شناسهٔ خبر: 11323993 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

در ساعت 8 صبح امروز ؛

زمان تبلیغات قانونی نامزدها به اتمام رسید

تبلیغات نامزدهای انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ساعت 8 صبح امروز پایان یافت.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، تبلیغات نامزدها و هواداران آنها هم دیشب  به اوج خود رسید و آنان تا پاسی از شب در شهرهای بزرگ و کوچک تلاش کردند تا در ساعات پایانی تبلیغات نظران مخاطبان را به خود جلب کنند.

سخنگوی وزارت کشور هم با اعلام پایان زمان رسمی تبلیغات گفت: از ساعت 8 صبح امروز هرگونه تبلیغات نامزدها و طرفداران آنان در فضای حقیقی و مجازی به هر نحوی ممنوع است و در صورت مشاهده تخلف، هیئت‌های اجرایی و نظارت و در صورت وجود جرم، قوه قضاییه رسیدگی خواهد کرد.
 
تا این لحظه با اعلام انصرافی برخی نامزدها در مجموع 159 نامزد خبرگان و 4979 نامزد مجلس شورای اسلامی برای رقابت در صحنه باقی مانده اند که در مجموع 10 درصد از نامزدها را بانوان تشکیل می دهند.
 
در مجموع برای هر صندلی مجلس شورای اسلامی به طور میانگین 17 نفر به رقابت می پردازند.
 
تعداد واجدان شرایط انتخابات امسال حدود 55 میلیون نفر است که بیش از سه میلیون نفر از این تعداد را رای اولی ها تشکیل می دهند و حداقل سن رای دهندگان نیز 18 سال تمام است بنابراین همه متولدان هفتم اسفند سال 76 به قبل می توانند در انتخابات روز جمعه شرکت کنند.
 
رای گیری از ساعت 8 صبح  فردا 7 اسفند در 120 هزار صندوق اخذ رای در 52 هزار شعبه انجام می شود که در هر شعبه 19 نفر وظایف اجرایی نظارت و تامین امنیت را به عهده دارند؛ اخذ رای تا 10 ساعت ادامه می یابد و تمدید آن منوط به مجوز وزیر کشور خواهد بود.
 
پیش از این همراه داشتن شناسنامه و کارت ملی برای رای دهندگان الزامی اعلام شده بود اما وزیر کشور دیشب اعلام کرد که  شناسنامه الزامیست اما همراه داشتن کارت ملی الزامی ندارد و  هر فردی که شماره ملی داشته باشد به همراه شناسنامه می تواند رای دهد.
 
ادارات و نمایندگی های ثبت احوال در سراسر کشور هم در روز انتخابات  فعال هستند تا هموطنان بتوانند در سریع ترین زمان ممکن شماره ملی خود را تلفنی دریافت کنند.
 
البته رحمانی فضلی همراه داشتن شناسنامه برای محل‌هایی که صندوق های سیار برای اخذ رای منتقل می شوند، کافی دانست.

 

نظر شما