شناسهٔ خبر: 11332050 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

آغاز انتخاباتی پرشور با حضور اقشار مختلف مردم در اردبیل

دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری با حضور پرشور اقشار مختلف مردم همزمان با سراسر کشور از 8 صبح امروز در اردبیل نیز آغاز شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ از اولین ساعات صبح جمعه هفتم اسفندماه مردم غیور و همیشه در صحنه استان اردبیل همزمان با مردم سراسر کشور در پای صندوق های رای حاضر شده و برای انداختن رای خود به صندوق ها آمده اند.

دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری با یک هزار و 236 شعبه اخذ رای در استان اردبیل آغاز به کار کرد.

استان اردبيل نیز همزمان با سراسر کشور با بيش از يك ميليون و 300هزار نفر جمعيت شاهد رويدادی ديگر از اين حضور حماسی مردم ولايی خواهد بود.

با اتمام مهلت قانونی تبلیغات، شعبات اخذ رأی از اولین ساعات صبح امروز برای برگزاری انتخاباتی پرشور آماده‌سازی شده است و افزایش شعبات نشان می‌دهد انتخابات این دوره پرشورتر از دوره قبل برگزار خواهد شد.

در استان اردبیل بعد از انصراف و تائید صلاحیت تعدادی از نمایندگان درنهایت ۱۰۹ نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی و 3 نامزد انتخابات مجلس خبرگان رهبری منتظر آرای مردمی هستند.

آماده‌سازی یک هزار و 236 شعبه اخذ رأی

بر اساس اعلام هیئت‌های اجرایی انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری درمجموع یک هزار و ۲۳۶ شعبه اخذ رأی در استان اردبیل آماده‌سازی شده است.

از این تعداد شعب ۴۷۴ مورد شهری و ۷۶۲ مورد روستایی است. درعین‌حال با تأکید به اخذ رأی از ساکنان مناطق عشایری و روستاها در کنار ۷۹۸ شعبه ثابت، ۴۳۸ شعبه سیار نیز دایر شده است.

استان اردبیل پنج حوزه انتخابیه دارد که حوزه انتخابیه اردبیل، نیر، نمین و سرعین به‌عنوان حوزه انتخابیه مرکز استان دارای سه کرسی در مجلس شورای اسلامی است که ۴۳ درصد از کرسی‌های استان در مجلس را شامل می‌شود و ۵۷ درصد باقیمانده کرسی استان در مجلس به چهار حوزه انتخابیه هرکدام با یک نماینده در هر حوزه تقسیم می‌شود.

حوزه انتخابیه اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی سه نماینده دارد و به دلیل گستره جمعیتی و تعداد شهرستان‌های تحت پوشش از حوزه‌های پرکار محسوب می‌شود. در این حوزه ۴۷۸ شعبه اخذ رأی پیش‌بینی شده که از این تعداد ۳۶۵ مورد ثابت و ۱۱۳ مورد سیار است.

حوزه انتخابیه خلخال و کوثر یک نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد. در این حوزه ۲۲۰ شعبه اخذ رأی با ۱۴۹شعبه ثابت و ۷۱ شعبه سیار تعیین شده است.

در حوزه انتخابیه پارس‌آباد و بیله سوار نامزدها برای تصاحب یک صندلی رقابت دارند در این حوزه ۲۴۷ شعبه برای اخذ رأی پیش‌بینی شده که ۱۶۳ مورد ثابت و ۸۴ مورد سیار است.

در حوزه انتخابیه مشگین شهر با یک نماینده ۱۵۹ شعبه با ۷۶ شعبه ثابت و ۸۳ شعبه سیار پیش‌بینی شده است

در حوزه انتخابیه گرمی نیز با کمترین رقابت انتخاباتی برای یک نماینده ۱۳۱ شعبه اخذ رأی با ۴۶ شعبه ثابت و ۸۵ شعبه سیار پیش‌بینی شده است.

بر اساس اعلام ستاد برگزاری انتخابات در این دوره از انتخابات به نسبت دوره قبل ۷۷ شعبه جدید به تعداد شعبات افزوده شده است.

مشارکت 20 هزار نفر برای برگزاری انتخابات در اردبیل

دبیر ستاد انتخابات استان اردبیل اعلام کرده است که در این دوره از انتخابات نزدیک به ۲۰ هزار و ۲۰۰نفر در برگزاری این رویداد بزرگ مدنی مشارکت خواهند داشت.

ماریا موسوی با بیان اینکه تمامی عوامل برگزاری انتخابات آمادگی کافی برای اخذ آرای مردمی را دارند تأکید کرد: نمایندگان دستگاه‌های مختلف در پای صندوق های رأی آماده شده‌اند و اقدامات لازم تدارک دیده شده تا بدون کوچک‌ترین مشکلی انتخابات برگزار شود.

