شناسهٔ خبر: 11382084 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) آذربایجان شرقی مطرح کرد

مردمی سازی کمک به محرومان با راه‌اندازی مراکز نیکوکاری در مساجد

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) آذربایجان شرقی با اشاره به تلاش برای رفع دغدغه های مقام معظم رهبری در جلوگیری از توسعه اداری کمیته امداد و توسعه در جهت مردمی سازی گفت: در استان در حال تحقق این موضوع با افتتاح مراکز نیکوکاری هستیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تبریز، حسین دشتی در آستانه جشن نیکوکاری در نشست خبری، با اشاره به حضور پرشور مردم در انتخابات، اظهار داشت: مردم از فرمان رهبری تبعیت کردند و اکنون باید افراد منتخب، خدمت به مردم را آغاز کنند.

وی با بیان اینکه کمیته امداد با رویکرد عدم دخالت در انتخابات و تنها خدمت به مردم در انتخابات مشارکت داشت، افزود: این مجموعه درگیر مسائل انتخاباتی و تبلیغاتی نشد و با بی طرفی، اجازه سوء استفاده از کمیته امداد را به کسی نداد. 

مدیرکل کمیته امداد آذربایجان شرقی، با تاکید بر اینکه کمیته امداد در خدمت خانواده های آبرومند نظام و خیران است، گفت: اعتماد عمومی مردم به این مجموعه افزایش یافته که نشانه های آن را در خدمات ارائه شده و همکاری خیران شاهدیم.

دشتی، تعامل کمیته امداد با سازمان های خیریه مردم نهاد را یادآور شد و اظهار داشت: در استان، موسسه خیریه رسمی ای نداریم که با کمیته امداد زاویه داشته باشد، چرا که ارتباط تنگاتنگ و تعامل مثبتی بین دو طرف وجود دارد و نتایج آن را در افزایش خدمت بهتر به مردم و هم افزایی کمیته امداد و خیریه ها شاهد بوده ایم.

وی، با اشاره به اینکه کمیته امداد در تمامی مساجد، حضور فیزیکی و همراهی دارد، ادامه داد: کمیته امداد بخشی از اقدامات خود را به مساجد منتقل کرد و با تاسیس مراکز نیکوکاری مستقر در مساجد، در موضوع رسیدگی به امور محرومان، این فعالیت ها را گسترش می دهند.

مدیرکل کمیته امداد آذربایجان شرقی، با بیان اینکه 56 مرکز نیکوکاری در مساجد استان راه اندازی شده است، ابراز داشت: این مراکز استقلال مالی و اداری دارند و نیازمندان منطقه خود را تحت پوشش قرار می دهند که تا کنون نیز 11 میلیارد تومان در مراکز نیکوکاری جمع آوری و هزینه شده است.

دشتی افزود: آذربایجان شرقی جزو استان های پایلوت برای تفویض اختیارات کمیته امداد به مراکز نیکوکاری انتخاب شد که در شهرستان اسکو این مرکز افتتاح شد و نتایج ارزشمندی را در پی داشته است که بر اساس آن، برخی نیازهای خانواده های تحت پوشش هم به مراکز نیکوکاری واگذار می شود که رضایت مردم و مسئولان را در این موضوع در پی داشته است.

وی با اشاره به تلاش برای رفع دغدغه های مقام معظم رهبری در جلوگیری از توسعه اداری کمیته امداد و توسعه در جهت مردمی سازی، تصریح کرد: در استان، با برنامه ریزی های صورت گرفته، در حال تحقق این موضوع با افتتاح مراکز نیکوکاری هستیم.

دشتی با تاکید بر اینکه هر مسجد می تواند مرکزی برای کمیته امداد باشد و مردم امور محرومان را مدیریت کنند، ابراز داشت: از سال 95 نیز ماموریت های دیگری به مراکز نیکوکاری بر اساس توانایی و ظرفیت، واگذار می شود.

مدیرکل کمیته امداد آذربایجان شرقی، با اشاره به اینکه 69 هزار و 158 خانواده تحت پوشش کمیته امداد وجود دارد، خاطر نشان کرد: در 11 ماهه ابتدای سال جاری، بیش از 41 میلیارد تومان مستمری پرداخت شده است که بر اساس دستور اکید رئیس کمیته امداد کشور، مستمری مددجویان قبل از پایان ماه و قبل از حقوق کارکنان کمیته امداد پرداخت می شود. 

وی، با اشاره به تامین هزینه های درمان و بیمه درمانی کمیته امداد خمینی (ره) استان، گفت: مددجویان شهری، تحت پوشش بیمه درمان کمیته امداد و مددجویان روستایی تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته اند که بیش از 91 هزار و 800 نفر با 10 میلیارد 200 میلیون تومان تحت پوشش قرار گرفته اند.

دشتی به موضوع تامین جهیزیه مددجویان تحت پوشش کمیته امداد استان اشاره کرد و با تاکید بر اینکه امسال اولین سالی است که فردی در صف انتظار دریافت جهیزیه نداریم، تصریح کرد: در 11 ماهه امسال، برای بیش از 3 هزار نفر با 9 میلیارد 500 میلیون تومان جهیزیه تامین کرده ایم که از مردم و خیران استان قدردانی می کنیم.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) آذربایجان شرقی، با بیان اینکه در استان، خیران ما اعتماد خوبی به کمیته امداد داشتند، ابراز داشت: به عنوان پایلوت در مساجد روستاهای مراغه، کمیته امداد استان، یخچالی را تهیه کرده و بقیه اقلام را مردم تهیه می کنند که در یک ماه اجرایی شدن این طرح، بیش از 60 جهیزیه با متوسط 5 میلیون تومانی جهیزیه تهیه شده ودر اختیار مددجویان قرار گرفته است.

