شناسهٔ خبر: 10996125 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

نیویورک‌تایمز از جذابیت‌های سفر به ایران می‌نویسد

سفر گردشگرهای آمریکایی به ایران با تورهای 3‌هزار دلاری

یک روزنامه‌نگار انگلیسی: فرهنگ پیک‌نیک رفتن بین ایرانی‌ها و انگلیسی‌ها مشترک است، اما پیک‌نیک‌های ایرانی‌ها چیز دیگری‌است

صاحب‌خبر -

شهروند| ایران و جاذبه گردشگری‌اش، چند ماهی می‌شود که به سوژه‌ای جهانی تبدیل شده است. در ماه‌های اخیر نشریات معتبری در سراسر جهان، ایران را به‌عنوان یکی از مناطق جذاب گردشگری در ‌سال جاری میلادی معرفی کرده‌اند. «وورد تراول مارکت گلوبال ترند ریپورت» و «نشنال جئوگرافیک تراولر یو کی» ازجمله نشریات معتبر گردشگری هستند که پس از توافق هسته‌ای، ایران را به‌عنوان جاذبه گردشگری در‌ سال 2016 میلادی معرفی کرده و از افزایش تقاضای سفر به ایران حکایت‌کرده‌اند.
19 مکانی که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده در کنار مناطق متعدد دیدنی بازمانده از ایران باستان، ازجمله جاذبه‌هایی هستند که باعث شده‌اند کارشناسان صنعت گردشگری نتوانند چشم روی جذابیت‌های ایران ببندند و این کشور را جزو مقاصد اصلی سفر در‌ سال‌جاری میلادی معرفی نکنند.
این پیش‌بینی‌ها، دلگرمی مسئولان سازمان میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی را هم به همراه داشت تا جایی که مسئولان این سازمان از اهدافی برای صنعت گردشگری کشور پرده برداشتند که تا پیش از این، اگر چنین اهدافی را برای جذب گردشگران جهانی تعیین می‌کردند به بلندپروازی و نگاه غیرواقعی متهم می‌شدند. به گفته مسعود سلطانی‌فر، رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، «در این هدف‌گذاری قرار است در 10‌سال آینده، 32‌میلیون گردشگر خارجی به ایران سفر کنند.»
همزمان با این پیش‌بینی‌ها و تشویق‌های رسانه‌ای برای سفر به ایران، مجلس نمایندگان آمریکا قانونی را به تصویب رساند که در نگاه نخست، رشته جذب گردشگر خارجی به ایران را پنبه می‌کرد. برخی تصویب این قانون را به خاطر سال‌ها سیاه‌نمایی درباره ایران می‌دانستند که حالا قرار بود با سفر گردشگران به ایران، روی دیگر این سیاه‌نمایی‌ها دیده شود و برخی دیگر هم معتقد بودند که ایران به اشتباه در این فهرست قرار گرفته و بودن نام ایران در فهرست چهار کشوری که مجلس نمایندگان سفر به آنها را محدودکرده، مغرضانه است. براساس این مصوبه تمامی افرادی که از ماه مارس 2011 میلادی به یکی از چهار کشور ایران، سوریه، عراق و سودان سفر کرده‌اند، حتی اگر تحت تابعیت یکی از 38کشور عضو قانون معافیت ویزایی برای سفر به آمریکا باشند، برای ورود به ایالات‌متحده، باید ویزا بگیرند. این اقدام چندان موثر نبود تا جایی که در روزهای گذشته خبری شنیده شد مبنی‌بر این‌که سه نماینده جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا خبردادند که با حضور در دفتر حافظ منافع ایران در واشنگتن برای سفر به تهران تقاضای روادید کرده‌اند.
پس از اعلام تمایل این سه عضو مجلس نمایندگان ایالات‌متحده برای سفر به ایران، روزنامه نیویورک‌تایمز آمریکا در گزارشی از افزایش ورود گردشگر‌های آمریکایی به ایران خبر داد و قیمت تور یک هفته‌ای را حدود سه‌هزار دلار اعلام کرد. به گزارش عصر‌ایران، این روزنامه در گفت‌وگو با فعالان صنعت گردشگری و صاحبان دفاتر خدمات گردشگری در نقاط مختلف آمریکا از افزایش قابل‌ملاحظه اشتیاق آمریکایی‌ها برای سفر به ایران پس از لغو تحریم‌های این کشور خبر داد.
