شناسهٔ خبر: 10966141 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

18 روز تا انتخابات و آرایش های انتخاباتی

تهران- ایرنا- احزاب که به عنوان رکن سوم دموکراسی محسوب می شوند و می توانند در تقویت جامعه مدنی؛ سرمایه اجتماعی و ملی را به شکل پایدار و متوازن برقرار سازند؛ اکنون در کشور ما و در آستانه انتخابات اسفند 94، جان تازه ای گرفته اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، در حالی که تا هفتم اسفند ماه روز برگزاری انتخابات 18 روز باقی مانده، اما هنوز آرایش های انتخاباتی به طور کامل شکل نگرفته است و به تدریج با پایان رسیدگی شورای نگهبان به صلاحیت داوطلبان و همچنین بررسی به درخواست های مجدد رسیدگی؛ برخی به تازگی لیست های انتخاباتی خود را ارایه کرده اند و برخی هم در تلاش برای ارایه هر چه زودتر این لیست هستند.
اسامی داوطلبان تایید صلاحیت شده انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی بامداد شنبه از سوی شورای نگهبان به وزارت کشور اعلام شد، ستاد انتخابات کشور همان روز در اطلاعیه ای اعلام کرد که داوطلبان رد صلاحیت شده 3 روز مهلت دارند از شورای نگهبان درخواست رسیدگی مجدد کنند.
در همین راستا مروری کوتاه بر فعالیت انتخاباتی چند روز گذشته احزاب و گروه های سیاسی اعتدالیون، اصولگراها و اصلاح طلبان می کنیم.

***اعتدال گرایان: 27 بهمن لیست را ارائه می کنیم
خبر نخست از جبهه مستقلین و اعتدالگریان اینکه؛ اسماعیل ابراهیمی به عنوان رییس ستاد انتخابات این جبهه انتخاب شد.
قدرت علی حشمتیان رییس این جبهه گفت: در جلسه عصر دیروز یکشنبه با توجه به اطلاعیه جدید شورای نگهبان درخصوص اعلام قطعی کاندیداهای انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در 27 بهمن ماه، لیست این جبهه نیز در همین روز منتشر خواهد شد.
حشمتیان که پیش از این از تائید صلاحیت تنها یک نفر در نتیجه بررسی های نهایی شورای نگهبان خبر داده بود، گفت: در لیست اولیه دو نفر از جبهه مستقلین و اعتدال گرایان از سوی هیات نظارت تایید شده بود که در نتیجه بررسی نهایی شورای نگهبان تنها یک نفر دیگر تایید شد و از مجموع 30نفر سه نفر از جبهه به تایید رسیدند.
وی افزود: در سراسر کشور هم بر اساس گزارش های واصله همین وضعیت را داریم و اصلاح طلبان و اعتدال گرایان مشهور تایید نشده اند و تعدادی گمنام در سطح کشور توسط شورا به عرصه رقابت بازگردانده شدند.

***مطهری در لیست جبهه مستقلین و اعتدال گرایان
البته حشمتیان از تایید علی مطهری در لیست جبهه مستقلین و اعتدال گرایان و صدای ملت خبر داد و گفت: به دنبال آن خواهیم بود که با کاندیداهای موجود تایید شده از هر سه جریان اصولگرا، اصلاح طلب و مستقلین و اعتدال گرایان که با تفکر ما نزدیکی دارند لیست خود را منتشر و برای تشکیل مجلسی متفاوت از 9 مجلس دیگر که 'نه افراط و نه تفریط، پیروی از خط امام و رهبری' باشد اقدام کنیم.
حشمتیان افزود: جبهه مستقلین و اعتدال گرایان با صدای ملت ائتلاف کرده، با آقای لاریجانی گفت و گو داشته و با آقای عارف مذاکراتی کرده ایم و سعی می کنیم تیمی را آماده کنیم که بتواند از حضور تندروها در مجلس جلوگیری کند تا مجلسی معتدل و مستقل داشته باشیم.
جمشید ایرانی که رییس کمیته انتخابات جبهه اعتدال گرایان است، نیز پ
گفت: بر اساس چهار ضلع پیشنهادی در جبهه نجات باید از ظرفیت اصلاح طلبان و اعتدال گرایان، اصولگرایان معتدل و نامزدهای متخصص و کارشناس که در ایجاد یک مجلس قوی و متعهد می تواند در راستای شعار سال همدلی و همزبانی بین دولت و ملت بهترین رهاورد و اتفاق سال باشد، استفاده کرد.

