شناسهٔ خبر: 10921257 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

«تعادل» آخرين اخبار صلاحيت‌ها را بررسي مي‌كند

تب داغ بررسي صلاحيت‌ها روي موج «شايعات»

صاحب‌خبر -

گروه ايران
بنا بر زمان‌بندي از پيش اعلام شده، وقت اداري روز جمعه موعد نهايي براي اعلام بررسي صلاحيت‌هاي انتخاباتي به پايان رسيده و شوراي نگهبان بايد نتيجه آخرين بررسي‌هاي خود را اعلام كند. بنابراين تب ماجراي بررسي صلاحيت‌ها روز گذشته به منتهاي درجه خود رسيد و دامنه وسيعي از اخبار و شايعات در فضاي رسانه‌هاي گروهي و شبكه‌هاي اجتماعي با موضوع اعلام نتايج صلاحيت‌ها مطرح شد كه در هر كدام از آنها به بخشي از ليست رد يا تاييد ‌شدگان اشاره شده بود. اما مرجع رسمي اعلام اخبار صلاحيت‌هاي انتخاباتي كه وزارت كشور است تا لحظه تنظيم اين گزارش اشاره‌يي به ليست قطعي نتايج صلاحيت‌ها نكرد و چهره‌هاي انتخاباتي وزارت كشور اعلام قطعي نتايج را موكول به شب گذشته كردند كه تا پرونده اعلام نتايج همچنان گشوده باقي بماند.
درحالي كه در اين دور از انتخابات، سياست‌هاي اعمال شده از سوي دولت يازدهم در مسير اميد‌آفريني در جامعه دنبال مي‌شود، بررسي صلاحيت‌ها در هيات‌هاي اجرايي و رد شدن بسياري از چهره‌ها از فيلتر اين هيات‌ها نويدبخش برگزاري انتخاباتي رقابتي و پرشور و با حضور همه سلايق بود. چه آنكه به گفته حسينعلي اميري، سخنگوي وزارت كشور از مجموع 12هزار و  123كانديداي ثبت‌نامي در انتخابات مجلس تنها 814 نفر توسط هيات‌هاي اجراي ردصلاحيت شدند. البته در اين ميان 580 نفر در ايام ثبت‌نام و 296 نفر هم در زمان بررسي صلاحيت‌ها خودشان از ادامه ورود به انتخابات انصراف دادند. به گفته اميري استان تهران و اصفهان هم كه به ترتيب بيشترين ثبت‌نامي‌هاي انتخابات مجلس را داشتند به ترتيب بيشترين آمار صلاحيت‌هاي احراز نشده را به خود اختصاص دادند.
 
 تاييد صلاحيت‌ شده‌ها از سوي شوراي نگهبان چه كساني هستند؟
ايلنا از جمله خبرگزاري‌هايي است كه اخبار اعلام بررسي صلاحيت‌ها را به‌طور دقيق و ساعت به ساعت گزارش مي‌كرد. اين خبرگزاري از اطلاعات جديد در مورد نتيجه بررسي صلاحيت‌ها خبر داد و از تاييد صلاحيت ۱۴۰۰ چهره ديگر صحبت كرد. اين خبرگزاري از فضاي كلي بررسي صلاحيت‌ها ميان گروه‌هاي اصلاح‌طلب مي‌نويسد: «با پايان مهلت بررسي‌ها در هيات‌هاي اجرايي، اخبار خوشحال‌كننده‌يي به اصلاح‌طلبان رسيد اما در مرحله بعد هيات‌هاي نظارت روي خوشي به اصلاح‌طلبان نشان ندادند؛ با توجه به جدول زمان‌بندي انتخابات، شوراي نگهبان روز گذشته نتيجه بررسي نهايي رد يا تاييد صلاحيت‌ها را اطلاع‌رساني كرد.»

 صلاحيت هزار و 144 نفر در تهران تاييد شد
اسامي نامزدهاي انتخابات مجلس شوراي اسلامي كشور به فرمانداري‌هاي سراسر كشور اعلام شد.  ساعت 4 صبح روز گذشته شوراي نگهبان پس از 20 روز بررسي صلاحيت داوطلبان انتخابات مجلس شوراي اسلامي، اسامي تاييد صلاحيت‌شدگان را در اختيار وزارت كشور قرار داد و وزارت كشور نيز اين ليست را در اختيار فرمانداري‌ها، از جمله فرمانداري تهران قرار داد.  از مجموع 2390 داوطلب انتخابات مجلس در تهران، 1144 نفر تاييد، 1178 نفر رد و 68نفر هم انصراف داده‌اند.

 افزايش 1500 نفري تاييد صلاحيت‌شدگان
سيامك ره‌پيك سخنگوي هيات مركزي نظارت بر انتخابات اظهار كرد: با تاييد صلاحيت هزار و 500 داوطلب ديگر، تعداد داوطلبان تاييد صلاحيت شده مجلس شوراي اسلامي به 6هزار و 300 نفر افزايش يافت.

 تاكنون نتيجه‌اي اعلام نشده است
جليل حسني دبير ستاد انتخابات كهگيلويه‌و‌بويراحمد گفت: تاكنون نتيجه تاييد صلاحيت‌ها از طرف وزارت كشور اعلام نشده است.

