطرنشان کرد: در زمان قیام رئیسعلی چند کشور در دنیا نقش تعیین کننده داشتند که می توان به روسیه تزاری، عثمانی و انگلیس اشاره کرد، انگلیس چهار بار به بوشهر حمله کرده و آخرین آن در زمان رئیسعلی دلواری بود.
صفایی بوشهری گفت: مقاومت مردم استان بوشهر در مقابل استعمار جهانی قدمتی 500 ساله دارد و قدمت قیام مردم جنوب در مقابل استعمار انگلیس تاریخی 200 ساله دارد.
وی با اشاره به تحولات تاریخی و مدیریت داخلی در ایران در زمان قیام رئیسعلی دلواری گفت: در آن زمان فضای سیاسی و ملی در ایران مطلوب نبود و دولتی بسیار ضعیف که توان حاکمیت نداشت بر مردم حکومت می کرد و حتی یک نفر از روشنفکران آن دوران در مرکز کشور حامی قیام رئیسعلی دلواری نبود.
امام جمعه بوشهر گفت: با توجه به اهمیت شناخت تعداد و نام کسانی که در رکاب رئیسعلی دلواری به شهادت رسیدند در همین راستا از برخی چهره های علمی و تاریخ شناس درخواست دارم در این زمینه گام بردارند.
وی گفت: رئیسعلی دلواری هرچه داشت در طبق اخلاص قرار داد و همین امر باعث شد که امروز بعد از یکصد سال نام او همچنان با افتخار بیان شود و اگر ایثار این سردار بزرگ جنوب و علمای دینی نبود الان ایران به سرنوشت بحرین گرفتار شده بود.
6047/1656/ 1257

نظر شما