شناسهٔ خبر: 11416781 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

نتیجه نهایی انتخابات خبرگان در استان تهران اعلام شد

پیروزی لیست «خبرگان مردم» قطعی شد

صاحب‌خبر -


ستاد انتخابات کشور نتیجه قطعی شمارش آرا و اسامی منتخبان انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در حوزه انتخابیه استان تهران را اعلام کرد.
به گزارش ایرنا، از کل چهار میلیون و 500 هزار و 894 آرای مأخوذه، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت‌الله امامی کاشانی امام جمعه موقت تهران و حسن روحانی رئیس جمهوری هر کدام با کسب بیش از دو میلیون رأی، در صدر آرا و فهرست منتخبان قرار گرفتند. همچنین آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان که تا شامگاه یکشنبه در رتبه 15 آرا قرار داشت، بعد از شمارش آرای جدید رتبه 16 فهرست شد.
استان تهران 16 کرسی در مجلس خبرگان رهبری دارد. آیات محمد یزدی رئیس مجلس خبرگان رهبری و عضو شورای نگهبان، مصباح یزدی رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)  و مدرسی یزدی عضو شورای نگهبان سه چهره سرشناسی هستند که موفق به کسب حداکثر آرا نشده و از ورود به مجلس خبرگان پنجم بازماندند.  بعد از اعلام نتیجه قطعی انتخابات مجلس خبرگان رهبری بود که برخی سایت‌های خبری عنوان کردند آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رکورددار کسب بیشترین آرا در تمام ادوار این انتخابات است.
این در حالی بود که هاشمی در انتخابات مجلس خبرگان اول 2میلیون و 675هزار و 8 رأی کسب کرد. در آن انتخابات رهبر معظم انقلاب اسلامی با 2میلیون و 800 هزار و 353 رأی بیشترین آرا را کسب کردند. البته آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که در مجلس چهارم یک میلیون و 564 هزار و 197 رأی آورده بود، توانست 737 هزار و 295 رأی بیشتر از دوره چهارم بیاورد.
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی همچنین نخستین رئیس مجلس خبرگان رهبری بعد از درگذشت آیت‌الله مشکینی بود. تا پیش از درگذشت آیت‌الله مشکینی، ریاست بر این نهاد به روش اجماعی برگزار می‌شد و فقها به اتفاق نظر استاد اخلاق حوزه علمیه قم را در رأس مجلس می‌نشاندند. اما بعد از وی، شیوه انتخاب رئیس مجلس خبرگان دگرگون و بنا شد رئیس و نواب این نهاد نیز در انتخاباتی داخلی و با آرای اعضا  تعیین شود.  بر همین اساس بود که هفته دوم شهریورماه سال 86 هنگام انتخاب هیأت رئیسه مجلس چهارم رهبری، اعضای سرشناس مجلس وقت از جمله آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و آیت‌الله احمد جنتی خود را در معرض قضاوت و رأی اعضا قرار می‌دهند و در نهایت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با 41 رأی بر صندلی ریاست تکیه می‌زند.
رقیب آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در نخستین انتخابات داخلی خبرگان  در سال 89، آیت‌الله مهدوی کنی دبیرکل جامعه روحانیت مبارز بود؛ اما آیت‌الله هاشمی رفسنجانی صبح 17 اسفند سال 89، پیش از آغاز رقابت‌ها اعلام کرد: «اگر آیت‌الله مهدوی کنی حاضر باشد مسئولیت ریاست این مجلس را بپذیرد، بنده نامزد نمی‌شوم تا از این طریق رفع اختلاف شود» و در نتیجه آیت‌الله مهدوی کنی با کسب آرای 63 نفر از 84 نماینده و بدون رقابت نامزد دیگری، به مدت دو سال به ریاست این نهاد برگزیده شد. آیت‌الله مهدوی کنی تا 29 مهرماه سال 93 که دار فانی را وداع گفت، ریاست مجلس خبرگان را به عهده داشت. هیأت رئیسه و اعضای مجلس خبرگان انتخاب هیأت رئیسه جدید را برای چند ماه به تعویق انداختند و در نهایت انتخاب رئیس جدید برای واپسین سال مجلس چهارم خبرگان رهبری را در واپسین روزهای سال 93 برگزار کردند.  انتخاباتی که آیات هاشمی رفسنجانی، محمد یزدی و محمد مؤمن اعلام کاندیداتوری می‌کنند اما به دلیل تعدد نامزدها، هیچ کدام از داوطلبان حدنصاب آرا را به دست نمی‌آوردند و انتخابات به دور دوم کشیده می‌شود و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با 26 رأی، صندلی ریاست را به آیت‌الله محمد یزدی با 47 رأی واگذار می‌کند تا دبیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، رئیس یک سال آخر مجلس چهارم خبرگان رهبری باشد.


 

برچسب‌ها:

نظر شما