«باربارا بَنکز» مدیر یک آژانس گردشگری در برکلی کالیفرنیا درباره اشتیاق برخی از آمریکایی‌ها برای سفر به ایران گفت:  اینها افرادی هستند که می‌خواهند با سفر به ایران پیش از آغاز موج سفر بسیاری از مردم به آن‌جا، تجربه این سفر را کسب کنند.
شرکت گردشگری باربارا بنکز یک تور ویژه برای سفر به ایران در بهار ‌سال جاری ترتیب داده است و در پاییز نیز یک تور با هدف مشاهده از نزدیک فصل درو زعفران در ایران، از سوی این شرکت برنامه‌ریزی شده است.
«ویلیام او بیمَن» استاد دانشگاه، متخصص امور ایران و رئیس دپارتمان باستان‌شناسی در دانشگاه مینه‌سوتا درباره جاذبه‌های گردشگری ایران به نیویورک تایمز گفت: «ایران کشوری فوق‌العاده زیبا با اماکن تاریخی و گردشگری بسیار باشکوه است که نمونه آنها را در کمتر نقاطی از جهان می‌توان یافت.»
او افزود: «اصفهان را می‌توان با مناطقی چون «ماچو پیچو» (در پرو) یا معابد «انگکور وات» (در کامبوج) مقایسه کرد. اینها، مراکز اصلی تمدن هستند که به طرزی دوست‌داشتنی، احیا شده‌اند.»
این استاد دانشگاه قرار است در ماه ژوئن‌ سال‌جاری 14گردشگر آمریکایی را به ایران ببرد. این گردشگر‌ها برای تور ویژه به ایران از یک آژانس گردشگری در کارولینای شمالی ثبت‌نام کرده‌اند.
این آژانس که Iran luxury traveler نام دارد دو‌سال پیش از سوی «استیو کوتای» که پیشتر وارد‌کننده بوده، تأسیس شده است. تورهای او به مقصد ایران با حداقل قیمت 2955 دلار به‌ازای هر نفر برای هشت روز است.
او درباره احساس سفر به ایران به نیویورک‌تایمز گفت: «یکی از نکات جالب در سفر به ایران دریافتن این نکته است که ایرانی‌ها آمریکایی‌ها را دوست دارند. آنها وقتی می‌بینند شما به زبان انگلیسی حرف می‌زنید، ابتدا فکر می‌کنند انگلیسی هستید و وقتی متوجه می‌شوند آمریکایی هستید، می‌خواهند با شما عکس بگیرند و به غذا دعوت‌تان می‌کنند، من هیچ وقت چنین احساس محبوبیتی نداشته‌ام.»
یک شرکت دیگر آمریکایی که برای‌ سال 2016 تورهایی به ایران دارد آژانس گردشگری
 «میر کورپوریشن» در سیاتل است. این آژانس به مدت 15‌سال است که تورهایی را به ایران می‌برد و امسال نیز 10 تور به مقصد ایران دارد.
به نوشته نیویورک‌تایمز با وجود توصیه هشدارگونه وزارت امورخارجه آمریکا به شهروندان این کشور مبنی‌بر احتیاط برای سفر به ایران، گردشگران بی‌باک این کشور به این هشدارها وقعی نمی‌گذارند.
براساس این گزارش، امسال شرکت بریتانیایی «قطار عقاب طلایی» که از‌ سال 2014 تورهایی از اروپا با قطار به ایران می‌برد، اعلام کرده است 88‌درصد ثبت‌نام تورهای امسالش را شهروندان آمریکایی رزرو کرده‌اند.
این درحالی است که به گفته مقامات این شرکت در‌ سال گذشته 50‌درصد ثبت‌نام تورهای این شرکت به مقصد ایران را گردشگران آمریکایی تشکیل می‌دادند.
این شرکت در تورهای جدید خود به مقصد مسکو و تهران که 18روزه است برنامه سفر به شهرهای مختلف ایران ازجمله اصفهان، شیراز و بازدید از تخت‌جمشید را دارد.
از سوی دیگر، شرکت  Mountain travel sobek
نیز که در 3‌سال گذشته سالانه دو تور ویژه به ایران داشته است - که یک تور آن برای اعضای تحریریه روزنامه نیویورک‌تایمز بود– تورهایی خصوصی برای ایران دارد. «نورمن‌هاو» مدیر آژانس گردشگری
 «باترفیلد و رابینسون» درباره افزایش تقاضای شهروندان آمریکایی برای سفر به ایران به نیویورک‌تایمز گفت: درخواست‌های سفر به ایران طی چند ماه اخیر افزایش داشته است. شرکت ما در ماه نوامبر امسال یک تور خصوصی برای ایران دارد و از ‌سال 2017 تورهایی منظم به مقصد ایران خواهیم داشت.
