شناسهٔ خبر: 11065537 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

اصولگرایان در برزخِ فهرست واحد

صاحب‌خبر -

شرق: حدادعادل آن‌قدر به خودش و فهرستی که با نام ائتلاف اصولگرایان منتشر شده، مطمئن است که می‌گوید: «ممکن است یک عده‌ای که اصولگرا هستند، در فهرست‌هایی با نام اعتدال و حامیان دولت باشند، اما من پیش‌بینی نمی‌کنم یک فهرست اصولگرای دیگر در کنار فهرست ما شکل بگیرد».گفته‌های سخنگوی ائتلاف اصولگرایان که در کنار محمود روح‌الامینی، محمدرضا باهنر، صادق محصولی وزیر کشور احمدی‌ن‍ژاد، حسین فدایی دبیرکل جمعیت ایثارگران، حجت‌الاسلام تقوی عضو جامعه روحانیت، حجت‌الاسلام آشتیانی نماینده قم، فهرست نهایی اصولگرایان را بسته‌اند درحالی است که از هفته گذشته خبرهایی حاکی از نارضایتی اردوگاه اصولگرایان از فهرست بسته‌شده به گوش می‌رسد. حدادعادل روز چهارشنبه یک نشست خبری‌ در خبرگزاری تسنیم ترتیب داد و به‌همراه برخی از نامزدهای نهایی فهرست ائتلاف در جمع خبرنگاران حاضر شد. اگرچه گفت درباره سایر فهرست‌هایی که به نام اصولگرایی منتشر می‌شود، بنای گفتن سخنان ایجابی یا سلبی ندارد، اما تلویحا اعلام کرد فهرست اصلی اصولگرایان، فهرست ائتلاف است. با این حال او دیروز به تسنیم گفته است: «بعید است که اصولگراها فهرستی با عنوان اصولگرا بدهند؛ ممکن است برخی اصولگرا در فهرست‌هایی با نام اعتدال و حامیان دولت باشند، اما من پیش‌بینی نمی‌کنم یک فهرست اصولگرای دیگر در کنار فهرست ما شکل بگیرد». این گفته حداد در حالی است که هم‌اکنون اصولگرایان دو فهرست قطعی دارند. فهرست «صدای ملت» با سرلیستی و راهبری علی مطهری که جمعی از اصولگرایان معتدل برای آن اعلام حضور کرده و آن‌طور که از خبرها می‌آید امروز (یکشنبه) نهایی و منتشر می‌شود. از سویی برخی دیگر از اصولگرایان که در فهرست ائتلاف قرار نگرفته‌اند هم اعلام جدایی و ارائه فهرست جداگانه یا پیوستن به فهرست صدای ملت کرده‌اند. 
«غفوری‌فرد» از انصراف تا عدم انصراف
حسن غفوری‌فرد از حزب مؤتلفه که در فهرست ائتلاف قرار نگرفته، روز پنجشنبه گفته بود بسیاری از چهره‌های شاخص از نحوه ائتلاف رضایت ندارند و با وجود امضای میثاق‌نامه بین ۱۸۰ نفر نامزد تهران که قرار بود براساس این میثاق، پس از انتخابِ ۳۰ نفر از  فهرست ائتلاف انصراف بدهند، در انتخابات خواهند ماند و فهرست‌های دیگر ارائه خواهد شد. او گفته بود انصراف نخواهم داد و با فهرست صدای ملت در انتخابات شرکت خواهم کرد. غفوری‌فرد معتقد بود بسیاری از معتدلیون اصولگرا که از فهرست ائتلاف جا مانده‌اند، در فهرست صدای ملت حضور پیدا خواهند کرد، اما سایت مشرق دیروز روایت دیگری از حسن غفوری‌فرد منتشر کرد که چرخشی 180 درجه نسبت به اظهارنظر روز پنجشنبه او داشت؛ روایتی از این عضو مؤتلفه، قبل از اعلام فهرست ائتلاف. به گزارش مشرق، او قبل از انتشار فهرست واحد اصولگرایان در گفت‌وگویی با اشاره به کناره‌گیری سایر گزینه‌ها به‌نفع ائتلاف گفته بود: «قاعدتا وقتی یک جمع با هم کار می‌کنند، باید به تصمیم‌های آن جمع معتقد باشند». آن‌طور که مشرق نوشته است غفوری‌فرد قول داده بود در صورت قرارنگرفتن در فهرست، کنار برود: «درباره خودم هم عرض کردم اگر این روندی که گفتم عین همان طی شود و در  فهرست نباشم، حتما استعفا می‌دهم و در هیچ فهرستی هم قرار نمی‌گیرم. وقتی یک جمع معنی‌دار است که همه به آن تعهد داشته و به تصمیم‌های کلی آن پایبند باشند، البته مشروط به اینکه تصمیم‌گیران همه نظرهایی را که داده شده، اعمال کنند و نظر شخصی اعمال نکنند».