وی با بیان اینکه متولدین قبل از هفتم اسفند ۱۳۷۶ می‌توانند در انتخابات شرکت کنند افزود: زمان اخذ رأی از ساعت هشت صبح روز جمعه آغاز شده و تا شش عصر ادامه خواهد یافت و درصورتی‌که وزارت کشور نسبت به تمدید زمان برگزاری تصمیم‌گیری کند، نسبت به تمدید زمان اقدام خواهیم کرد.

علاوه بر این از اولین روز تبلیغات چهار گروه امحا اقلام تبلیغاتی در سطح شهر اردبیل و گروه‌هایی در سایر شهرها فعال شده‌اند و به گفته فرماندار اردبیل با اتمام مهلت قانونی تبلیغات پوسترها و بنرهای تبلیغاتی جمع‌آوری خواهند شد.

شرکت 3 هزار و 300 دانش‌آموز رای اولی در انتخابات اردبیل

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل گفت: بیش از 3 هزار و 300 دانش‌آموز رای اولی برای نخستین‌بار در انتخابات هفت اسفند مشارکت می‌کنند.

صابر سپهری امروز افزود: این تعداد دانش‌آموز به عنوان رای اولی در حوزه‌های انتخابیه مختلف استان مشارکتی آگاهانه و حضور حداکثری را در انتخابات هفت اسفند تجربه خواهند کرد تا زمینه برای آگاهی آنها از عرصه مشارکت در انتخابات و بصیرت ایمانی‌شان در انتخابات و راهیابی شایستگان به جایگاه مجلس فراهم آید.

وی با بیان اینکه تمام فرهنگیان و دانش‌آموزان آماده حضور گسترده و مشارکت حداکثری در انتخابات هفت اسفند هستند، گفت: فرهنگیان و جامعه دانشجویی بدون اینکه بخواهند قانون و مقررات را زیر پا بگذارند آگاهانه در صحنه انتخابات حضور پیدا کرده و زمینه یک مشارکت بالنده و حقیقی را در انتخابات هفت اسفند فراهم می‌آورند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل اهمیت انتخابات مجلس خبرگان رهبری و شورای اسلامی را در شرایط کنونی و با توجه به تهدیدهای استکبار جهانی یادآور شد و بیان کرد: انتخابات هفت اسفند نقطه قوت و جشن سیاسی ملت ایران است و در این صحنه پیروز واقعی آحاد مردم هستند که پای صندوق رای آمده و مشارکت حقیقی را تجربه می‌کنند.

سپهری افزود: حضور دانش‌آموزان رای اولی آن هم برای نخستین‌بار پای صندوق‌های رای فضای متفاوتی را رقم خواهد زد و بستر پشتیبانی نسل آینده را از نظام اسلامی و ارکان آن به وجود می‌آورد.

تخلفات انتخاباتی صفر است

دبیر ستاد انتخابات استان اردبیل با اذعان به تشکیل ستاد ویژه رسیدگی به جرایم انتخاباتی در خصوص تخلفات انتخاباتی گفت: آمار تخلفات انتخاباتی صفر است.

موسوی با مطلوب توصیف کردن وضعیت برگزاری انتخابات در این استان تصریح کرد: هیئت‌های نظارت و بازرسی به‌صورت مداوم فضای انتخاباتی را رصد می‌کنند و ما در طول یک هفته تبلیغات نامزدها تخلفی نداشتیم.

وی تأکید کرد: در روز قبل از انتخابات و روز اخذ رأی نیز نظارت‌ها تداوم خواهد داشت و جرایم انتخاباتی در صورت مشاهده خارج از نوبت رسیدگی می‌شود.

داشتن شماره ملی برای شرکت در انتخابات ضروری است

ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره 13 اعلام کرد برای شرکت در انتخابات علاوه بر شناسنامه همراه داشتن شماره ملی نیز ضروری می باشد.

به گزارش کمیته اطلاع رسانی ستاد انتخابات استان، متن کامل اطلاعیه شماره 13 ستاد انتخابات کشور بدین شرح است:

به آگاهی عموم ملت شریف ایران می رساند به جهت سهولت فرایند ثبت نام رأی دهندگان جهت اخذ رأی در انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی برای شرکت درانتخابات علاوه بر شناسنامه همراه داشتن شماره ملی نیز ضروری می باشد.

فلذا از عموم هموطنان عزیز دعوت می شود در روز جمعه مورخ 7/12/1394 با همراه داشتن شماره ملی و شناسنامه خود، با حضوری آگاهانه و پرشور، برگ زرین دیگری بر دفتر افتخارات ملت بزرگ ایران افزوده و مجریان انتخابات را نیز در هر چه بهتر برگزار نمودن آن یاری نمائید.

انتهای پیام/

نظر شما