شناسهٔ خبر: 10987426 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

حداد عادل: مخاطب اصولگرایی مردمانی هستند که 9 دی به میدان آمدند

تهران - ایرنا - سخنگوی شورای ائتلاف اصولگرایان گفت : با توجه به مواضع اصولگرایان و حوادثی که در کشور اتفاق افتاده است هسته اصلی مردمی که ما آنها را مخاطب خود می دانیم همان مردمی هستند که 9 دی در سراسر کشور به صحنه آمدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا ،غلامعلی حداد عادل عصر سه شنبه در نشست خبری که در خبرگزاری تسنیم برگزار شده است ، افزود: شعار انتخاباتی این ائتلاف در انتحابات پیش رو 'معیشت، امنیت و پیشرفت' است و این سه مفهوم ظرفیت آن را دارد که مقاصد ما را در مجلس دهم در برگیرد.
سخنگوی شورای ائتلاف اصولگرایان گفت: در فهرست 30نفره ائتلاف اصولگرایان، 12 نفر متخصص اقتصاد حضور دارد، شش نفر در حوزه اجتماعی تخصص و تجربه دارند، در حوزه فرهنگی هم 10 نفر و عده ای هم در حوزه های علمی، فناوری و دفاعی که بعضا هم مشترک است حضور دارند.
وی اضافه کرد: 25 نفر دارای درجه دکترای تخصصی هستند و پنج نفر دیگر مدرک کارشناسی یا تحصیلات حوزوی دارند؛ چهار نفر روحانی، شش نفر خانم و 12 نفر در فهرست ، جدید هستند یعنی سابقه نمایندگی نداشته اند که سعی کرده ایم ترکیب متوازنی بین نیروهای جدید و با تجربه ایجاد کنیم.
حداد عادل گفت: از نظر سنی هم چهار نفر از 30 نفر بین 30 تا 40 سال، چهار نفر بین 40 تا 50 سال، 12 نفر بین 50 تا 60 و هشت نفر بین 60 تا 70 و دو نفر بالاتر از آن سن دارند و متوسط سنی 54.6 سال است.
وی ادامه داد: در این فهرست استاد دانشگاه وجود ندارد و تکیه به اقتصاد است؛ 15 نفر از این فهرست سابقه مدیریت ارشد در نظام جمهوری اسلامی دارند یعنی از ریاست قوه تا معاونت رئیس جمهوری تا وزیر و عضویت هیات رییسه مجلس است.
سخنگوی شورای ائتلاف اصولگرایان افزود: به لحاظ گرایش سیاسی از این 30 نفر ، 9 نفر گرایش عمومی دارند؛ یعنی در هیچ تشکل خاصی عضویت ندارند، شش نفر ایثارگران، سه نفر عضو تشکل های دیگرند و شش نفر به جبهه پیروان خط امام و رهبری تعلق دارند.
وی اظهار داشت: امیدواریم مردم در هفتم اسفند با حضور پرشکوه در انتخابات سالم با رقابت سالم یک جلوه دیگری از مردم سالاری دینی را در جمهوری اسلامی در مقابل چشم مردم جهان به نمایش بگذارند.
حدادعادل گفت: انتخابات یک فرصت مناسبی است که رقابت جناح ها ظاهر آن است اما باطن آن احساس هویت سیاسی در یک ملت است و احساس استقلال و حاکمیت ملی و استقرار اراده ملی در این ملت است که این نتایج به مراتب از شرکت این جناح و آن جناح مهمتر است.
سخنگوی شورای ائتلاف اصولگرایان در پاسخ به اینکه تخریب هایی که علیه لیست اصولگرایان در برخی رسانه ها صورت می گیرد را چگونه ارزیابی می کنیدف گفت:مشاهده تخریب علیه کل این فهرست یک امر دور از انتظاری نیست و عده ای امیدوار بودند که اصولگرایان به وحدت نرسند وتا قبل از آن تخریب ها در جهت ایجاد تفرقه بود.
حداد عادل افزود: بعد از اینکه اصولگرایان به وحدت رسیدند به شکل دیگری تخریب ها ادامه دارد و این تخریبها نه تنها علیه کل لیست اصولگرایان بلکه علیه تک تک افراد نیز شروع شده است.
