شناسهٔ خبر: 1105054 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ورود ۴ سامانه نوین به چرخه پدافند هوایی

صاحب‌خبر -


به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر، امیر سرتیپ فرزاد اسماعیلی، درصبحگاه مشترک نیروهای مسلح در قرارگاه پدافند هوایی منطقه جنوب شرق کشور که  به مناسبت سالروز تشکیل پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران  در بندرعباس برگزار شد، با اشاره به ورود چهار سامانه بومی به مجموعه پدافند افزود: بومی بودن سامانه ها از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا اگر این سامانه ها از کشور دیگری تهیه شده باشد در زمان عملیات ما را غافلگیر خواهد کرد.

وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه پدافند هوایی در خط مقدم دفاع در کشور قرار دارد، گفت: باید در عرصه پدافند هوایی مساله بومی‌سازی را در سرلوحه کار خود قرار دهیم.

سامانه راداری کیهان با قابلیت کشف موشک کروز

امیر اسماعیلی با بیان اینکه نیروی پدافند هوایی، نیرویی تجهیزات ‌محور است، افزود: در یک سال گذشته از چهار سامانه عملیاتی رونمایی شده که سامانه راداری کیهان بابرد بلند و فرکانس‌های ترکیبی و با  قابلیت کشف موشک‌های کروز و کشف ریزپرنده‌ها یکی از این سامانه‌ها است.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) برتری این سامانه را متحرک بودن و تاکتیکی بودن آن دانست و افزود: سامانه راداری شهاب سال گذشته رونمایی شد و امسال "کیهان" به عنوان سامانه ای تاکتیکی در چرخه پدافند هوایی قرار می گیرد . 

طرح هادی، انتقال دهنده اطلاعات راداری، موشکی و شنود 

امیر اسماعیلی با اشاره به طرح هادی نیز گفت: طرح هادی که کنترل فضای صحنه نبرد از فواصل نسبتا دورتر به سامانه‌ای مستقر در منطقه را اجرا می‌کند، برای انتقال اطلاعات راداری ، موشکی و شنود الکترونیکی به مراکز کنترل طراحی شده است و به افسر میدان این امکان را می دهد که آن‌چه را به ‌واسطه سامانه‌ها کشف می‌شود  به سرعت در دسترس مدیریت کنترل یکپارچه قرار‌دهد.

رادار آرش 2 و تلاش 3، منطبق با تکنولوژی روز

وی با اشاره به دیگر دستاوردها در بخش راداری افزود: رادار آرش 2 از جدیدترین دستاوردها در این بخش است که در گذشته نیز نوع یک آن طراحی و تولید شد، اما در بحث تحقیقات و جنگ الکترونیک و پردازش سریع و به موقع ریزپرنده ها باید ارتقاء پیدا می کرد که به همین علت آرش 2 طراحی شد که با تکنولوژی روز دنیا مطابقت دارد.

فرمانده قرارگاه پدافند هوای خاتم الانبیاء با اشاره به جدیدترین دستاورد بخش موشکی به سامانه موشکی تلاش 3 اشاره کرد و گفت: تلاش یک و 2 در سال 91 و 92 با برد کوتاه و متوسط طراحی و رونمایی شد و در همین رابطه نیز تلاش 3 که تلفیقی ازS200  و سامانه ای بومی است در سال جاری طراحی و ساخته شد.

امیر اسماعیلی افزود: سامانه های تلاش یک، دو و سه بر علیه اهداف با برد پایین، متوسط، بالا و راهبردی قدرت درگیری دارد و امروز آزمایش های آنها تمام شده است و به زودی وارد شبکه پدافند هوایی کشور می شود.

ارتقاء جامع پدافند هوایی با طرح "نور ولایت"

امیر اسماعیلی با اشاره به این که از زمان تشکیل قرارگاه پدافند هوایی شش سال می گذرد گفت:‌ این مجموعه برای حفظ و حراست از دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران از جمله صدها پالایشگاه و نیروگاه و مراکز هسته ای در  3 هزار و 600 نقطه پدافند را گسترش داده است و در نظر دارد تا این نقاط را به 5 هزار نقطه با امکان راداری، موشکی و دیده‌بانی ارتقاء دهد.

وی با بیان اینکه طرح جامع پدافند هوایی با عنوان نور ولایت که در سال 91 به تصویب فرمانده کل قوا رسید و طرح ساختار سازمان و استعداد نیروهای پدافند هوایی در دستور کار این قرارگاه قرار دارد، گفت : بر اساس این ساختار سازمانی ،‌ پدافند هوایی باید از نظر تجهیزات و سامانه‌ها به نقطه‌ای برسد که اهداف مجموعه را برای جذب نیروی انسانی متخصص و متعهد تامین کند.

