شناسهٔ خبر: 10997578 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

رئیس‌جمهوری:

باید با فاسد بجنگیم و مبارزه کنیم

صاحب‌خبر -

شرق: صبح دیروز «حسن روحانی»، رئیس‌جمهوری، در آیین بهره‌برداری هم‌زمان از 138 طرح استانی که در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور برگزار شد، سخنرانی کرد؛ این سخنرانی برخلاف سخنرانی‌های دو روز قبلش به صورت زنده از شبکه خبر پخش شد و خبری از قطع یا پخش‌نشدن آن نبود. 
به گزارش خبرگزاری‌ها «روحانی» در بخشی از سخنانش گفت: «ما در مسئله فساد مشکل داریم، باید با فساد بجنگیم و مبارزه کنیم. تا فساد در کشور ما هست پیشرفت دلخواه و واقعی ایجاد نخواهد شد». او ادامه داد: «وقتی که شما می‌خواهید یک قطعه یا دستگاه و چیز دیگری را تولید کنید، بعد هم‌زمان یک دستگاه فاسدی هم که نمی‌خواهم اسمش را ببرم و بگویم چگونه می‌تواند کالا، قاچاق وارد کند. این شرایط مطمئنا نمی‌گذارد که شما رشد کنید. باید جلوی فساد گرفته شود و باید شرایط سیستم گمرکی ما بهتر شود». 
روحانی با تأکید بر اینکه شرایط بانک‌های داخلی خوب نیست، افزود: «باید بانک‌های ما احیا شوند. در دنیای امروز کسی سرمایه نقد ندارد که بخواهد سرمایه‌گذاری کند. باید از طریق بانک‌ها این فعالیت انجام شود و بانک‌های ما کار بانکی انجام دهند و بنگاه‌داری کنند. پس باید بانک‌های ما و سیستم ارزی کشور اصلاح شود و به سمت تک‌نرخی‌شدن ارز حرکت کنیم». او افزود: «الحمدلله هرچه بخواهید دستگاه نظارتی هست که نشسته‌اند و فقط ایراد می‌گیرند و هرکاری کنید می‌گویند این طرف آن کج بود و یا آن طرفش ایراد داشت؛ البته اصل دستگاه‌های نظارتی برای کشور لازم است؛ اما به شرطی که در چارچوب قانون عمل کنند و بگذارند کشور پیشرفت کند و به پیشرفت کشور کمک کنند». رئیس‌جمهوری گفت: «هدف نهایی اقتصاد با فاصله‌گرفتن قدم به قدم از نفت، اقتصاد بدون رانت، اقتصاد بدون فساد و واگذاری اقتصاد عمدتا به مردم و بخش خصوصی و درنهایت رقابت بدون انحصار باید باشد. انحصار را کنار بگذاریم و رقابت واقعی ایجاد کنیم و تصرف بازارهای بیرون برای صادرات باید باشد». 
نمایندگان این روزها سرشان شلوغ است
رئیس‌جمهوری افزود: «شبی که برجام اجرائی شد، ما صبح آن روز هم لایحه برنامه پنج‌ساله ششم و هم لایحه بودجه سال آینده را بدون یک روز تأخیر تقدیم مجلس کردیم؛ ازاین‌رو هم امسال می‌توانیم با صدای بلند بگوییم که حتی یک روز در ارائه لایه بودجه سال 95 و همچنین لایحه مقررات ضروری برای اجرای برنامه مدون دولت برای برنامه ششم تأخیر نداشتیم». او ادامه داد: «از زمان تقدیم لایحه بودجه 1395 کل کشور به مجلس تا عید نوروز، 64 روز زمان است؛ بنابراین، به اندازه کافی وقت در اختیار مجلس شورای اسلامی قرار دارد». او با تأکید بر اینکه دولت توانسته است در سر موعد خود لایحه را ارائه کند، یادآور شد: «البته، از نظر برخی، امسال ما یک مقدار تأخیر داشتیم؛ اما دلیلش این بود که می‌خواستیم موضوع برجام عملیاتی شود؛ چون بودجه را بر مبنای اداره کشور با حذف زنجیر تحریم برنامه‌ریزی کرده بودیم». روحانی با اشاره به چند دوره سوابق نمایندگی خود و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی یادآور شد: «من و آقای نوبخت قبل از اینکه دولتی باشیم، مجلسی هستیم و سازوکار را برای اینکه کمیسیون‌های تخصصی مجلس کار کنند، پیشنهادها ارائه و لایحه بودجه تقدیم هیأت‌رئیسه شود، می‌دانیم». رئیس‌جمهوری گفت: «نمایندگان این ‌روزها سرشان گرم است و شلوغ، «لیله‌القدر خیر من الف شهر» بعد از اینکه از انتخابات بازمی‌گردند، فرصت هست تا لایحه بودجه تصویب شود و تا آخر سال کارها طبق معمول انجام شود». رئیس‌جمهوری همچنین از کارشناسان این سازمان و از شخص محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور که کار سخت و سنگینی را انجام دادند، تشکر کرد. 
همه روابط ما با جهان بر مبنای برد- برد 
رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه امروز ما در دوران پسابرجام و پساتحریم قرار گرفته‌ایم، گفت: «از آن روزی که این توافق انجام شد، یعنی از 23 تیرماه تا امروز که توافق نهایی شده است، حتی آنهایی که مخالف و ضد ما هستند و ضد این توافق هستند، آنهایی که در آمریکا ضد این توافق هستند، رژیم نامشروعی مانند اسرائیل که مخالف این توافق است و برخی از کشورهای منطقه که نگران و ناراحت از این توافق هستند، وقتی حرف می‌زنند جوری حرف می‌زنند که ایران سر آنها کلاه گذاشته است، آنان هم می‌گویند شش قدرت بزرگ ضرر کرده‌اند». 
رئیس‌جمهوری تأکید کرد: «آنها که دوست هم هستند، معلوم است، به قول رؤسای کشورهایی که تلفنی در این مدت با من صحبت کردند یا برای تبریک برجام به من نامه می‌نوشتند، می‌گویند برجام یک توفیق بین‌المللی و به نفع همه بود، آن حرفی که از روز اول ما می‌گفتیم برد- برد که برای خیلی‌ها روشن نبود». روحانی ادامه داد: «معامله‌ای انجام بشود که دو طرف کامل راضی باشند و شب راحت بخوابند، مثل اینکه شما رفته‌اید با پولی که تهیه کرده خانه‌ای را خریده‌اید، هم شما که خریدار هستید و هم فروشنده خانه هر دو راضی هستید و با لبخند از هم جدا می‌شوید، نه با عصبانیت و ناراحتی، نه اینکه یکی دلسوخته باشد و یکی لبخند به لب، این کار در سطح بین‌المللی شدنی است». 
او افزود: «بعد از برجام هم این‌طور است، همه روابط ما با جهان بر مبنای برد- برد خواهد بود. اگر با همسایگان کار می‌کنیم نمی‌خواهیم کلاه سر کسی بگذاریم. آن زمان که کسی می‌گفت می‌خواهم کلاه سر کسی بگذارم گذشت، اگر هم کسی موفق شود کلاه سر طرف بگذارد، آن معامله به هم می‌خورد، بعد از یک‌سال یا دو سال فرصت پیدا می‌کنند که آن را به هم بزنند». 
رئیس‌جمهوری افزود: «ملت بزرگ ما با ایستادگی، مقاومت و احقاق حقوق هسته‌ای، رفع تحریم‌های غلط و ظالمانه، کار بزرگ و عظیمی انجام داد، فکر نمی‌کنم کسی در کشور ما باشد که از اینکه اقتصاد ما از حصر خارج شده ناراحت باشدیا کسی در مملکت ما باشد از اینکه غل و زنجیر در پای اقتصاد بوده و ما توانستیم آن را برداریم ناراحت شود». 
رئیس‌جمهوری همچنین گفت: «فکر نمی‌کنم، کسی باشد از اینکه ما با دنیا در تبادل پولی، مالی و کالایی با قیمت ارزان‌تر هستیم تا بتوانیم در خدمت مردم قرار دهیم ناراحت باشد، فکر نمی‌کنم کسی از اینکه بانک‌های ما بتوانند فعال باشند، ناراحت باشد، کسی از اینکه بتوانیم حق خودمان را استیفا کنیم، نفتی را که می‌خواهیم بفروشیم ناراحت نیست، کسی از اینکه چیزی را که نیاز داریم بخواهیم بخریم ناراحت نیست». 
آیا ساختن همه‌چیز به‌صرفه است یا خیر؟ 
رئیس‌جمهوری گفت: «ما در برنامه هسته‌ای ناچار بودیم یک‌سری برنامه‌ها را ناقص یا غیرناقص عرضه کنیم و به صحنه بیاوریم؛ امروز برنامه هسته‌ای ما یک برنامه قانونی است و همه دنیا نیز قبول دارند. در فناوری‌های نو دیگر نیز همین‌طور است و برنامه ما مشخص است. یک زمانی می‌خواستیم قطعه‌ای بخریم و نمی‌شد و ناچار بودیم سرمایه‌گذاری بزرگی کنیم تا قطعه را بسازیم». او گفت: «در دنیا کشورهایی هستند که می‌توانند همه‌چیز بسازند، اما بحث این است که آیا ساختن همه‌چیز به‌صرفه است یا خیر؟ چه چیزی باید تولید کنیم و چه چیزی بخریم؟ ما باید در تولید آنچه نیاز داریم توانمند شویم، اما آیا حتما باید تولید کنیم؟ این منوط به آن است که محاسبه کنیم، صرفه در خریدن یا تولید است؟ در زمینه کشاورزی هم در مواردی که برای ما حیاتی است باید خودکفا شویم». رئیس‌جمهوری با تأکید بر اینکه دنیا، دنیای تعامل و ایجاد نوعی تعادل است، افزود: «نه اینکه بگوییم همه چیز باید در داخل تولید شود، امکان تولید وجود دارد اما با 10 برابر قیمت». 
روحانی ادامه داد: «اکنون فضایی است که می‌توانیم درست برنامه‌ریزی کنیم، آنچه لازم است بخریم، آنچه لازم است بفروشیم، آنچه لازم است تولید کنیم. شرایط امروز ما با دیروز و گذشته کاملا متفاوت است، امروز تعامل ما با دنیا؛ با 10 سال پیش، 20 سال پیش، 30 سال پیش و قبل از انقلاب کاملا متفاوت است». 

نظر شما