وی افزود: این فعالیت برای اولین بار در مراغه آغاز شد که در آینده با استانی شدن این طرح، علاوه بر افراد تحت پوشش کمیته امداد، سایر نیازمندان نیز بدون جهیزیه نخواهند ماند. 

دشتی با اشاره به اینکه در 11 ماهه سال 94، خیران بیش از 11 میلیارد تومان نقدی و 3 میلیارد جنسی به طرح اکرام ایتام کمک کرده اند، ادامه داد: در موضوع بیمه تامین اجتماعی مددجویان کمیته امداد نیز 11 هزار خانواده به وسیله بیمه زنان سرپرست خانوار و مشاغل کمیته امداد و 9 هزار و 300 نفر نیز با بیمه روستائیان و عشایر تحت پوشش قرار گرفتند که با بیش از 8 میلیارد 900 میلیون تومان، بسیاری از خانواده های مددجویان تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفتند.

مدیرکل کمیته امداد آذربایجان شرقی، در ادامه، با اشاره به اینکه کمیته امداد برای 5 هزار و 45 نفر وام خودکفایی با اعتبار 62 میلیارد تومانی پرداخت شده است، ابراز داشت: برای 15 هزار و 585 نفر از مددجویان کمیته امداد، آموزش فنی و حرفه ای ارائه کرده ایم که در بخش های صنایع دستی، جهاد کشاورزی و فنی و حرفه ای، بیش از 2 میلیارد هزینه شده است. 

وی افزود: در11 ماهه امسال نیز با همکاری کاریابی های استان و انجمن کاریابی کشور، 781 نفر اشتغال یابی شده که در این موضوع، یک سال از بیمه مددجوی جذب شده را 100 درصد و 6 ماهه بعدی 50 درصد حق بیمه را کمیته امداد تامین می کند.

دشتی، با اشاره به تولید 5 هزار و 45 قطعه فرش دشتبافت توسط مددجویان کمیته امداد، تصریح کرد: این تولیدات ارزشی بیش از 31 میلیارد تومان داشته که ابزار و سرمایه را کمیته امداد تامین کرده و مددجویان نیز پس از تولید، به فروش می رسانند.

وی ادامه داد: علی رغم رکود در بازار فرش، حتی یک تخته فرش نیز در انبار و... باقی نمانده و همگی به فروش رفته است.

مدیرکل کمیته امداد استان، با بیان اینکه 9 هزار و 200 قالیباف مددجو، با ارائه مواد اولیه و نقشه مرغوب، ارزش افزوده بالایی را کسب کردند، اظهار داشت: 70 درصد این افراد را بانوان سرپرست خانوار تشکیل می دهند که کمک زیادی برای خودکفایی صورت گرفته است. 

دشتی به ابتکار آذربایجان شرقی به اعزام سالمندان تحت پوشش کمیته امداد استان برای زیارت ثامن الائمه (ع) اشاره کرد و گفت: 4 هزار و 450 نفر با کاروان «شوق زیارت» اعزام شدند که 3 هزار و 800 نفر برای اولین بار به مشهد سفر می کردند که با برنامه ریزی صورت گرفته، در 4 سال، 20 هزار نفر به زیارت امام رضا (ع) اعزام می شوند.

وی از تحت پوشش بودن بیش از 17 هزار دانش آموز نیازمند در استان خبر داد و افزود: 2 هزار دانشجو تحت پوشش می باشند که 23 نفر از آنان در مقطع دکتری و بیش از 100 نفر د رحوزه علمیه بودند و بقیه نیز در سایر مقاطع تحصیلی مشغول ادامه تحصیلی هستند.

مدیرکل کمیته امداد استان به اجرای طرح «آفتاب» برای ایجاد شهرستان بدون مددجوی بیکار، اشاره کرد و ادامه داد: این طرح به عنوان پایلوت در شهرستان اسکو اجرا میشود که 180 خانواده شناسایی شده و برای ایجاد اشتغال آنها اقدام شده است.

وی از کاهش افراد تحت پوشش کمیته امداد در استان خبر داد و گفت: این استان با توجه به اینکه در 6 سال گذشته، 90 هزار نفر تحت پوشش بوده و 12 هزار خانواده در نوبت بودند که اکنون 69 هزار خانواده تحت پوشش داریم و نسبت به سایر استان ها، کمترین درصد آمار تحت پوشش استانی را داریم.

دشتی در پایان، به اجرای جشن نیکوکاری در 2 هزار و 163 مدرسه استان در استان اشاره کرد و تصریح کرد: پایگاه های کمیته امداد از 13 اسفند در تمامی شهرها آماده دریافت کمک های مردمی است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته بیش از 6 میلیارد 800 میلیون تومان کمک مردمی جذب شد، تصریح کرد: آذربایجان شرقی بعد از استان فارس، رتبه دوم را کسب کرد که در بقیه طرح ها نیز از سایر استانها در مقام نخست قرار گرفته و این، نشان از ظرفیت همکاری خیران و کمیته امداد برای خدمت به محرومان می باشد.

این مقام مسئول، با اشاره به اینکه توسعه صندوق صدقات به شکل موجود ممنوع شده و مکلف به توسعه جذب مشارکت به شیوه های نوین شده است، خاطر نشان کرد: #1*8877* یکی از سامانه های جدیدی است که خیران حتی شهر محل هزینه کرد آن را نیز می توانند انتخاب کنند. 

انتهای پیام/

نظر شما