شناسهٔ خبر: 11337049 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تقریب | لینک خبر

بازتاب انتخابات ایران در رسانه های خارجی

رسانه های خارجی همزمان با شروع دهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین انتخابات خبرگان رهبری ، شروع این انتخابات سرنوشت ساز در ایران را در کانون توجه خود قرار دادند.

صاحب‌خبر -
بازتاب انتخابات ایران در رسانه های خارجی
آغاز انتخابات ایران در کانون توجه رسانه های خارجی قرار گرفته است. به گزارش ایرنا ،خبرگزاری رویترز در خبری فوری از آغاز رای گیری در ایران اعلام کرد: آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب صبح امروز /جمعه/ رای خود را به صندوق انداخت .
رویترز افزود:(حضرت) آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی ایران شرکت هر چه بیشتر مردم در انتخابات را مایه شکست دشمنان ایران دانست.
این خبرگزاری افزود: رهبر ایران پس از انداختن رای خود در صندوق از مردم خواستند هر چه زودتر در پای صندوق ها حاضر شده و به نامزد خود که با حکمت و درایت وی را انتخاب کردند، رای دهند . این خبرگزاری افزود: در هر دو انتخابات ایران شش هزار نفر کاندیدا شده اند که 586 نفر آنها زن هستند.
تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ایران 290 نفر و مجلس خبرگان رهبری نیز 88 نفر است.

خبرگزاری فرانسه نیز در خبری فوری از آغاز انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری از صبح امروز /جمعه/ در ایران خبر داد.
 خبرگزاری فرانسه همزمان با آغاز انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان در گزارشی به قلم «آرتور مک میلان» از تهران نوشت: این نخستین انتخابات پس از توافق هسته ای با قدرت های جهانی است. نزدیک به 55 میلیون واجد شرایط رای دادن برای انتخاب 290 نماینده مجلس شورای اسلامی و 88 نماینده مجلس خبرگان امروز جمعه در سراسر ایران پای صندوق های رای حاضر می شوند.
این خبرگزاری همچنین به سخنان رهبر معظم انقلاب که در ساعات اولیه رای خود را به صندوق انداخت اشاره کرد و نوشت: آیت الله علی خامنه ای رهبر عالی ایران از مردم خواست با بهترین انتخاب، آینده خوبی را برای کشور رقم بزنند.

شبکه خبری عربی المیادین نیز روز جمعه با اشاره به آغاز انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در ایران، اعلام کرد: مردم ایران به طور گسترده در تهران و قم و اصفهان پای صندوق های رای حضور یافتند. المیادین با پوشش خبری و تصویری از حضور در پای صندوق رای و رای دادن مقام معظم رهبری گزارش داد: رهبر ایران از همه مردم ایران خواستند تا هر چه زودتر در پای صندوق های رای حضور یابند و اعلام کردند؛' مشارکت ایرانی ها در این انتخابات، دشمنان ایران را مایوس خواهد کرد.' المیادین همچنین از حضور گسترده مردم در استان های قم و اصفهان و جنوب تهران در پای صندوق های رای خبر داد.

پایگاه خبری مصری الیوم السابع روز جمعه 7 اسفند ضمن بازتاب شروع فرآیند انتخابات در ایران نوشت : آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران خواستار حضور گسترده مردم در انتخابات شد. این رسانه عربی با پوشش خبری پنجمین انتخابات خبرگان رهبری و دهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی ، سخنان رهبر جمهوری اسلامی ایران را بازتاب داد و به نقل از ایشان نوشت: رهبر ایران خواستار حضور گسترده و پر شور مردم پای صندوق های رای شد و اعلام کرد' با حضور گسترده در انتخابات، دشمنان ایران مایوس خواهند شد. توصیه می کنیم که رای دهندگان برای حضور پای صندوق های رای شتاب کنند و کاندیدهای خود را هوشمندانه انتخاب کنند زیرا که حضور چشمگیر مردم دشمنان ایران را ناامید و سرخورده می کند.'
الفرات از رسانه‌های عراق هم در گزارشی از شرکت گسترده ملت مومن و همیشه در صحنه ایران در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان، تصاویری از این حضور باشکوه منتشر کرد.
پایگاه خبری العهد لبنان هم در گزارشی اعلام کرد رای دهندگان ایرانی همچنان به مراکز اخذ رای سرازیر می‌شوند تا رای خود را برای انتخاب نماینده مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان به صندوق بیندازند. این رسانه سخنان مقام معظم رهبری امام خامنه‌ای و تصاویر رای دادن معظم‌له را در یک گزارش منتشر کرده است.
پایگاه الراصد عراق هم نوشت ایرانی‌ها از صبح امروز برای انتخاب نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان در یک رای‌گیری حیاتی و حساس به پای صندوق‌های رای رفتند. این رسانه تاکید امام خامنه‌ای بر ناامیدی دشمنان ملت ایران از حضور حماسی و گسترده مردم در انتخابات را مورد توجه قرار داده است.
پایگاه خبری المسله هم با پوشش برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتخابات مجلس خبرگان، بیانات مقام معظم رهبری هنگام رای دادن را منتشر کرد و از قول ایشان نوشت : ایرانی‌ها باید با بصیرت رای دهند و دشمنان جمهوری اسلامی ایران را مأیوس کنند.
شبکه المنار لبنان هم در گزارشی اعلام کرد از صبح امروز حوزه‌های اخذ رای به روی رای دهندگان ایرانی باز شد تا آرای خود را در انتخابات مجلس شورای اسلامی در دهمین دوره و انتخابات مجلس خبرگان در پنجمین دوره آن به صندوق‌ها بیندازند.
این رسانه افزود امام خامنه‌ای اولین کسی بودند که رای خود را در این عملیات انتخاباتی به صندوق‌ها انداختند و از مردم خواستند با مشارکت گسترده در این انتخابات، یک حماسه دیگر خلق کنند.
المنار اعلام کرد امام خامنه‌ای تاکید کردند انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان باید دشمنان را ناامید کند.
پایگاه اینترنتی روزنامه السفیر لبنان در گزارشی از آغاز انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان خبر داد و به پوشش بیانات مقام معظم رهبری  امام خامنه‌ای هنگام رای دادن پرداخت و تاکید معظم له بر این‌که مشارکت گسترده مردم، دشمنان ایران را ناامید می‌کند، مورد تاکید قرار داد. این رسانه همچنین به توصیه مقام معظم رهبری به مردم برای این‌که در رای دادن شتاب کنند و نامزدهای خود را با بصیرت و با چشم باز انتخاب کنند، اشاره کرد.
انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری همزمان با دهمین دوره مجلس شورای اسلامی از ساعت هشت صبح امروز (جمعه) در هزار و 63 حوزه انتخابیه اصلی و فرعی و بیش از 52 هزار شعبه اخذ رای در سراسر کشور آغاز شد.

برچسب‌ها:

نظر شما