وی اضافه کرد: احتمال می دهیم در روزهای آینده مطالبی منتشر شود که این را نوعی بداخلاقی سیاسی می دانیم و از احزابی که دیگران را به بد اخلاقی متهم می کردند و خودشان را مدافع اخلاق می دانستند انتظار داریم وارد این جریان تخریبی نشوند .
سخنگوی ائتلاف اصولگرایان در پاسخ به اینکه برخی اظهارات مسئولان دولتی چه تاثیری در روند انتخابات خواهد داشت ، گفت: تجربه ما در چهار دهه بعد از انقلاب اینست که هر دولتی دوست دارد که مجلس را در اختیار داشته باشد ووقتی لایحه ای به مجلس شورای اسلامی عرضه می کند آن همانطور که دولت خواسته به تصویب برسد.
حداد عادل افزود:عملا ثابت شده که مجلس ها هرچه مستقل تر باشند هم به نفع دولت و هم به نفع کشور است بنابراین اظهار تمایل به اینکه دوست داریم مجلس اینده چنین وچنان باشد قابل درک است ولی تصور ما اینست که مردم مجلسی را که مستقل باشد وبتواند نظارت کند بهتر می پسندند .
وی ادامه داد: همانطور که بارها گفته ام بنای اصولگرایی بر تضعیف دولت نیست بلکه بر همدلی و همزبانی برای پیشبرد کار کشور است و این همدلی و همزبانی مانع از نقد مشوقانه نمی شود اگر در جایی دیده شود که یک روشی اشکال دارد و ضرری به کشور وارد می شود اصولگرایی ایجاب می کند استقلال حفظ شود و مجلس نقش خود را ایفاء کند .
به گفته این فعال سیاسی اصولگرا انتظار داریم مجلس اینده مستقل وبا اقتدارشکل گیرد که حاکمیت ملت را چه در همکاری دولت و چه در نقد دولت نشان خواهد داد.
حداد عادل درپاسخ به اینکه گروهی از اصولگرایان در حال ارائه لیست دیگری هستند پیام شما به مخاطبان چیست به کدام لیست رای دهند ، گفت: مخاطب ما کسانی هستند که در دوره های قبل به اصولگرایان رای دادند و در یک جمله اگر بخواهم مشخص صحبت کنم با توجه به مواضع اصولگرایان و حوادثی که در کشور اتفاق افتاده است هسته اصلی مردمی که ما آنها را مخاطب خود می دانیم همان مردمی هستند که 9 دی در سراسر کشور به صحنه آمدند.
وی افزود: ما مدافع ارزشهایی هستنیم که مردم مطالبه می کردند و اینکه فهرست های دیگری هم نیز ارائه شود نه مخالف هستیم و نه در اختیار ما است که از آن جلوگیری کنیم.
سخنگوی شورای ائتلاف اصولگرایان اضافه کرد: ممکن است که افراد دیگری با معیارهای دیگر فهرستهایی از جریانات دیگر و یا مخلوطی از سلیقه های مختلف را عرضه کنند که نهایتا ملت است که تصمیم می گیرد.
حداد عادل گفت: ما برنامه ای برای تخریب فهرستهای دیگر نداریم و به جای نفی دیگران بیشتر اثباتی و ایجابی در معرفی فهرست اصولگرایان قدم بر می داریم.
وی در پاسخ به این پرسش که برنامه اصولگرایان در صورت کسب اکثریت مجلس شورای اسلامی چیست ، گفت:همانطور که در شعار اصولگرایان دیدید ما معیشت را مقدم برهمه چیز دانستیم و در مجلس نهم هم تلاش بر این بود که با تصویب طرح ها ولوایح کمک کنیم به بهبود موانع اقتصادی وخروج از رکود و مهار تورم که برنامه های ما بود .
به گفته این فعال اصولگرا، اصولگرایان برای مجلس دهم یک برنامه ای دارند که این برنامه فصل های مختلف دارد که فصل اول اقتصادی، معیشتی، تورم،رکورد، بازار سرمایه، اقتصاد بین الملل و حمایت از تولید داخلی، معیشت روستائیان ومرزنشینان، معدن وصنعت، امنیت، انرژی،آب و نفت وتوسعه محصولات کشاورزی در کنار حمایت از محصولات داخلی و کارافرینی،تجاری سازی، فناوری و خلق فناوری و مدیریت استعداد وسرمایه انسانی می باشد .

