شناسهٔ خبر: 10926004 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مقتدایی:

پاپ، سران کشورهای اروپایی را از حمایت تروریست‌ها منع کند

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه گفت: پاپ با نفوذ کلمه‌ای که دارد باید سران کشورهای اروپایی را از حمایت داعش و گروه‌های تروریستی منع کند تا بتوان مسلمانان را از این ظلم نجات داد.

صاحب‌خبر -

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه گفت: پاپ با نفوذ کلمه‌ای که دارد باید سران کشورهای اروپایی را از حمایت داعش و گروه‌های تروریستی منع کند تا بتوان مسلمانان را از این ظلم نجات داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، آیت‎الله مرتضی مقتدایی شامگاه شنبه در همایش "نقش ادیان در تحقق عدالت و صلح از دیدگاه اسلام و مسیحیت" در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به اهمیت سفر هیئت واتیکانی به قم، گفت: خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران اقدامات مناسبی در زمینه تعامل بین ادیان آسمانی انجام داده است که باید این فعالیت‎ها از عرصه جلسه و نشست به عرصه عملی نزدیک شود.

وی افزود: در سفر مهم کاردینال پیتر تورکسون، مقرر شد که گروهی تعیین شوند و راه‎های همکاری در سطح جهانی را بررسی کنند و موضوعاتی که قرار است روی آنها کار شود بررسی شود و افراد شایسته در این موضوعات را شناسایی کنند و اقدام عملی بین دو دین اسلام و مسیحیت صورت گیرد.

وی با بیان این‌که «با ارتباطات نزدیک و اقدامات عملی دو طرف شناخت بهتری نسبت به هم و برنامه‌های هم برای ایجاد صلح و عدالت پیدا می‏‌کنند» تصریح کرد: این ارتباط در توسعه این فعالیت‌ها برای تحقق صلح موثر است.

وی گفت: دین اسلام، دین صلح و عدالت است و در قرآن کریم، خداوند متعال، از تمام انسان‌ها، خواسته است که عدالت را در همه زمینه‎‏ها اجرا کنند؛ خداوند در قرآن، بندگان را به رعایت عدالت و انصاف در همه زمینه‎ها دعوت کرده است.

این استاد حوزه بیان کرد: خداوند در قرآن بیان می‏‌کند که ما پیامبران الهی را با بینات فرستادیم تا اقامه عدل و قسط کنند؛ قرآن کریم، تمام انسان‎ها را مساوی با هم فرض کرده است و بیان می‏‌کند که همه افراد، در حقوق انسانی با هم مساوی هستند؛ تمامی افراد در زمینه قانون و بهره برداری از منابع مساوی هستند.

رئیس شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان این‌که «اسلام و قرآن برای جان و خون افراد اهمیت بسیاری قائل است» اظهار کرد: اسلام بیان می‎کند هر کسی که یک انسان را بی جهت، به قتل برساند گویی تمام انسان‌ها را کشته است؛ قتل یک نفر از نظر اسلام به معنی قتل همه انسان‌هاست؛ به همین شکل اگر انسان کسی را از مرگ نجات دهد در واقع گویی همه انسان‌ها را نجات داده است و این ارزشی است که اسلام به حیات انسانی می‎دهد.

این عضو مجلس خبرگان با اشاره به روایتی از حضرت عیسی(ع) گفت: ایشان بیان کردند که اگر جلوی آتش سوزی یک خانه را نگرفتند این آتش به همه خانه‌ها سرایت می‏‎کند و همه خانه‌ها در آتش می‌سوزد، ولی اگر آتش را از بین بردند، همه انسان‎ها سالم می‌ماندند؛ ایشان فرمودند اگر کسی جنایتی کرد و قانون او را مجازات کند، دیگران هم حساب کار خود را می‎کنند ولی اگر جلوگیری انجام نشود، این ظلم فراگیر می‌شود.

وی گفت: پیامبر اکرم(ص) نیز بیان می‌کنند که اگر یک ظلم صورت گرفت، باید حق مظلوم را گرفت و جلوی ظلم را گرفت که اگر کسی این کار را انجام دهد در بهشت همراه من خواهد بود.

مقتدایی با بیان این‌که «اگر علمای مسیحی و مسلمان از صلح و عدالت صحبت کنند و اقدام عملی انجام ندهند دنیا روزهای بدتری را تجربه خواهد کرد» افزود: ایجاد گور دسته جمعی در نیجریه، جنایت علیه مردم سوریه و یمن، قتل و جنایت علیه مردم بی گناه، کودک، پیر، زن و جوان از جنایات امروز جهان است.

وی گفت: گروه داعش و سایر جنایت کاران امروزه مورد حمایت کشورهای غربی و اروپایی هستند؛ این حمایت‎ها شامل حمایت تسلیحاتی و لجستیکی است و عربستان نیز با حمایت نفتی و مالی از این جنایتکاران سبب ساز قتل هزاران زن و مرد و کودک و مسلمان هستند.

وی اظهار کرد: انتظار داریم که پاپ اعظم، از نفوذی که دارند استفاده کنند و برای مقابله با این حمایت‎ها، اقدام کنند چنانکه اگر عیسی مسیح بود، امروز این کار را انجام می‎داد.

مقتدایی تاکید کرد: علمای مسیحی باید از نفوذ کلمه‌ای که خداوند به آنها داده است، استفاده کنند و فرمان مقابله با این جریان حمایت کننده از جنایت‎ها، صادر شود.

انتهای پیام

نظر شما