شناسهٔ خبر: 11333668 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز قدیمی | لینک خبر

حواشی روز انتخابات

رای گیری انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری از صبح امروز در سراسر کشور در حالی آغاز می‌شود آغاز شد که اتفاق‌ها و نکات جال توجهی نیز با خود همراه دارد.

صاحب‌خبر -
به گزارش نامه نیوز، رای گیری انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری از ساعت ۸ صبح امروز -جمعه- در حوزه‌های اخذ رای آغاز شد.

- ۴۸۴۴ کاندیدا در انتخابات مجلس شورای اسلامی برای کسب ۲۹۰ کرسی با یکدیگر رقابت می‌کنند.

- مراحل رای گیری در هزار و ۶۲ حوزه انتخابیه اصلی و فرعی انجام می‌شود.

- حدود ۱۳۰ میلیون تعرفه در اختیار حوزه‌های انتخابیه قرار گرفته است.

- پس از انتخابات ۱۳۰ میلیون تعرفه‌ها به عنوان اوراق دولتی حفظ و صورت‌جلسه خواهند شد.

- حداقل زمان رای دهی ۱۰ ساعت است که از ۸ صبح تا پایان ساعت ۶ بعدازظهر خواهد بود که در صورت نیاز این زمان تمدید می‌شود.

- در کل کشور حدود ۵۵ میلیون واجد شرایط رای دادن وجود دارند.

- تعداد داوطلبان استان تهران، هزار و ۱۱۲ نفر هستند که برای کسب ۳۰ کرسی رقابت می‌کنند.

- در این دوره از انتخابات مردم باید علاوه بر شناسنامه، ‌ شماره ملی خود را نیز برای رای دادن به همراه داشته باشند.

- در مناطق صعب‌العبور برای آسان‌تر شدن رای‌دهی مردم از هلی‌کوپتر استفاده می‌شود.

تماس با پلیس ۱۱۰ برای جمع‌آوری بنر ستاد انتخاباتی

- ازجمله حاشیه‌های رای‌گیری در حوزه مسجد امام صادق واقع در فلکه دوم صادقیه تماس با پلیس ۱۱۰ برای جمع‌آوری بنر ستاد انتخاباتی یکی از نامزدهای مجلس شورای اسلامی بود که به گفته متصدیان این حوزه به سبب آنکه به نوعی مرتبط با منزل مسکونی ساکنان منطقه می‌شده، خودشان نتوانستند برای جمع‌آوری آن اقدام کنند و به سبب آنکه عدالت در تبلیغ نامزد‌ها رعایت شود، در خواست جمع‌آوری آن را داشته‌اند.

- حضور ۴ دوچرخه سوار با لباس رسمی این ورزش در محل حوزه رای‌گیری مسجد امام صادق (ع) یکی دیگر از نکات جالب و قابل توجه در این حوزه رای‌گیری بود.

- افرادی که برای شرکت در انتخابات به شعبه‌های مستقر در منطقه طرشت رفته بودند، به دلیل آماده نبودن صندوق‌های رای‌گیری موفق به شرکت در انتخابات در این شعبه نشدند.



- به علت ازدحام جمعیت در مسجد محله نارمک، صندوق سیار در مقابل مسجد این محله فعال شد.

مستربین هم رای داد!

- مردی با کروات و عروسک مستربین و میمیک صورت شبیه او، مدتی خبرنگاران و عکاسان حاضر در حسینیه ارشاد را سرگرم کرد.



کمبود خودکار در یک حوزه رای‌گیری!

به گزارش خبرنگار ایلنا، با نزدیک شدن به ساعت ۱۲ ظهر تعداد رای‌دهندگان در مسجد لولاگر رو به افزایش است، در داخل شبستان این مسجد دو عدد صندوق در نظر گرفته شده و رای دهندگان اکثرا به صورت مشورتی رای می‌دهند.