** افرادی که در لیست 30 نفره هستند نمی توانند در سایر لیستها نیز باشند
وی در پاسخ به این پرسش احتمال حضور افرادی از لیست 30 نفره اصولگرایان در سایر لیستها نیز هست ، گفت: فهرستهای انتخاباتی دو نوع است یک نوع به جریانات سیاسی مشخص که مرزش باسایر جریانات شناخته شده تعلق دارد و شورای ائتلاف نظرش این نیست که افرادی که در این افراد 30 نفره هستند در آن فهرستها باشند.
سخنگوی ائتلاف اصولگرایان اظهارداشت: در انتخابات شاهد بودیم که انواع فهرستها توسط انجمن های صنفی و تشکل های غیر سیاسی منتشر می شود که ممکن است به تعدادی از افراد تمایل نشان دهند وافرادی از اصولگرار را با افراد صنف خود منتشر کنند که این نوع فهرستها در اختیار ما نیست و منعی از این جهت نداریم .
حداد عادل تصریح کرد: تمایل شورای مرکزی ائتلاف اصولگرایان اینست که افرادی که در فهرست اصولگرایان هستند در سایر لیست ها نباشند .
حداد عادل در پاسخ به ضرورت پایبندی گروهها به قانون، گفت: انتخابات یک حرکت فراگیر و مهم ملی است و اگر در یک مسابقه بزرگ سیاسی انظباط قانونی حاکم نباشد ما ممکن است انتخابات به جای فرصت به تهدید مبدل شود .
وی افزود: در شهرآورد بزرگ سیاسی قانون باید حاکم باشد و امیدوارم همه جریانات سیاسی انقدر بصیرت و درک ملی داشته باشند که نخواهند وسط بازی قوائد را عوض کنند ویا بعد از اعلام نتیجه جرزنی کنند.
به گفته این فعال اصولگرا انچنان که درا نتخابات 88 شاهد بودیم ما اصولگرایان وقتی به سلامت انتخابات اطمینان داشته باشیم که به سالم بودن آن اعتقاد داریم به رای ، نظر و انتخاب مردم احترام می گذاریم.
حداد عادل در پاسخ به اینکه نحوه تقسیم بندی گروهها در لیست اصولگرایان چگونه بوده است ، گفت: در فهرست 30 نفره که اعلام شده اصل بر سهم دهی به احزاب و تشکلها نبوده است بلکه از میان 190 نفر ثبت نامی ها با رعایت معیارها مرحله به مرحله با رای گیری و نظر سنجی به 30 نفر نزدیک شد واین ترکیبی که ملاحظه می کنید این مبنای تصمیم گیری نبود بلکه نتیجه تصمیم گیری بود .
وی افزود: براساس شایستگی ف تخصص ، کارآمدی و نوآوری این تصمیم گیری صورت گرفت وچون فعالان سیاسی ثبت نام کرده بودند این ترکیب پیدا شد و بقول فلسفه دانها این یک نتیجه پسینی بود.
به گفته حداد عادل در تهیه لیست 30 نفره براساس معیارها حرکت کردیم ودر نهایت این نتیجه حاصل شد و مشی سیاسی اصولگرایی بود و چون اختلاف سلیقه وجود داشت برای رسیدن به وحدت تلاش کردیم .
وی اضافه کرد: ما تعداد زیاد جای خالی برای نمایندگان جدید نداشتیم چون در تهران عموم نمایندگان اصولگرا هستند و ما نمی توانستیم ونمی باید از تجربه موجودی که اعضای فعلی در مجلس دارند صرف نظر کنیم چراکه این نمایندگان شناخته شده هستند وتجربه دارند بنابراین برای ما قدرت انتخاب زیاد نبود .
سخنگوی ائتلاف اصولگرایان اظهارداشت: ناچار شدیم تعداد نمایندگان فعلی مجلس و تعدادی از نامزدهایی که از نظر ما صلاحیت داشتند در این فهرست ذکر نکنیم که کنار گذاشتن آنها در این فهرست به معنای این نیست که اصولگرا نیستند یا ضعفی در اجرای نمایندگی داشتند .
