شناسهٔ خبر: 11440599 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مردم ارومیه در رابطه با تبلیغات چه می گویند؟

رعایت قانون و پرهیز از بداخلاقی تبلیغاتی خواسته مردم از نامزدها

ارومیه- ایرنا- انتخابات یکی از سرنوشت سازترین مقاطع حضور ملت ها برای تعیین سرنوشت جامعه خود محسوب می شود و در ایران اسلامی نیز بر خلاف بسیاری از کشورهای منطقه و دنیا، این حق انتخاب در اوج خود بوده و مردم به معنای واقعی کلمه، انتخاب کننده هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، ایران اسلامی از جمله کشورهایی است که به برکت انقلاب اسلامی و حاکم شدن مردم سالاری دینی در سال های پس از انقلاب همواره شاهد برگزاری انتخاباتی قانونمند، مردمی و با حضور گسترده اقشار مختلف مردم بوده و مردم به دلخواه خود افرادی را برای حضور در راس نهادهای موثر و مهم کشور انتخاب می کنند.
مردم ایران به برکت استقرار نظام جمهوری اسلامی در تعیبین سرنوشت کشور همواره سهیم بوده اند و با قدرتی که نظام به آنها داده است، با دقت و بررسی های لازم افراد مورد نظر خود را انتخاب کرده و اداره امور کشور و قانونگذاری را به افراد مورد نظر خود واگذار کرده اند.
در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، همچون 9 دوره گذشته نمایندگانی از سوی ملت ایران برای تصمیم گیری و تصمیم سازی در چهار سال آینده انتخاب می شوند که شرایط این افراد انتخاب شونده بسیار مهم است و هر فردی نیز با معیارهای مربوط به خود، این افراد را بر می گزیند.
علاوه بر حضور گسترده مردمی در انتخابات، یکی از مواردی که همیشه ذهن افراد رای دهنده را به خود درگیر کرده و در برخی موارد نیز موجب تغییر اراده افراد در رای به افراد مختلف می شود، تبلیغات انتخاباتی و حواشی آن است.
در این دوره از انتخابات نیز تبلیغات نامزدهای مختلف مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری به ترتیب از 29 و 22 بهمن آغاز شده و بسیاری از این نامزدها به ویژه در انتخابات مجلس شورای اسلامی از روزها و یا هفته ها پیش تبلیغات خود را آغاز کرده اند و با شور زیاد ادامه می دهند.
در کنار مزایای تبلیغات نامزدهای مجلس شورای اسلامی، معایبی نیز دیده می شود که در برخی مواقع به ضد تبلیغ علیه نامزدها تبدیل می شود.
تبلیغات انتخاباتی از نظر بزرگان کشور، مدیران و مسئولان استانی و حتی مردم شرایطی دارد که نامزدها برای جلب نظر افکار عمومی باید آن را رعایت کنند.
در خصوص تبلیغات نامزدها رهبر معظم انقلاب در 27 آذر ماه سال 70 بیاناتی را ایراد فرموده اند و در بخشی از آن آورده اند: تبلیغ، صحیح و حق است اما به معنای واقعی کلمه، با حفظ حدود شرعی کلمه، به دور از فریب، به دور از کارهای دروغین و نمایشی، به دور از متهم کردن این و آن. نمی شود ما بگوییم که مسئولان انتخابات، نسبت به این قضیه هیچ مسؤولیتی ندارند، این شرط سلامت انتخابات است.
البته رهبر معظم انقلاب از آن زمان تاکنون نیز فرمایش متعددی را در خصوص تبلیغات نامزدها و بایدها و نبایدها فرموده اند که باید نصب العین همه باشد.
این بیان صریح رهبر معظم انقلاب نشان می دهد که نامزدها باید تبلیغات را در حدود قانون و شرع انجام دهند و باید در این خصوص همه نامزدها و هواداران اهتمام لازم را داشته باشند.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه هم در نماز جمعه این هفته ارومیه با اشاره به اهمیت و حساسیت انتخابات پیش رو گفت: اسراف و تبذیر در دین ما مردود است بنابراین نامزدها از اسراف در تبلیغات خودداری کنند چرا که اسراف چهره منفی از فرد نشان داده و به عبارتی او را تخریب می کند.
حجت الاسلام سیدمهدی قریشی پوسترها و بنرهای آنچنانی را اسرافی بزرگ عنوان کرد و افزود: نامزدهای انتخاباتی باید در حد متعارف تبلیغات کنند.
وی اضافه کرد: نامزدها بدانند و هوشیار باشند وقتی اشخاصی به اسم حمایت از آنها چهار میلیارد ریال در اختیارشان می گذارند، بدون تردید این حرکت تبعاتی نیز در پی خواهد داشت و باید از این افراد دوری کنند.
امام جمعه ارومیه اظهار کرد: گاهی وقت ها برخی نامزدها شام و ناهار یک ماهه می دهند که باید گفت این عمل نیز اسرافی بزرگتر است و باید از آن جلوگیری کرد.
وی بر خودداری از پخش، نصب و توزیع پوستر و یا اقلام تبلیغاتی که بر روی آنها نام خدا نوشته شده است، تاکید کرد و گفت: بسیاری از مواقع این پوسترها روی زمین افتاده و در زیر پای مردم قرار می گیرد.
مردم نیز توقعاتی در خصوص تبلیغات سالم نامزدها دارند و به یقین با توجه به تبلیغات مناسب کاندیداها نام های مورد علاقه خود را در برگه های رای هفتم اسفند خواهند نوشت.
