شناسهٔ خبر: 11045689 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

رییس بنیاد شهید اعلام کرد:

جان‌باختگان حادثه منا "شهید" قلمداد می‌شوند

ایلنا: نماینده ولی‌فقیه و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: جان‌باختگان حادثه منا "شهید" قلمداد می‌شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام شهیدی؛ نماینده ولی‌فقیه و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در مراسم امضا تفاهم نامه با سازمان حج و زیارت اظهار کرد که 472 نفر از جان‌باختگان حج امسال در دو حادثه تحت پوشش بنیاد شهید قرار می‌گیرند و از خدمات صرفا فرهنگی این بنیاد استفاده می‌کنند که این خدمات فقط شامل همسر و فرزندان جان‌باختگان می‌شود و شامل استفاده از سهمیه دانشگاهی بنیاد شهید‌، مدارس شاهد‌، معافیت تمامی فرزندان از خدمت سربازی‌ و استفاده از مراکز مشاوره‌ای‌ و مددکاری بنیاد شهید‌، خدمات فرهنگی ارائه شده به خانواده‌های جان‌باختگان منامی‌شود.

وی اظهار کرد: سازمان حج هم متعهد شده است که هزینه‌ی بیمه آن دسته از افراد تحت پوشش مصوب در این تفاهم‌نامه که بیمه نیستند را سالانه پرداخت کند و همسر و فرزندان جان‌باختگان بیمه شوند و براساس تفاهم‌نامه امضاشده با سازمان حج و زیارت، سالانه تعدادی از این خانواده‌ها را به حج تمتع، عمره مفرده‌، مشهد مقدس‌ و عتبات عالیات اعزام می‌کنیم و سازمان حج هم سهمیه‌ای به این منظور اختصاص خواهد داد. این سهمیه جدا از سهمیه اختصاص یافته هر ساله به بنیاد شهید است.

شهیدی با بیان اینکه  خانواده‌های جان‌باختگان می‌توانند سنگ قبر عزیزان خود را تعویض کرده و عنوان "شهید منا" را بر روی سنگ قبر به عنوان علت شهادت عزیز خود درج کنند، گفت:برنامه دیگری برای گرامیداشت جان‌باختگان حج امسال تحت  عنوان کنگره گرامیداشت این عزیزان است که با همکاری بنیاد شهید، بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت به مناسبت سالگرد شهادت‌شان برگزار خواهد شد.

در ادامه این مراسم قاضی عسگر؛ نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت٬  گفت: این مستندسازی  این حادثه رو به پایان است و در این راستا بیش از 1000 مصاحبه با کسانی که در بطن حادثه حضور داشتند انجام شده و مطالب حجاج سایر کشورها هم که در رسانه‌های مختلف منتشر شده است جمع‌آوری شده است.امیدواریم پیگیری بحث حقوقی این حادثه غم انگیز هم به زودی به نتیجه برسد.

همچنین سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت اظهار کرد: مقبره‌الشهدای مکه خاص شهدای منا است و تا به امروز وزارت حج عربستان سعودی متعهد شده، به غیر از شهدای منا افراد دیگری در این قبرستان دفن نمی‌شوند. شایعات مربوط به دفن دسته جمعی شهدای منا نیز در این قبرستان صحت ندارد.

 

 

برچسب‌ها:

نظر شما