حداد عادل افزود: پیام ما به دوستانی که نامشان در فهرست نیامده اینست که با انصراف خود به رای اوری فهرست کمک کنند، این تنها یک پیام وتقاضا است و نمایندگان در اتخاذ تصمیم مستقل هستند و هر فردی به تکلیف خود عمل می کند .
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا شما قطعا از رقبای ریاست مجلس هستید یا نه و آیا تایید می کنید که لیست اصولگرایان قرار بود با دو نفر، شما و اقای آبوترابی فرد در صدر این فهرست منتشر شود گفت: درباره چینش این نامزدها در تبلیغات، کارگروه تبلیغات تصمیم می گیرد، هنوز هیچ تصمیمی دراین باره گرفته نشده است، ما هم در شورای مرکزی ائتلاف اصولگرایان این بحث را درباره سرگروه و سرلیست مطرح نکرده ایم و این را به عهده بخشی گذاشته ایم که مسئولیت تبلیغات را بر عهده دارند.
حدادعادل افزود: هنوز تصمیمی در این باره که چه کسی و این که یک یا دو نفر باشد گرفته نشده است؛ اخباری که درباره رئیس مجلس آینده بین اصولگرایان در روزهای اخیر منتشر شد یکی از اقدامات تخریبی و تفرقه انگیز بود که کذب بود و بنده هم تکذیب کردم و مثل این که هنوز هم باید مجددا تکذیب بکنم.
وی ادامه داد: آن دروغی که وبگاه و سایت گفته بود آشکار کردم که مدعی شده بود شرط قرار گرفتن نامزدها در فهرست تعهد به ریاست مجلس بنده است؛ این را تکذیب کرده و آن را اقدام تخریبی می دانم که احتمالا در روزهای آینده هم نظیر داشته باشد.
حدادعادل افزود: لیکن همیشه گفتیم که برای ریاست مجلس خود مجلس تصمیم می گیرد و از حالا بحث این که چه کسی رئیس مجلس باشد بحث زودهنگام و نابهنگامی است برای این که رئیس مجلس را اکثریت مجلس تعیین می کنند ما هنوز نمی دانیم ترکیب مجلس آینده چه خواهد شد؛ وقتی نمی دانیم، نمی توانیم راجع به رئیس مجلس آینده صحبتی کنیم.
وی ادامه داد: آنچه به خود بنده مربوط می شود این است که از روز اولی که قدم در صحنه انتخابات از 16 سال پیش گذاشتم در این چهار دوره ای که در مجلس بودم هیچ وقت با نیت کسب قدرت، شهرت و ریاست وارد صحنه انتخابات نشدم.
سخنگوی شورای ائتلاف اصولگرایان گفت: به آنچه تکلیف احساس کردم عمل کردم، در مجلس آینده هم به آنچه تکلیف باشد عمل می کنم و در هر حال به هر شکلی که باشد به عنوان یک نماینده اگر موفق شوم وارد مجلس شوم کاری که خواهم کرد این است که اصولگرایی را بیش از هر چیزی حمایت کرده و سعی در حفظ وحدت اصولگرایان خواهم داشت.
حدادعادل تاکید کرد: کاری که به وحدت اصولگراین لطمه بزند نه در بیرون و نه در درون مجلس انشاء الله نخواهم کرد.
حداد عادل در پاسخ به سوالی در خصوص نامزدهای اصلاح طلبان هم گفت: خود اصلاح طلبان اعلام کرده اند که به اندازه کافی نامزد دارند برای این که فهرست تشکیل دهند دیگر شما غصه آنها را نخورید وقتی خودشان اعلام کردند که کم ندارند شما نگران نباشید.
وی در خصوص سرلیستی هم اظهار داشت: فکر نمی کنم این مساله آنقدر مهم باشد که چند سوال شود بالاخره یک نفر سرلیست می شود مهم این است که فرقی بین آن کسی که سرلیست می شود و بقیه وجود ندارد؛ همه یکی هستیم تقاضای ما از مردم این است که به همه 30نفر رای دهند و فرقی بین آن کسی که نامش اول، وسط یا آخر آمده گذاشته نشود، این موضوع آنقدرها هم تعیین کننده نیست.