 همچنان رد صلاحيتم
كمال‌الدين پيرموذن كانديداي دهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي با رد شايعه تماس تلفني معاونان وزارت كشور با وي از تداوم رد صلاحيتش خبر داد.  وي در كانال شخصي تلگرامش نوشت: پسندم آنچه را جانان پسندند، ببخشيد بر من عزيزان، اطلاع‌رساني تلفني يكي از معاونين وزيركشور واقعيت نداشته و اينجانب كماكان رد صلاحيت شده‌ام.

 احراز صلاحيت 19 نامزد ديگر استان يزد
حجت‌الاسلام والمسلمين سيدناصر محمدي رييس دفتر نظارت شوراي نگهبان در استان يزد با اشاره به احراز صلاحيت 19 داوطلب ديگر نمايندگي مجلس در اين استان، گفت: در مجموع 62درصد از نامزدهاي ثبت‌نام شده مجلس در استان يزد تاييد صلاحيت شدند.  وي افزود: مجموع افراد تاييد صلاحيت شده استان به 100 نفر رسيد.

 صلاحيت 100 نفر در اهواز تاييد شد
اسماعيل ارزاني بيگاني فرماندار اهواز اعلام كرد كه از مجموع 185 داوطلب انتخابات مجلس در حوزه انتخابيه اهواز، باوي، حميديه و كارون 100 نفر تاييد صلاحيت شده‌اند.
 منع قانوني براي تغيير حوزه انتخابيه وجود ندارد
محمدتقي ايراني فرماندار كرج در توضيح امكان‌پذير بودن تغيير حوزه انتخابيه توسط برخي از داوطلبان شركت در دهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي گفت: اين اقدام با رعايت شرايط مقرر هيچگونه منع قانوني ندارد.

 ائتلاف اصولگرايان براساس سهم‌خواهي هيچ گروهي بسته نشده است
غلامعلي حدادعادل سخنگوي مجمع اصولگرايان كشور معتقد است ليست ائتلاف اصولگرايان براساس شايستگي افراد و به دنبال رايزني همه افراد تنظيم شده است.
وي در خصوص گفته‌هايي مبني بر سهم نامتوازن گروه‌هاي مختلف جناح اصولگرايي و تخصيص بخش عمده اين ليست به يك گروه سياسي خاص، اظهار كرد: اين ليست براساس سهم‌خواهي هيچ گروه يا جناح خاصي بسته نشده است.
 مردم به كساني رأي دهند كه اخلاق انتخابات را رعايت مي‌كنند
قدرتعلي حشمتيان فعال سياسي با اشاره به ضرورت رعايت اخلاق انتخاباتي گفت: نهادهاي امنيتي و انتظامي بايد به‌شدت با بي‌اخلاقي‌ها و تخريب‌ها مقابله كنند.  وي گفت: با نزديك شدن به زمان انتخابات، تخريب‌ها و تهمت‌ها در فضاي مجازي بيشتر شده است و عده‌يي با انتشار عكس‌ها و اخبار جعلي دنبال از صحنه خارج كردن رقبا هستند.

 احراز صلاحيت تعدادي از چهره‌هاي جوان حزب «نداي ايرانيان»
محمدصادق خرازي اعلام كرد كه تعدادي از چهره‌هاي جوان حزب «نداي ايرانيان» موفق به احراز صلاحيت شده‌اند.  عضو هيات موسس حزب نداي ايرانيان در گفت‌وگو با ايسنا، تاكيد كرد: حزب نداي ايرانيان در سراسر كشور ليست انتخاباتي خود را ارائه خواهد كرد.
زهرا ساعي از چهره‌هاي اصلاح‌طلب آذربايجان شرقي و مديركل پيشين زنان و خانواده استانداري تهران كه از حوزه انتخابيه تبريز، اسكو و آذرشهر ثبت‌نام كرده بود نيز از تاييد صلاحيت خود خبر داد.
همچنين دبير كميته ارزيابي كانديداهاي حوزه انتخابيه تهران، از كانديداهايي كه در اين مرحله تاييد صلاحيت شدند، جهت بررسي رزومه دعوت كرد.
خبر تاييد صلاحيت حسام‌الدين واعظ‌زاده از فعالان سياسي و فرهنگي كشور كه براي كانديداتوري در انتخابات مجلس دهم از حوزه انتخابيه تهران ثبت‌نام كرده بود نيز به وي اعلام شد.
در ميان اخبار ريز و درشتي كه روز گذشته با محوريت اعلام نتايج صلاحيت‌ها منتشر شدند، موضوع جالب‌توجهي كه در فضاي رسانه‌يي مشاهده مي‌شد؛ موج شايعات افسارگسيخته‌يي بود كه در مورد اين موضوع منتشر مي‌شد. اكثر سايت‌هاي خبري در فقدان اخبار رسمي تلاش مي‌كردند كه با استفاده از منابع آگاه خود ليستي از نامزدهاي احتمالي مطرح كنند. مساله‌يي كه مي‌تواند تبعات رسانه‌يي‌ غيرقابل‌كنترلي را در فرآيند كلي انتخابات ايجاد كند.

نظر شما