شناسهٔ خبر: 11323245 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ابراز امیدواری رئیس ستاد انتخابات کشور برای برگزاری انتخاباتی پرشور

تهران - ایرنا - رئیس ستاد انتخابات کشور روز پنجشنبه گفت: همه تمهیدات لازم برای اخذ رای در انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی از صبح فردا - جمعه - در سراسر کشور فراهم است و امیدواریم با حضور گسترده ملت پای صندوق های رای، انتخاباتی پرشور داشته باشیم.

صاحب‌خبر -

«محمد حسین مقیمی» روز پنجشنبه در نشست خبری با خبرنگاران گفت: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته، رای گیری انتخابات از ساعت هشت صبح فردا - جمعه - آغاز می شود.
وی با بیان اینکه «در انتخابات مجلس شورای اسلامی چهار هزار و 844 نامزد در سراسر کشور حضور دارند»، از تلاش رسانه ها و خبرنگاران در همکاری با ستاد انتخابات کشور قدردانی کرد.
رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: مراحل مختلف انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی را پشت سرگذاشته ایم و اکنون در آخرین مرحله و مهمترین مرحله آن هستیم.
مقیمی افزود: همه شعبه های اخذ رای آماده هستند تا از واجدان شرایط ، رای گیری کنند.
رئیس ستاد انتخابات کشور یادآور شد: آمادگی کامل در نقاط مرزی، کوهستانی، عشایری و شهری داریم تا همه واجدان شرایط رای گیری بتوانند به نامزدهای مورد نظر خود رای دهند، حتی در مناطق صعب العبور از بالگرد استفاده خواهیم کرد تا همه بتوانند رای بدهند.
وی گفت: شمار تعرفه ها به حدی است که برای برگزاری دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری کفایت می کند.
مقیمی افزود: البته تعرفه مجلس خبرگان رهبری با تعرفه مجلس شورای اسلامی متفاوت است ولی برای همه حوزه ها به اندازه هم تعرفه فرستاده ایم.
رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: حدود 130 میلیون برگه تعرفه در اختیار استان ها قرار گرفته است و اگر در پایان انتخابات در استانی تعرفه اضافه بیاید، در صورتجلسه ای برگشت خواهد شد و این تعرفه ها قابل استفاده در هیچ جا نیست و آنها به عنوان اوراق دولتی حفظ می شوند و با امنیت کامل به مرکز عودت داده می شوند.
وی گفت: ساعت رای گیری انتخابات حداقل 10 ساعت و از ساعت هشت صبح شروع و تا 18 بعدازظهر پایان می یابد، اما اگر حوزه ای نیاز به تمدید زمان رای گیری داشته باشد، باید درخواست داده شود و وزیر کشور آن را تایید کند.
مقیمی گفت: در هر شعبه ای که کار رای گیری به اتمام برسد، با حضور نمایندگان هیات نظارت، شمارش آرا در شعبه شروع می شود و پس از شمارش آرا، صورتجلسه تنظیم خواهد شد و این صورتجلسات به فرمانداری و بخشداری ها فرستاده می شود و پس از آنکه همه صورتجلسه ها تجمیع شد، نتیجه انتخابات آن حوزه اعلام خواهد شد. در برخی حوزه ها همان روز نتیجه آرا اعلام خواهد شد.
رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: همه کسانی که می توانند رای دهند در هر کجا که باشند، باید امکانات را فراهم کنیم که رای شان را به صندوق بریزند.
وی در قطع امکان ارسال پیامک رسانه ها از صبح پنجشنبه گفت: در این زمینه فرقی وجود ندارد، همانگونه که پیشتر نیز اعلام کرده ایم، رسانه هایی که از بودجه دولتی استفاده می کنند، حق تبلیغات نداشته اند و هر کدام که تخلفی داشته اند، تخلف آنان ثبت و به وزارت ارشاد و قوه قضاییه اطلاع داده شده است و ما هم به رسانه ها توصیه کرده ایم که این موضوع را رعایت کنند.