حدادعادل در خصوص این که عده ای گفته اند ما را دور زده اند اظهار داشت: هر وقت شما بخواهید از بین 190 نفر به یک فهرست 30 نفره برسید طبعا یک عده ای در این فهرست قرار نمی گیرند و ناراضی می شوند این امر طبیعی است؛ هر چیزی بهایی دارد تا بهای آن را نپردازیم نمی توانیم آن را به دست آوریم، وحدت هم بهایی دارد بهایی که برای آن می پردازیم این است که تشکل ها به همه چیزهایی که می خواهند نمی رسند برخی از افراد هم از فهرست بیرون می مانند.
وی افزود: اگر می خواستیم غیر از این باشد وحدت حاصل نمی شد، می شود 10لیست جداگانه داد تا همه کسانی که به عنوان اصولگرا ثبت نام کرده اند در این فهرست ها باشند، آن موقع کسی به این معنا دلخور نمی شد ولی وحدت حاصل نمی شد.
حدادعادل گفت: دوستان اصولگرای ما که نامشان در فهرست نیامده توجه داشته باشند این بهایی است که جریان اصولگرایی برای رسیدن به وحدت می دهد و من به همه کسانی که جای نام خود را در این فهرست خالی می بینند اطمینان می دهم که شورای مرکزی و کارگروه تنظیم این فهرست سعی کرد آنچه را که به همان معیارها اعم از شایستگی و صلاحیت، مقبولیت، کارآمدی، تخصص و نوآوری مربوط می شود را رعایت کند، اگر کسانی هم به جای این فهرست بودند عده دیگری ممکن بود گله کنند.
حداد عادل همچنین گفت: اصولگرایان از مرکز برای شهرستان ها نامزد ابتدا تعیین و معرفی نمی کنند ما از همه اصولگرایان در سراسر کشور خواسته ایم با ساز و کارهای متناسب با وضع خود تلاش کنند که به وحدت برسند که در خیلی از جاها این وحدت حاصل شده است.
وی ادامه داد: در برخی شهرستان ها هنوز احتیاج به همفکری دارد ما یک مشورت هایی به آنها داده ایم و سعی کرده ایم در نهایت هم مشکل با نوعی حکمیت حل شود؛ اعتقاد من این است که انتشار خبر وحدت اصولگرایان در تهران تاثیر مثبتی در رسیدن اصولگرایان در شهرستان ها به وحدت خواهد داشت.
حداد عادل افزود: اگر در جایی در نهایت نه در سطح شهرستان و نه در سطح استان این حکمیت کارساز نباشد ممکن است از مرکز برای یک نوع حکمیت نهایی اقدام کنیم؛ بین نامزدهای خود حوزه اگر از ما بخواهند ممکن است برای وحدت کمک کنیم.
وی درباره چند صدایی اصولگرایان هم اظهار داشت: با اعلام وحدت منتظر چند صدا و چند لیست از ناحیه اصولگرایان نباید باشیم جلسه امروز برای اعلام این مطلب است که اصولگرایان در تهران با فهرست واحدی در انتخابات شرکت می کنند چند صدا را در شورای مرکزی مبدل به یک صدا کردند و نوعی همسرایی ایجاد شده و ما امیدواریم.
حدادعادل گفت: نظرمان این است که این وحدت بین اصولگرایان در سراسر کشور هم برقرار شود و تقریبا اطمینان داریم که در بسیاری از جاها چنین خواهد شد.
وی همچنین اظهار داشت: از مردم برای شرکت در راهپیمایی 22 بهمن که یک نمایش استقلال، آزادی و جمهوری ا اسلامی برای اعلام استمرار انقلاب در ایران و وفاداری ملت به آرمان های امام است دعوت می کنم و قطعا حضور مردم باعث دلگرمی دوستان انقلاب در سراسر جهان و ناامیدی بیشتر دشمنان خواهد شد.