نیویورک‌تایمز در ادامه به محدودیت‌های سفر به ایران ازجمله مسائلی چون دریافت ویزا، محدودیت استفاده از کارت اعتباری در ایران و نیز قوانین خاص محدود‌کننده برای پوشش مردان و زنان به‌عنوان موانع خاص برای گردشگران آمریکایی نام برد.
ایران مرکز پیک‌نیک جهان
همزمان با منتشرشدن این گزارش در نیویورک‌تایمز، روزنامه انگلیسی ایندیپندنت، هم گزارشی از سفر به ایران منتشر کرد و ایران را مرکز پیک‌نیک جهان دانست. در این گزارش، لویس پرایس خبرنگار 43 ساله ایندیپندنت و چند رسانه آمریکایی و انگلیسی دیگر مانند سی‌ان‌ان و گاردین که چندی پیش از ایران بازدید کرده بود، در رابطه با سفرش به ایران نوشته است، «نخستین سفر من به ایران در ‌سال 2011 پس از حمله به سفارت انگلستان و دوران افول روابط ایران و انگلیس بود. این اتفاق در آن زمان منجر به قطع ارتباط‌های دیپلماتیکی شده بود که اکنون درحال گرم شدن است. همان‌طور که برای سفر به ایران برنامه‌ریزی می‌کردم، تصمیم گرفتم هشدارهای وزارت امور خارجه را نادیده بگیرم. اما انجام این کار به علت داشتن دوستانی که با ایمیل‌های خود سرنوشت من را در ایران پیش‌بینی می‌کردند، سخت بود. برای همین تصمیم گرفتم با تصاویر جذاب این کشور مانند معماری، هنر، آشپزی، فرش و هر موضوع دیگری که پیشوند پارسی می‌گیرد، نه ایرانی بپردازم. ولی همان‌طور که با موتور به مرزهای ایران می‌رفتم، می‌ترسیدم، چون زنان در ایران نمی‌توانند سوار موتور شوند. روابط دیپلماتیک ایران و انگلیس به مشکل برخورده بود.»
او در ادامه نوشته است که «بعد از آن برای من مشخص شد که انگلیسی‌ها با ایرانی‌ها بیش از آنچه فکر می‌کردم نقطه مشترک دارند، این اشتراک بیشتر در روحیه طنز ایرانی‌ها و انگلیسی‌ها و این‌که مردم هر دو کشور بدون نوشیدن چایی نمی‌توانند کاری انجام دهند، مشترک است. اما چیز دیگری هم فرهنگ این دو کشور را با هم مرتبط می‌کند؛ ایرانی‌ها به صورت جدی به پیک‌نیک می‌روند و حتی در این کار از انگلیسی‌ها بهتر هستند. من فکر می‌کردم انگلیسی‌ها با فرش‌ها و پارچه‌های پشمی‌شان روش‌های مسافرتی خود را دارند، ولی شما تا وقتی که یک پیک‌نیک ایرانی را ندیده باشید، هیچ چیز را ندیده‌اید. لوازم درست‌کردن چای، کیک‌ها، آبنبات‌ها، قلیان‌ها و دعوت همیشگی برای جشن‌گرفتن از ویژگی‌های پیک‌نیک
 ایرانی‌هاست.»
لویس پرایس، ادامه داده است که «من نخستین نفری نیستم که به چنین چیزی اشاره می‌کند، فریا استارک یک کاشف در دهه 1930 پس از بازدید خود از ایران نوشت:  یک ویژگی جذاب در ایران این است که هرکسی را که می‌شناسید لذت پیک‌نیک‌کردن را می‌داند. وقتی یک پیشنهاد دیگر برای شرکت در پیک‌نیکی در ایران را قبول کردم، تقریبا حس کردم که در خانه
 خود هستم.»
تب سفر به ایران درحال داغ شدن است، با این حال کشور با کاستی‌های بسیاری در این حوزه دست وپنجه نرم می‌کند که نیازهای اولیه و بسیار ساده‌ای برای جذب گردشگر هستند. کمبود هتل‌های 4 و 5 ستاره، خدمات رفاهی و بهداشتی در جاده‌های کشور و نبود نیروهای متخصص در امر گردشگری ازجمله این کمبودهاست که در سال‌های گذشته هیچ گاه به آنها توجهی‌نشده و حالا که نام ایران در میان مقاصد اصلی گردشگری در ‌سال‌جاری میلادی خودنمایی می‌کند، این کاستی‌ها اجازه استفاده از تب سفر به ایران را نمی‌دهد.

نظر شما