شناسهٔ خبر: 11321800 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

اعلام پیش از موعد نتایج انتخابات اعتباری ندارد

ره پیک گفت: اشخاص و گروه ها باید توجه داشته باشند اعلام پیش از موعد نتایج انتخابات اعتباری ندارد.

صاحب‌خبر -
سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما افزود: آمارهایی که خارج از سیستم مراجع نظارتی و قبل از آنکه مراتب تصویب و تایید این مراجع نسبت به کل مجموعه انتخابات اعلام شود، اعتباری ندارد.

ره پیک گفت: تا زمانی که شمارش آراء به پایان نرسیده است و مراکز رسمی نتایج را تایید و اعلام نکنند، اعلام نتایج انتخابات از سوی اشخاص و گروه ها حدس و ممکن است هیچ واقعیتی نداشته باشد چرا که این اطلاعات به صورت رسمی در اختیار آن ها قرار ندارد.

وی تاکید کرد: اطلاعات رسمی آراء، شمارش و جمع آوری آراء در اختیار نهاد اجرایی و نظارتی است.


آمادگی 300 هزار عوامل نظارتی برای انتخابات

سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات گفت: برای برگزاری این دوره از انتخابات حدود 300 هزار عوامل نظارتی در سطوح مختلف آموزش دیده و توجیه شد‌ه‌اند و آماده هستند.

سیامک ره‌پیک افزود: با توجه به افزایش شعب و صندوق های اخذ رای برای این دوره از انتخابات، آمادگی داریم از 300 هزار عوامل نظارتی در شعب انتخابات استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: ممکن است در برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری تفاوت‌هایی وجود داشته باشد اما بین نهاد اجرایی و شورای نگهبان توافق‌هایی صورت گرفته است تا این تفاوت‌ها در اجرا مشکلی پیش نیاید.


افزایش عوامل نظارتی و اجرایی انتخابات؛

ره‌پیک گفت: تعداد عوامل صندوق در حوزه اجرایی و عوامل نظارتی در مقایسه با ادوار گذشته بیشتر شده است و برای هر دو انتخابات آموزش دیده‌اند.

وی افزود: عوامل نظارتی در مورد تجمیع آراء و  شمارش آراء در حوزه‌های انتخابیه نیز آموزش‌های لازم را دیده‌اند.

آغاز و پایان شمارش آراء؛

سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات در ادامه گفت: طبق مقرراتی که در قانون آمده است، شمارش آراء انتخابات بلافاصله پس از پایان مهلت رای‌گیری آغاز می‌شود.

وی افزود: هماهنگی‌های لازم برای ترتیب شمارش آراء صندوق های اخذ رای هر شعب که یکی مربوط به مجلس شورای اسلامی و دیگری مربوط به مجلس خبرگان رهبری بوده، صورت گرفته است.

ره‌پیک اظهار داشت: پایان شمارش آراء به حجم آراء شعب بستگی دارد و شعبی که در حوزه‌های انتخابیه قرار گرفته اند، باید آراء آن شمارش شده و پس از تجمیع نهایتا آراء آن حوزه انتخابیه اعلام شود.

وی تاکید کرد: بنابراین آغاز شمارش آراء همزمان با پایان مهلت اخد رای است که باید عوامل نظارتی و اجرایی مقدمات شمارش آراء را انجام دهند اما پایان شمارش آراء بستگی به حجم کار دارد و پس از اتمام کار، نتیجه صورتجلسه شده و برای تجمیع به مراکز ذیربط ارسال می‌شود.

ثبت تخلفات انتخاباتی؛

سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات در مورد تخلفات انتخاباتی نیز گفت:  تخلف انتخاباتی وجود داشته و به دستگاه‌های ذیربط ارجاع شده است اما خوشبختانه تخلفات به حدی نبوده که به سلب صلاحیت نامزدهای تایید صلاحیت شده منجر شود.
وی افزود: نامزدها یا جریان‌ها اگر به تخریب رقیب خود اقدام کنند تخلف است و قابلیت پیگیر دارد و اگر این موارد با ادله کافی احراز شود قابل پیگیری است.


ضرورت تمکین نامزدها به نتیجه انتخابات؛

ره‌پیک به ضرورت تمکین نامزدها به نتایج انتخابات نیز اشاره کرد و گفت: کسانی که به عنوان نامزد و داوطلب وارد عرصه انتخابات شده اند، خوشان اعلام کرده‌اند که تابع قوانین نظام جمهوری اسلامی ایران هستند و به قوانین التزام دارند و در چارچوب این قوانین وارد انتخابات شده‌اند.

وی افزود: ثبت‌نام، ارئه مدارک، بررسی صلاحیت ها، رای گیری، شمارش و اعلام نتایج آراء مجموعه‌ای بهم پیوسته‌ هستند و نامزدها پذیرفته‌اند در این چارچوب فعالیت کنند، بنابراین نامزدی که شرکت کرده و تایید صلاحیت شده است اما اگر احیانا مردم به او رای نداند باید تابع قانون باشد و اعلام کند که دیگری پیروز شده است.

ره‌پیک تاکید کرد: نامزدهای پیروز انتخابات نیز باید تابع قانون باشند و مراحل بعدی را طی کنند و  همه تبعیت‌کنندگان از قانون پیروز هستند.


نحوه رسیدگی به اعتراض نامزدها؛

سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات درباره نحوه رسیدگی به اعتراضات احتمالی برخی نامزدها نیز گفت: طبق مقررات قانونی، ترتیبات و مهلت هایی برای اعتراض و شکایات در برگزاری انتخابات وجود دارد و هرکسی شکایت دارد می تواند از آن طریق اعلام کند و بر اساس مستندات، گزارش‌ها و بازرسی ها به آن اعتراض‌ها رسیدگی خواهد شد.

ره‌پیک تاکید کرد: اگر شکایت صورت گرفته صحیح باشد بر اساس مقررات قانونی، ضمانت‌های اجرایی پیش‌بینی و اعمال خواهد شد و اگر در بررسی‌ها این نتیجه حاصل شد که شکایت صحیح نیست، طبیعتا اثری نخواهد داشت.

نظر شما