**اصولگرایان فهرست تهران را ارایه کردند
برخی از سایت های خبری در روزهای گذشته لیست هایی را از ائتلاف اصولگرایان منتشر کردند و عده ای هم شرط گنجانده شدن اسامی نامزدها در این لیست را رای به حداد عادل برای ریاست مجلس عنوان کرده بودند که این خبر تکذیب شد.
اما در نهایت شب گذشته شورای ائتلاف اصولگرایان اسامی 30 نفر را به عنوان لیست نهایی خود اعلام کرد و خبرنگاران نیز از حجت الاسلام ابراهیمی عضو جامعه روحانیت مبارز درخصوص قرار گرفتن نام 14 نفر از اعضای جبهه پایداری و جبهه یکتا در لیست ائتلاف اصولگرایان سوال کردند که وی گفت: ممکن است این کار اتفاقی صورت گرفته باشد.
غلامعلی حداد عادل سخنگوی ائتلاف اصولگرایان یکشنبه شب اعلام کرد که نهمین جلسه شورای ائتلاف به ریاست آیت الله موحدی برگزار و در این جلسه گزارش نهایی کارگروه نامزدهای اصولگرای تهران برای مجلس دهم به اطلاع اعضا رسید و اعضا با در نظرگرفتن ملاحظات مختلف با اجماع پیشنهاد کارگروه را تایید کردند.
حجت الاسلام ابراهیمی عضو جامعه روحانیت روز گذشته در حاشیه یکی از همایش های اصولگرایان به سوالات دیگر خبرنگاران نیز پاسخ داد، وی در پاسخ به اینکه آیا قرار گرفتن نام افراد در لیست ائتلاف اصولگرایان با نظر آقای حداد عادل است، اظهار داشت: خیر؛ کمیته ای هفت نفره وجود دارد که در آن کمیته اسامی ارائه و بعد در شورای ائتلاف مطرح می شود و پس از رای گیری، اگر رای آوردند در لیست قرار می گیرند.
ابراهیمی در خصوص سرلیستی اصولگرایان در تهران گفت که هنوز در این زمینه تصمیم گیری نشده است.
عضو جامعه روحانیت مبارز در این خصوص که حداد عادل گفته بود اگر به لیست واحدی هم برسیم باز هم راه دشواری در پیش داریم، گفت: راه دشوار همیشه هست و خود انتخابات هم دشوار و سخت است.

*** اصلاح طلبان برای تهران لیست 30 نفره ارایه می کنند
اما الیاس حضرتی مسوول کمیته رسانه و تبلیغات شورای ائتلاف اصلاح طلبان تهران روز شنبه ارائه لیست اصلاح طلبان در انتخابات آتی را منوط به اعلام نهایی نتیجه بررسی صلاحیت ها در هیات مرکزی نظارت بر انتخابات عنوان کرد و گفت: تلاش می کنیم برای شهر تهران لیست 30 نفره ارائه کنیم.
وی افزود: اصلاح طلبان منتظرند که نتیجه بررسی صلاحیت ها در هیات مرکزی نظارت اعلام شود که پس از آن لیست نامزدها ارائه می شود.
مسئول کمیته رسانه و تبلیغات شورای ائتلاف اصلاح طلبان تهران تصریح کرد: تلاش می شود این لیست متشکل از چهره های شاخص باشد اما در صورتی که این افراد تایید صلاحیت نشوند از دیگر چهره های علمی که امکان قرار گرفتن آنها در لیست مهیا باشد استفاده می کنیم.
حضرتی یادآور شد: سرلیست اصلاح طلبان پیش از این هم محمد رضا عارف بود، چهره های شاخص در اولویت است اما در صورت نبود چهره های شاخص از چهره های علمی سیاسی و ناشناخته هم استفاده می شود.

**احراز صلاحیت 46 درصد داوطلبان
سیدشهاب الدین چاوشی رییس ستاد انتخابات استان تهران عصر یکشنبه گفت: از مجموع دو هزار و 725 داوطلب نمایندگی دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان، صلاحیت یک هزار و 261 نفر از سوی شورای نگهبان تایید شده است. 46 درصد از مجموع داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی در استان تهران تایید صلاحیت شدند.
وی افزود: براساس گزارش اعلام شده از سوی فرمانداری تهران، وضعیت 56 داوطلب انتخابات مجلس شورای اسلامی در این حوزه انتخابیه هنوز مشخص نیست.
وی یادآور شد: در این مرحله، در روند بررسی صلاحیت 368 داوطلب که در مرحله قبل از سوی هیات نظارت بر انتخابات رد شده بود تجدیدنظر شده و به لیست تایید صلاحیت شدگان اضافه شدند.
سیام**9012*1449

نظر شما