حدادعادل در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید آیا تضمینی وجود دارد که سایر اضلاع اصولگرا به لیست ائتلاف پایبند باشند گفت:تشکل های اصولگرا که عضو شورای مرکزی بودند پایبند خواهند بود و هم اکنون هم پایبندی خود را به صراحت اعلام کردند علت آن هم این است که فرایند انتخاب این فهرست را خودشان تعیین کردند و نظارت داشتند و در هر مرحله رای داند و در نهایت این فهرست 30 نفره به صورت اجماع در شورای مرکزی ائتلاف اصولگرایان رای آورد بنابراین طبیعی است که تشکل های مهم اصولگرا که چندین بار اسمشان را گفتیم پایبند به این فهرست خواهند بود.
وی در پاسخ به این سوال که پرسید نقش آیات مصباح، یزدی و موحدی کرمانی در ائتلاف اصولگرایان چیست، گفت: در مصاحبه مطبوعاتی قبلی هم گفتم امروز هم تکرار می کنم که پشتیبانی و هدایت اصولی این وحدت با تایید آیات محترم حضرت آیت الله یزدی، مصباح و موحدی کرمانی آغاز شد و صورت گرفت و جلسات شورای مرکزی ائتلاف اصولگرایان هم به ریاست آیت الله موحدی کرمانی تشکیل می شد و ما در همه مراحل از راهنمایی ها و حمایت وی و در کل حمایت روحانیت مبارز بهره مند بودیم.
رییس شورای ائتلاف اصولگرایان در پاسخ به این سوال که انتخاب این لیست باورش سخت است که تصادفی باشد گفت: اتفاقی است ولی این اتفاق به معنای اتحاد و اجماع بوده است.
حدادعادل درباره این سوال که نتیجه ای که از فهرست شما خارج شده است جای طیف نزدیک به آقای لاریجانی خالی است، در این خصوص دلیلش چیست و آیا پیش بینی می کنید که لیست مستقل بدهند و همچنین امروز آقای باهنر در مصاحبه ای گفتند که ما اصولگرایان هر وقت به وحدت رسیدیم در انتخابات نتیجه خوبی نگرفتیم گفت: تفسیر گفته های آقای باهنر یک مقدار دشوار است و تخصص می خواهد که من به این سرعت نمی توانم پاسخ شما را بدهم اما برای اطلاع می گویم جناب آقای باهنر پای ثابت کارگروه رسیدن به این فهرست 30 نفره بودند و حضورشان هم بسیار موثر بود و عضو شورای مرکزی ائتلاف اصولگرایان هم بوده اند.
وی ادامه داد: اما در مورد طیف متمایل به آقای لاریجانی ما از اول از همه اصولگرایان از جمله آقای لاریجانی هم دعوت کردیم. طیف متمایل به وی در مجلس هم چون صحبت از تمایل به سایر جریانات و از جمله تحت عنوان اعتدال یا حامیان دولت می کردند و گاهی هم صحبت بود که ایجاد تشکیل حامیان دولت در مجلس است، آنها خودشان استقبالی نکردند وگرنه اگر می خواستند در شورا نماینده داشته باشند از نظر ما منعی نبود.
حدادعادل ادامه داد: در عین حال در فهرست موجود ما تعدادی از نمایندگان هستند که عضو فراکسیون رهروان ولایت در مجلس هستند که به آقای لاریجانی گرایش بیشتری دارند و بنای ما در تنظیم این فهرست حذف کسانی نبوده که در مجلس فعلی تحت عنوان فراکسیون رهروان ولایت فعالیت می کنند.
سخنگوی شورای ائتلاف اصولگرایان اضافه کرد: ما واقعا سعی کردیم یک وحدت فراگیر را ایجاد کنیم که شامل همه طیف های اصولگرا بشود و حتی بعضی از اشخاص دیگر هم در این میدان انتخابات ما بودند که در بعضی مراحل جلو رفتند ولی در مراحل نهایی رای نیاوردند. ما نبودن نماینده ای از جانب آقای لاریجانی را به معنی رد و نفی نمایندگانی که گرایش به ایشان دارند تلقی نکردیم ؛ نه در نظر و نه در عمل.
وی در پاسخ این پرسش که فکر می کنید لاریجانی لیست مستقل بدهد یا خیر گفت: نمی دانم. ما اطلاع دقیقی نداریم که به چه شکلی و آرایشی در انتخابات شرکت خواهند کرد.
سیام 1058**6084**1553**1449 /1053

برچسب‌ها:

نظر شما