- برخی از رای‌دهندگان به دلیل کمبود خودکار ناراضی بودند و برخی دیگر از رای‌دهندگان از لیست‌های رای خود عکس و فیلم تهیه می‌کردند. تاکنون هیچ مقام بلند مرتبه سیاسی به این مسجد مراجعه نکرده‌ است.

- به دلیل افزایش تعداد رای‌دهندگان در مسجد لولاگر دو عدد صندوق سیار برای انتخابات مجلس و خبرگان به مسجد لولاگر اضافه شد.

رییس دولت اصلاحات و نوه بنیانگذار امام در حسینیه جماران

رییس دولت اصلاحات، سید حسن خمینی نوه بنیانگذار انقلاب و آیت الله موسوی بجنوردی با حضور در حسینیه جماران به نامزدهای مورد نظر خود در انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی رای دادند.

آرای مردم تاثیر گذار است، حتی یک رای

عبدالله نوری نیز با حضور در مسجد علی بن الحسین«ع» واقع در دربند، رأی خود را به صندوق انداخت و پس از رای دادن با دعوت از آحاد مردم برای حضور در انتخابات اعلام کرد: آرای مردم تاثیر گذار است، حتی یک رای.

 

احمدی نژاد و بقایی وارد شدند ...

- محمود احمدی نژاد به همراه حمید بقایی در مسجد جامع نارمک حاضر شد و نکته جالب این بود که نامه‌های مردمی به احمدی‌نژاد همچنان برقرار بود.



نیاز به صندوق سیار در هفت حوض

- به علت تراکم جمعیت و ازدحام رای‌دهندگان در حوزه اخد رای واقع در مسجدالنبی میدان هفت حوض، مسئولان در این منطقه نیز صندوق سیار در نظر گرفتند.



دو مصباح و یک انتخابات

- در پی اعتراض حجت‌الاسلام مصباحی مقدم و آیت‌الله مصباح یزدی مبنی بر شباهت اسمی و امکان بروز مشکل در انتخابات و اعلام دفتر آیت‌الله مصباح یزدی برای رسیدگی قانونی به این موضوع، محمدحسین مقیمی رییس ستاد انتخابات کشور  گفت: نامه آقای مصباح یزدی به همراه نامه آقای مصباحی‌مقدم به فرمانداری داده‌ایم.

بازدید هیات سوری از انتخابات در ایران

- یک هیات رسانه‌ای از کشور سوریه، برای در جریان قرار گرفتن روند کار انتخابات نیز در فرمانداری تهران حضور دارند. ریاست این هیات سوری به عهده علی الاحمد مشاور وزیر تبلیغات سوریه است.

فیلتر تلگرام هم تکذیب شد

- وزیر ارتباطات که به وزارت کشور رفته بود، در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره فعالیت شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد: ‌موضوع قطع تلگرام، شایعه هفته گذشته بود اما اکنون تلگرام کار می‌کند. ما از مردم خواهش کردیم که استفاده انتخاباتی از تلگرام نکنند و ما هم تلگرام را قطع نمی‌کنیم که مردم هم همراهی خوبی با ما کردند.



حاشیه؛ مجلس و صف رای نمی‌شناسد

- هنگام حضور مهدی کوچک‌زاده مقابل حسینیه ارشاد با واکنش مردم روبرو شد و مردم با شعار (برو ته صف ته صف) نسبت به حضور او انتقاد کردند، طوری که کوچک‌زاده مجبور شد به کوچه کناری حسینیه ارشاد و درب دیگر این حسینیه برود تا از آنجا داخل حسینیه بشود.

کوچک‌زاده در پاسخ به انتقاد مردم که می‌گفتند «افرادی همچون وزیر اطلاعات و معاون رئیس جمهور در صف رای‌گیری ایستاده‌اند و شما می‌خواهید بدون صف وارد حسینیه ارشاد شوید» گفت: صبح امروز رای خود را در بهشت‌زهرا به صندوق انداختم و حضورم در حسینیه ارشاد صرفا جهت شنیدن حرف‌های مردم بوده است که در این لحظه مردم نسبت به اظهارات او واکنش نشان دادند و گفتند از مردم مایه نگذارید.