مهدی آهنی 26 ساله دارای شغل آزاد در مصاحبه با خبرنگار ایرنا در این زمینه گفت: انتخابات جزء اصلی از زندگی سیاسی ملت ایران به شمار می رود و با شور تمام در این انتخابات شرکت می کنند.
وی افزود: شرکت در انتخابات وظیفه من به عنوان یک ایرانی است ولی
نمایندگان هم باید بدانند برای چه انتخاب می شوند و مردم به چه منظوری به آنها رای می دهند.
وی بیان کرد: نماینده ای که فقط برای گرفتن رای به مردم روی خوش نشان می دهد و بعد از گرفتن رای به آنها پشت می کند به درد ملت ایران نمی خورد چرا که مردم به کسی رای می دهند که برای آنها کار کند.
این جوان ارومیه ای با تاکید بر اینکه دو نفر از سه نامزد خود را برای نوشتن بر روی برگه رای انتخاب کرده است، افزود: نوع تبلیغات نامزدها برای انتخاب سوم من بسیار مهم است و پس از شنیدن تبلیغات در رسانه ها، فضای مجازی، شبکه های اجتماعی و ستادهای تبلیغاتی در این امر بسیار مهم تصمیم می گیرم.
رحیمه عضوی بانوی خانه دار 50 ساله نیز اظهار کرد: من در انتخابات شرکت می کنم چون انقلاب و نظام جمهوری اسلامی، نظامی برخاسته از ملت است و حضور در انتخابات تعهد ملت ایران در قبال این نظام است.
وی ادامه داد: من به نماینده ای رای خواهم داد که برای جوانان آذربایجان غربی بتواند کاری انجام دهد، نماینده ای که به فکر اشتغال جوانان و ازدواج آنها و تسهیل شرایط باشد نه اینکه حتی قادر به سخنرانی در مجلس برای رفع مشکلات استان نباشد.
وی اظهار کرد: افرادی که در زمان تبلیغات انتخاباتی قانون را رعایت نمی کنند و در بسیاری موارد، از بی قانونی برای بالا کشیدن خود بهره می برند، شایسته حضور در مجلس نیستند و نباید به آنها اجازه حضور در مجلس داد.
علی محمدی شهروند دیگر ارومیه ای نیز در این خصوص گفت: انقلاب با روح مردم ایران سرشته شده و برخاسته از همین مردم است و شرکت در انتخابات نیز برای مردم یک وظیفه انکار نشدنی است و اگر چه برخی ها که به عنوان نماینده انتخاب شده اند، کم کاری های زیادی کرده اند ولی برخی نماینده ها نیز اقدامات موثری انجام داده اند.
وی افزود: من و خانواده ام به طور قطع در انتخابات شرکت خواهیم کرد و البته به نامزدهای مورد نظر خود رای خواهیم داد و امیدواریم افرادی که انتخاب می شوند، منعکس کننده مشکلات مردم استان اعم از فقر و عقب ماندگی، احیای دریاچه ارومیه، بیکاری و نبود صنعت و کارخانه های مهم استان باشند.
وی در خصوص نحوه تبلیغات و تاثیرگذاری آن بر روند تصمیم گیری او و مردم اظهار کرد: با توجه به اینکه پیش از برگزاری تبلیغات، ما نامزدهای مورد نظر خود را انتخاب کرده ایم، ولی در صورت بروز بی اخلاقی و بداخلاقی از آنها، امکان دارد که در رای خود تجدیدنظر کنیم و این امر به رفتار نامزدها و حتی هواداران بستگی دارد.
سحر قهرمانی دانشجوی یکی از دانشگاه های ارومیه نیز با عنوان اینکه در انتخابات شرکت می کنم، گفت: امیدوارم نماینده ای که انتخاب می شود بتواند برای رفع مشکل اشتغال جوانان استان که از دانشگاه فارغ التحصیل می شوند، کاری انجام دهد چرا که ما در حال حاضر جوانان بیکار زیادی داریم و باید برای آنها شغل ایجاد کنیم.
وی با اشاره به اینکه در این دوره شعارهای نامزدها بهتر از دوره های گذشته شده ، افزود: در برخی موارد در دوره های گذشته نامزدها شعارهایی می دادند که به هیچ وجه به کار مجلس مرتبط نبود ولی در این دوره توجه مردم به وظایف مجلس جلب شده و گول این نوع تبلیغات را نمی خورند.
وی ادامه داد: امیدوارم در مجلس دهم شاهد تحول زیادی باشیم و نمایندگانی راه یابند که قدرت دفاع از این استان و مردم این استان را داشته باشند و زمینه ارتقای شاخص های اقتصادی و اجتماعی استان را فراهم کنند.
دیدگاه این شهروندان نمونه هایی از دیدگاه کسانی است که امسال در هفتم اسفند پای صندوق های رای می روند و به نامزدهای مورد نظر خود رای می دهند که امیدواریم کسانی که انتخاب می شوند با در نظر گرفتن مشکلات مردم برای حل این مشکلات و برداشتن باری از دوش ملت ایران تلاش کنند چرا که مردم صاحبان اصلی انقلاب و کشور هستند.
همچنین امید است امسال شاهد کاهش بداخلاقی ها، بی توجهی به قانون و درگیری های سیاسی پوچ باشیم تا زمینه برای حضور فرد اصلح که مد نظر مقام معظم رهبری و بزرگان نظام است، فراهم شود.
این امر تنها با قانونمداری و خودداری از تبلیغات سوء توسط نامزدها و هواداران آنها حاصل می شود.
گزارش از: سیده فاطمه سجادی
8137/1905/ 1257

نظر شما