از  رفعت بیات تا رئوفیان
 از سویی دیگر دیروز رفعت بیات، نماینده اصولگرای مجلس هفتم، با بیان اینکه رفیق‌بازی‌ها و حزب‌بازی‌های برخی اشخاص در سال‌های حضور در مجلس، مانع دستیابی مردم به مطالباتشان بوده و فساد‌های اقتصادی عظیم را به همراه داشته، به ایلنا گفته است: «به همراه بخشی از نیروهای قبلی حاضر در مجلس و برخی نیروهای جدید درصدد تدوین فهرستی  با عنوان نیروهای مستقل انقلاب اسلامی هستیم». او در توضیح اینکه افراد این  فهرست چه کسانی هستند؛ گفته: «ما در پس بازی‌های جناحی و گروهی نبوده و نیستیم، چراکه معتقدیم رفیق‌بازی‌ها و حزب‌بازی‌های برخی اشخاص در سال‌های حضور در مجلس باعث شده منافع مردم تحت‌الشعاع قرار بگیرد و اینها عملا نتوانستند در مجلس بخش اقتصادی را رونق ببخشند و بخش خصوصی را به درستی به سمت اقتصاد مقاومتی هدایت کنند». نماینده دوره هفتم مجلس، افزود: «این افراد پاسخ‌گوی نیاز مردم نبوده‌اند و نتوانستند درست قانون‌گذاری کنند و متأسفانه مسائل رانتی و فساد اقتصادی از میان همین رفیق‌بازی‌ها در آمد که اکنون کشور را با مشکلات عظیم اقتصادی مواجه کرده است». 
او گفته فهرست نیروهای مستقل انقلاب اسلامی شامل چهره‌های شاخصی مانند آقایان غفوری‌فرد و حسن سبحانی خواهد بود. روز جمعه هم ابوالقاسم رئوفیان، دبیر کل حزب اسلامی ایران‌زمین هم از احتمال ارائه فهرست دوم انتخاباتی از سوی اصولگرایان خبر داده و گفته بود: «احتمال اینکه اصولگرایان فهرست دومی ارائه کنند، وجود دارد».
دفاع توکلی از  اصلاح‌طلبان
دیروز «احمد توکلی»، نماینده فعلی مجلس که خودش در فهرست ائتلاف قرار دارد، در یک نشست خبری درباره حضور پایداری در این فهرست و اینکه او این جریان سیاسی را پاشنه آشیل اصولگرایان دانسته‌ بود، گفت: «گله‌ای که از پایداری داشتم این بود که از جمع ما بیرون رفتند. من در شکل‌گیری فهرست نقشی نداشتم و مدت‌ها بود که در جلسات فراکسیونی هم شرکت نمی‌کردم، اما حتما فهرستی رأی می‌دهم، زیرا هنگامی که میان دو جریان فکری تفاوت‌هایی وجود دارد، من یکی از این دو را ترجیح می‌دهم و به پیروزی دیگری کمک نمی‌کنم. شما نمی‌توانید کاری کنید که همه اجزای ائتلاف کاملا راضی باشند و عقل سیاسی اقتضا می‌کند همه به نتیجه ائتلاف تمکین کنیم». او همچنین درباره حضورنداشتن علی لاریجانی در فهرست ائتلاف اصولگرایان هم گفته است: «سلیقه آقای لاریجانی متفاوت است و تا جایی که من اطلاع دارم آقای لاریجانی از تبلیغات و نحوه رسیدن به فهرست نهایی انتقادهایی داشتند». توکلی همچنین درباره نحوه حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده، گفته: «برخورد آقای عارف با موضوع رد صلاحیت‌ها، برخورد متینی بود و آنها اعتراضشان را به شکلی سازمان‌یافته و کاملا درست مطرح کردند». توکلی افزود: «همان‌طور که از اتحاد اصولگرایان حمایت می‌کنم، حمایت خود را از اتحاد اصلاح‌طلبان نیز اعلام می‌کنم، چراکه ما از نبود حزب در کشورمان آسیب‌های بسیاری دیده‌ایم و باید بپذیریم حضور نیروهای وفادار به یک جریان باعث می‌شود تفاهم و مفاهمه امکان‌پذیر باشد و این مسئله بحران تحزب در ایران را جبران می‌کند. همچنین «غلامرضا مصباحی‌مقدم»، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز هم دیروز در پاسخ به انتقادات به فهرست ائتلاف به ایسنا گفته است: «این ترکیبی بود که می‌توانست مجموعه جریانات و احزاب و شخصیت‌های معروف اصولگرایی را گردهم بیاورد، اما اینکه آیا این ترکیب متمایل به تندروی است من چنین تحلیلی ندارم».

برچسب‌ها:

نظر شما