مهدی کروبی هم رای داد

رسانه‌های اصولگرا از بردن صندوق رای به محل حصر مهدی کروبی و رای وی به نامزدهای انتخابات خبرگان و مجلس شورای اسلامی خبر دادند.

ظریف؛ نخستین فرد حاضر در جماران

 

نخستین فردی که صبح امروز در حسینیه جماران حاضر شد محمدجواد ظریف به همراه همسر و فرزندش بود که نخستین رای این حوزه انتخابیه را به نام خود ثبت کرد.

حضور وی در حسینیه جماران همزمان با حضور سهیلا جلودارزاده بود که این همزمانی موجب سلام و احوال‌پرسی همسر ظریف با جلودارزاده شد.


از‌‌ همان ساعات ابتدای اخذ رای در حسینیه جماران این شبعه اخذ رای شاهد استقبال گسترده گروه‌های مختلف مردمی بود به گونه‌ای که مسئولان حسینیه جماران به دلیل ازدحام مردم مجبور شدند در ساعاتی درب حسینیه را بسته و تعدادی از مردم پشت در‌ها بمانند و افراد به صورت گروهی به حسینیه وارد شده و در انتخابات شرکت کنند.

حضور آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی که طبق سنوات پیشین در حسینیه جماران برای رای‌گیری حاضر شده بود یکی دیگر از حاشیه‌های اخذ رای در حسینیه جماران بوده است از ساعاتی پیش خبرنگاران و تصویربرداران بسیاری برای پوشش خبری حضور وی در حسینیه جماران حاضر شده بودند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بدو ورود به حسینیه جماران مورد استقبال گروه‌های مختلف مردمی قرار گرفت و مردم از او با شعارهایی چون «صل علی محمد یار امام خوش آمد» و صلوات‌های متعدد پذیرایی کردند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که همراه با همسر و دخترش فاطمه به جماران آمده بود پس از انداختن رای خود به صندوق‌های رای در پشت تریبون قرار گرفت و به ایراد سخنرانی پرداختند.

وی در سخنان خود ضمن دعوت از حضور گسترده مردم برای مشارکت در انتخابات تاکید کرد که رای ندادن ثمری نخواهد داشت.

حضور سید محمد خاتمی رئیس دولت اصلاحات هم از دیگر حاشیه‌های صبح امروز حسینیه جماران بود حضور ناگهانی وی در حسینیه جماران با استقبال شدید گروه‌های مختلف مردم روبرو شد و مردم با فرستادن صلوات‌های متعدد و دادن شعارهایی نظیر «صل علی محمد بوی خمینی آمد» از وی استقبال کردند.

استقبال گروه‌های مختلف مردم از خاتمی آنچنان بود که وی برای خروج از حسینیه جماران مجبور شد از درب پشت حسینیه جماران خارج شود.



سید حسن خمینی نیز بر طبق سنوات پیشین نیز امروز برای مشارکت در انتخابات در حسینیه جماران حاضر شد که استقبال او نیز مانند همانند مردم از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و سید محمد خاتمی بود در بدو ورود یادگار به حسینیه جماران مردم شعارهایی نظیر «صل علی محمد خود خمینی آمد و صل علی محمد بوی خمینی آمد» از او پذیرایی کردند

سید یاسر خمینی و مرتضی اشراقی سید حسن خمینی را همراهی می‌کردند یادگار امام در هنگام خروج ابراز امیدواری کرد با حضور گسترده مردم مجالس مقتدری شکل بگیرد.



محمد رضا خاتمی، مجید انصاری، علی یونسی، نجفقلی حبیبی، محمدعلی ابطحی، عبدالواحد موسوی لاری، محمد علی سبحانی و سید هاددی خامنه‌ای از جمله اصلاح‌طلبانی بودند که به جماران آمدند و رای خود را در صندوق‌های آراء انداختند.

این خبر در حال به روز رسانی است...

برچسب‌ها:

نظر شما