پدافند هوایی ایران، منسجم، متحرک و هوشمند

وی با بیان اینکه پدافند هوایی کشور راهبردهایی همچون انسجام و تحرک برای غافلگیر نشدن را در دستور کار خود قرار داده است، افزود: اگر نیروهای پدافند هوایی با یکدیگر منسجم و سامانه های آن در یک شبکه با هم به موقع فعالیت کنند، ما هیچگاه غافلگیر نخواهیم شد.

امیر اسماعیلی گفت: سامانه های پدافند هوایی باید به شکل دفعی و با پدافند غیرعامل و متحرک پیش بینی شود و سامانه متحرک پدافند هوایی رستاخیز هواپیماهای حمله‌ور احتمالی آینده خواهند بود که برای تحقق این موضوع رادار کیهان مورد استفاده قرار می گیرد.

فرمانده قرارگاه پدافند هوای خاتم الانبیاء با بیان اینکه هوشمندی یکی دیگر از راهبردی این قرارگاه به شمار می رود، اضافه کرد: پدافند هوایی باید به شکل هوشمند عمل کند و هم باید کارکنان مجرب، علمی و دانشمند آموزش دهد که اکنون مفتخریم صاحب دانشگاه و دانشجو هستیم.

امیر اسماعیلی گفت: افتخار پدافند هوایی کشور این است که در زمینه هوشمندی، آموزش به شکل مستقل و بدون نیاز به آموزش های خارج از کشور با اساتید و پیشکسوتان عرصه دفاع انجام می شود.

آسمان ایران، امن‌ترین فضا در خاورمیانه

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء گفت: پدافند هوایی کشور این افتخار را دارد که  140 درصد در زمینه های انتقال اطلاعات راداری، موشکی و شنود الکترونیکی موفق بوده است و انشاءالله به جایگاهی برسیم که هوشمندی ما نیازی به ترمیمی در بحران نداشته باشد.

وی با اشاره به گزارش اخیر سازمان هوانوردی بین المللی ایکائو گفت: طبق گزارش این نهاد بین المللی فضا و آسمان، ایران امن‌ترین فضا در منطقه و خاورمیانه برای پروازهای عبوری است .

امیر اسماعیلی افزود: از مرداد امسال که با گسترش سه برابری پروازهای عبوری روبرو بودیم پدافند هوایی به کمک نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و هواپیمایی کشوری و نیرو هوا فضای سپاه با هدایت قرارگاه پدافند هوایی توانستند امنیت آسمان کشور را برقرار کنند.

دکترین نظام ایران، پاسخ جدی و قاطع به تجاوزگر

فرمانده قرارگاه پدافند هوای خاتم الانبیاء با اشاره به راهبرد مشترک این قرارگاه تصریح کرد: دکترین نظام جمهوری اسلامی اقدام قاطع، جدی و بی پرسش در برابر دشمن و متجاوز است.

امیر اسماعیلی یکی دیگر از راهبردهای این قرارگاه را حفظ امنیت و آرامش هوایی کشور عنوان کرد و گفت: ایجاد یک امنیت پایدار و صمیمی میان کشورهای منطقه، دوست و برادر از دیگر اهداف و برنامه های پدافند هوایی است.

سرهنگ فرزان، فرمانده منطقه پدافند هوایی جنوب شرق کشور نیز در این مراسم با اشاره به این که پدافند هوایی با تبعیت از فرمایشات رهبری در کنار دیگر همرزمان خود در ارتش و سپاه وظیفه دفاع از تمامیت هوایی کشور را برعهده دارد گفت: پدافند کشور با استفاده از دانش و تجهیزات روز نظامی بر همه مرزهای هوایی تسلط کامل دارد و قادر به شناسایی دشمن در آسمان در کمتر دو دقیقه است.


رزمایش پدافند هوایی به صورت مشترک برگزار می شود  


فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء گفت: رزمایش پدافند هوایی با دیگر یگانهای نیروهای مسلح به شکل مشترک برگزار می شود.


امیر سرتیپ اسماعیلی افزود: رزمایش های پدافند هوایی عمدتا با سایر رزمایش ها متفاوت است.


وی گفت: ما در این رزمایش، بحرانی را تعریف و بر اساس آن فرمانده میدان هم باید صحنه درگیری را کنترل و در ضمن به مناطق مجاور نیز امدادرسانی کند.


فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء تصریح کرد: توان سامانه ها از شلیک سامانه ها و رهگیری اهداف در بحران قابل ارزیابی است.


امیر اسماعیلی گفت: این رزمایش  احتمالا پایان امسال و یا ابتدای سال آینده با حضور همه نیروهای مسلح برگزار می شود.



نظر شما