شناسهٔ خبر: 1091857 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

سي ان ان : ساکنان آمرلي اميدوارند محاصره به زودي شکسته شود

صاحب‌خبر - تهران / واحد مرکزی خبر / سیاسی 1393/06/09
00:35:28.17
به گزارش شبکه خبری سی ان ان ، ساکنان شهر تحت محاصره آمرلی در شمال عراق امیدوارند با رسیدن نیروهای امنیتی و شبه نظامیان شیعه عراق ، به زودی از محاصره جنگجویان گروه دولت اسلامی عراق و شام نجات خواهند یافت.
این شبکه افزود هواپیماهای جنگی و پهپادهای آمریکایی در نزدیکی شهر آمرلی مواضع نیروهای داعش را هدف قرار دادند. در همین حال ، برای ساکنانی که در محاصره جنگجویان داعش هستند از راه هوایی بسته های کمکی به پایین انداخته شد.
هزاران نفر از اقلیت شیعه ترکمان در شهر آمرلی در محاصره جنگجویان داعش قرار گرفته اند. هواپیماها و بالگردهای عراقی برخی از ساکنان شهر را تخلیه کرده اند و هواپیماهای آمریکایی ، انگلیسی ، استرالیایی ، و فرانسوی برای محاصره شدگان آب ، غذا و کمک های پزشکی و دارویی پایین انداختند.
جومانا کارادشی خبرنگار سی ان ان در گزارشی از بغداد درباره عملیات کمک رسانی به ساکنان آمرلی گفت طی یک هفته گذشته نیروهای امنیتی عراق در کنار برخی از قدرتمندترین شبه نظامیان شیعه این کشور به سوی آمرلی به راه افتاده اند تا محاصره این شهر را بشکنند. این نیروها از دو جهت به حرکت درآمده اند و بنا به اعلام رسانه های محلی که همراه با این نیروها در حرکت هستند ، پیشروی ادامه دارد و آنها به آمرلی نزدیک شده اند. بسیج این نیروها پس از دعوت مقامات شیعه سیاسی و روحانی ارشد شکل گرفت که گفته اند محاصره آمرلی باید شکسته شود. آمرلی محل سکونت جمعیتی کمتر از بیست هزار نفر از اقلیت شیعیان ترکمان عراق است که اکنون بیش از 80 روز است که تحت محاصره جنگجویان داعش قرار گرفته اند. این شهر در استان صلاح الدین در شمال بغداد واقع شده است که یک استان عمدتا سنی نشین است. داعش از ماه ژوئن مناطقی از این استان را به تصرف خود درآورده است و گفته می شود کنترل چندین روستای اطراف آمرلی را در اختیار دارد.
ساکنان شهر می گویند از شهر خود دفاع می کنند. آنها با جنگجویان داعش جنگیده اند و جلو پیشروی آنها را به شهر گرفته اند. هیئت مامور سازمان ملل متحد در عراق نیز هشدار داده است که اگر داعش بتواند وارد شهر آمرلی بشود این به معنای قتل عام بالقوه خواهد بود. اوضاع انسانی در داخل شهر وخیم است. با این محاصره ، شهر راه ارتباطی با مناطق دیگر ندارد و برق و آب نیز قطع شده است. مردم مجبور شده اند از آب چاهها بیاشامند. مواد غذایی و دارویی نیز به شدت کاهش یافته است. ارتش عراق برخی کمک های غذایی و دارویی را از راه هوا برای ساکنان شهر انداخته و گروهی از زنان و کودکان و سالخوردگان و افراد نیازمند به مراقبت های درمانی را از آن تخلیه کرده است. اما یکی از ساکنان شهر گفت این ها کافی نیست و اوضاع روز به روز در حال بدتر شدن است و باید جلو آن گرفته شود. در عین حال ، به گفته او مردم آمرلی امیدوارند و روحیه آنها بالاست. آنها می گویند نیروهای کمکی فاصله زیادی با آنها ندارند و این محاصره به زودی شکسته خواهد شد.
00:37:49.23

نظر شما