رییس ستاد انتخابات کشور در باره تبلیغات در فضای مجازی گفت: از طریق شورای عالی مجازی به وزارت کشور ماموریت داده شد که دستورالعملی تهیه شود و این دستورالعمل هم به تایید وزیر کشور رسید و ابلاغ شد و نهایتا نخستین جلسه با نمایندگانی از وزارتخانه های اطلاعات، فرهنگ و ارشاد اسلامی، ارتباطات و فناوری اطلاعات و نیز شورای نگهبان برگزار شد و تا پایان انتخابات فضای مجازی رصد خواهد شد و همانطور که در فضای معمولی تبلیغات متوقف است، باید در فضای مجازی نیز تبلیغات متوقف باشد.
مقیمی گفت: هفت روز تبلیغات گسترده در سراسر کشور داشتیم. همه دانشگاه ها و سالن های آنها فعال بودند و نامزدها هرگونه که فکر می کردند، می توانستند در چارچوب قانون خود را معرفی کنند.
وی یادآور شد: سخنرانان زیادی به شهرستان های مختلفی رفتند و تعداد محدودی هم به دلایل مختلف شاید جلسات آنها برگزار نشد. شاید یکی دو مورد بود که مساله داشتند و آنهایی هم که فعالیت غیرقانونی داشتند، جلسات لغو شد و آنها را از طریق شورای تامین شهرستان و امور امنیتی انتخابات به دستگاه قضایی معرفی کردیم، اما اکثریت قریب به اتفاق جلسات برگزار شد.
رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: تلاش می کنینم، در کوتاه ترین زمان ممکن نتایج آرای تهران اعلام شود، اما چون تعداد نامزدهایی که مردم باید انتخاب کنند زیاد است ممکن است زمان اعلام نتایج قدری طولانی شود.
وی گفت: توصیه می کنیم مردم قبل از آمدن پای صندوق های رای اسامی و کد نامزدهای موردنظر خود در اختیار داشته باشند تا در حین دادن رای دنبال لیست افراد نباشند، تا در وقت صرفه جویی و روال به خوبی انجام شود.
مقیمی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه شنیده می شود برخی از افرادی که واجد شرایط رای دادن هستند، از شهرهای اطراف تهران به تهران دعوت شده اند، گفت: تعداد واجدین شرایط 54 میلیون و 917 هزار و 27 نفر است، اینکه کسی در تهران یا شهرستان رای دهد، محدودیتی وجود ندارد، شاید کسی بخواهد در جای دیگری رای دهد و اشکالی هم ندارد. اما اگر مدیریت شده و سازماندهی شده باشد، مشکل آن زمان ایجاد می شود که ما آن را به فرمانداری ها اعلام کردیم.
وی گفت: در مجموع پنج نفر نماینده اقلیت های دینی هستند که هر کدام از هموطنان زرشتی، کلیمی، آشوری و کلدانی، ارامنه و مسیحی شمال و ارامنه جنوب یک نفر باید انتخاب کنند که در مورد انتخابات مجلس خبرگان نیز اقلیت های دینی می توانند به مجتهدین واجد شرایطی که تایید شده اند نیز رای داده و در انتخابات خبرگان هم شرکت کنند.
مقیمی در خصوص تعطیلی مدارس در روز شنبه، گفت: برخی مدارس شعب اخذ رای هستند و تلاش می کنیم که در همان روز انتخابات، فعالیت برگزاری انتخابات به اتمام برسد، اما اگر در بعضی از حوزه ها طول کشید، قسمتی از مدارس برای شمارش آراء استفاده می شود، بنابراین شنبه مدارس تعطیل نخواهد بود.
وی گفت: موضوع انتشار مطالبی علیه برخی نامزدها عصر امروز - پنجشنبه - در کمیته بررسی تخلفات رسانه ها بررسی می شود، ما به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نامه نوشتیم که روزنامه هایی که ششم اسفند توزیع می شوند، چه دولتی و چه خصوصی نمی توانند له یا علیه کسی کار انتخاباتی داشته باشند.
رئیس ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه «امر نظارت بر انتخابات به عهده شورای نگهبان و هیات های نظارت است»، گفت: نظم و انضباط داخل حوزه ها با نیروی انتظامی است و هیچ سازمان دیگری در برگزاری انتخابات حضور ندارند و برگزاری انتخابات صرفا با وزارت کشور و از طریق هیات های اجرایی در شهرها انجام می شود و وزیر کشور هم می تواند برای اینکه قانون انتخابات را خوب اجرا کند، بازرسانی را در سراسر کشور به حوزه های انتخابیه اعزام کند و از نحوه عملکرد این حوزه ها و شعب بازدید کرده و گزارش خود را به وزیر دهند.
وی همچنین خطاب به مردم گفت: واجدین شرایط برای رای دادن هنگام اخذ رای شناسنامه و شماره ملی خود را همراه داشته باشند.
سیام**1058**1545

نظر شما