شناسهٔ خبر: 11109111 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

خراسان شمالی در مسیر حماسه هفتم اسفند؛/

تلاش گروه های سیاسی درخراسان شمالی درآستانه انتخابات برای همگرایی

بجنورد-ایرنا- در فاصله 11 روز به برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در حالی که تبلیغات نامزدهای خبرگان از 22بهمن آغاز شده و تبلیغات رسمی داوطلبان نمایندگی مجلس نیز 4 روز دیگر آغاز می شود، آرایش سیاسی با رویکرد انتخابات در استان به تدریج شکل شفاف تری به خود می گیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، در فاصله تنها 11 روز تا برگزاری انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره خبرگان رهبری، احزاب، تشکل ها و گروه های سیاسی خراسان شمالی با افزودن بر رایزنی و هم اندیشی های انتخاباتی، در صدد معرفی بهترین گزینه های خود به رأی دهندگان در چهار حوزه انتخابیه اصلی هستند.
اگرچه تا این لحظه 63 نامزد نمایندگی مجلس در استان از صافی مراجع نظارتی گذشته و به وادی رقابت انتخاباتی وارد شده و بیشتر آنان نیز خود را جزو افراد مستقل معرفی کرده اند، اما تشکل های سیاسی در پی حمایت از نامزدهای مطلوب خود هستند و در این راستا از مدت ها پیش برنامه ریزی و رایزنی هایی داشته اند.
احزاب و تشکل های اصولگرای استان از مدت ها پیش با اعلام اسامی نامزدهای تاییدشده انتخابات، ضمن تشکیل جلسات متعدد درون محفلی و داخلی، نامزدهای اصلح از دید خود را گزینش و معرفی کرده اند.
بر این اساس و برابر اعلام افراد موثر شورای همگرایی اصولگرایان استان، برای حوزه انتخابیه مرکز استان متشکل از 5 شهرستان بجنورد، مانه و سملقان، راز و جرگلان، گرمه و جاجرم، دو نماینده نامزد مورد نظر به عنوان نامزدهای منتخب این جریان سیاسی برای انتخابات هفتم اسفند معرفی شده اند.
با این حال، وجود شماری دیگر از داوطلبان متعلق به این طیف سیاسی که از مدت ها قبل به شکل غیررسمی تبلیغات خود را در سطح شهرستان های یادشده آغاز کرده بودند، مانع اجماع صددرصدی نیروهای اصولگرا شده است؛ به گونه ای که نگرانی از شکسته شدن رأی این طیف سیاسی به دلیل تعدد نامزدهای این جریان، حتی در نشست خبری اعضای شورای همگرایی اصولگرایان نیز مورد اشاره قرار گرفت.
از سوی دیگر، اگرچه این شورا برای حوزه انتخابیه شیروان نیز نامزد منتخب خود را معرفی کرده است، اما در حوزه های انتخابیه اسفراین و فاروج اوضاع اندکی متفاوت است. در حوزه انتخابیه اسفراین گویا هنوز اجماع نهایی روی گزینه مطلوب اصولگرایان میسر نشده است.
در این شهرستان، وجود نامزدی مطرح که در دوره قبلی انتخابات در پایگاه رأی طیف اصولگرا تعریف می شد اما در این دوره به سبب طرح دیدگاه های نزدیک به طیف میانه رو و جریان اعتدال در مجلس اکنون در زمره گزینه های احتمالی مورد حمایت اصلاح طلبان و حامیان دولت قرار گرفته، تصمیم گیری تشکل های سیاسی را کمی دشوار کرده است.
طیف اصولگرایان استان، در حوزه انتخابیه فاروج هم که به طور مشترک با شهرستان قوچان خراسان رضوی یک کرسی نمایندگی در بهارستان دارد، نامزد مورد حمایت خود را معرفی کرده است.
اما اخبار کسب شده از اردوگاه اصلاح طلبان و حامیان دولت تا حدود زیادی شرایط متفاوتی را نشان می دهد. در این جریان سیاسی از آن جایی که چهره های مطرح و شاخص تاییدصلاحیت نشده اند، و با توجه به امیدواری هرچند اندک شماری از آنان برای تایید نهایی در شورای نگهبان در این واپسین ساعات تصمیم گیری این شورا، اتخاذ تصمیمی متکی بر اجماع تمام تشکل های این طیف را با تاخیر مواجه کرده است؛ تا جایی که هواداران این جریان سیاسی در جامعه، از تعلل این طیف فکری در معرفی نامزدهای نهایی منتخب خود از بین گزینه های تاییدشده انتقاد می کنند.
در هر حال، باتوجه به شرایط موجود، گویا تصمیم گرفته شده که درصورت عدم تغییر در تصمیم شورای نگهبان و بازنگشتن گزینه های اصلی طیف اصلاح طلب و اعتدالیون به گردونه رقابت انتخابات هفتم اسفند، در حوزه انتخابیه بجنورد و 4 شهرستان همراه آن، دو نامزد باقی مانده از طیف اصلاح طلب به عنوان گزینه های منتخب اصلاح طلبان حمایت شود.
برای حوزه انتخابیه شیروان نیز اگرچه شماری از هواداران یکی از چهره های شاخص هم چنان امیدوار به تغییر رأی شورای نگهبان و بازگشت این نماینده اسبق مجلس به عرصه رقابت هستند، اما اصلاح طلبان از یک نامزد به عنوان گزینه جایگزین وی یاد کرده اند.
اما در اسفراین نیز همانند طیف اصولگرا، اصلاح طلبان نیز گویا بین حمایت دو نامزد شاخص میانه رو و اصلاح طلب ، مردد هستند.
برای حوزه انتخابیه مشترک فاروج و قوچان نیز گویا اصلاح طلبان هنوز در اعلام حمایت از نامزد واحدی به نتیجه نرسیده اند.
از انتخابات مجلس شورای اسلامی که بگذریم، انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری شرایط خاص خود را دارد.
البته تا قبل از تغییر حوزه انتخابیه حجت الاسلام حمید شهریاری از تهران به خراسان شمالی، تنها نام آیت الله مهمان نواز بود که به عنوان نماینده ادوار پیشین خبرگان رهبری در این استان و تنها گزینه تاییدشده شورای نگهبان از بین 10 داوطلب نام نویسی کرده برای این انتخابات، در جامعه مطرح بود.
به هر حال، اکنون با تغییر حوزه انتخابیه حجت الاسلام شهریاری، اکنون این روحانی جوان و نه چندان آشنا برای مردم خراسان شمالی باید با مردی رقابت کند که نام وی هم در فهرست جامعه مدرسین حوزه علیمه قم و هم فهرست نامزدهای موردحمایت جامعه روحانیت مبارز قرار دارد.
خراسان شمالی دارای 4 کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی است و شهرستان فاروج نیز مشترک با شهرستان قوچان استان خراسان رضوی یک نماینده دارد.
خراسان شمالی 4کرسی در مجلس شورای اسلامی دارد که به ازای هر صندلی بهارستان در این استان، حدود16نفر رقابت می کنند.
حدود 60 درصد از جمعیت 925 هزار نفری معادل 624 هزار و 300نفر خراسان شمالی واجد شرایط رای دادن در انتخابات اسفندماه هستند.
/7184/ 1744

نظر شما