شناسهٔ خبر: 10908748 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آیت الله حسینی بوشهری:

مبارزه با تروریسم و تلاش برای صلح وجه اشتراک واتیکان و حوزه علمیه قم است

قم - ایرنا - مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور گفت: مبارزه با تروریسم، فقر و تلاش در جهت صلح از نکات کلیدی و مشترک بین حوزه علمیه قم و واتیکان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز شنبه ایرنا از مرکز خبر حوزه، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری در نشست جامعه مدرسین که با حضور کاردینال تورکسون رئیس شورای پاپی صلح و عدالت واتیکان برگزار شد، وجود تسلیحات کشتار جمعی در جهان را از دیگر دغدغه های حوزه علمیه قم برشمرد.
وی اظهار کرد: دنیا روز به روز به سوی افزایش تسلیحات کشتار جمعی و سلاح های هسته ای می رود که به دنبال آن ویرانی نسل بشر اتفاق می افتد.
وی گفت: جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات با 1+5 نشان داد که دنبال تولید سلاح هسته ای نیست و فتوای رهبر معظم انقلاب در این باره نیز سند مهمی برای نیت جمهوری اسلامی در خصوص سلاح های هسته ای است.
آیت الله حسینی بوشهری افزود: در عمل هم نشان داده ایم که دنبال سلاح هسته ای نیستیم و از واتیکان می خواهیم که جهانیان را نسبت به ضرورت خلع کشورها از سلاح های کشتار جمعی توجیه کند.
وی همچنین اظهار داشت: ما نسبت به برخورد ناشایست برخی کشورهای اروپایی با آوارگان نگرانیم به خصوص که تعداد زیادی کودک در این آوارگی ها ناپدید شده اند.
عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه سخنان خود اظهار کرد: در شرایط فعلی ارتباطات بین رهبران دینی اسلام و مسیحیت، ضروری است و طرفین دغدغه های مشترکی برای مقابله با ظلم، فساد، بی ایمانی و رویکردهای ضدمعنویت داشته و نیازمند چاره جویی برای مقابله با اینها هستند.
حسینی بوشهری با اعلام آمادگی رسمی برای توسعه روابط بین حوزه علمیه قم و واتیکان گفت: شما سفیری فعال در تهران دارید و ما آماده ایم نتایج این گفت و گوها را از راه های دیپلماتیک دنبال کنیم.
وی با اشاره به ماموریت کاردینال تورکسون به عنوان رئیس شورای پاپی صلح و عدالت واتیکان گفت: ما عدالت را مقدم بر صلح می دانیم و اگر عدالت در جهان باشد، جنگی در جهان رخ نمی دهد تا نیاز به صلح باشد و ما آماده همکاری های مشترک برای حل مسائل هستیم.
امام جمعه موقت قم با بیان اینکه امروزه اسلام را به گونه غیرواقعی در غرب معرفی می کنند گفت: ما با تعامل و ارتباط دوجانبه می توانیم اسلام مورد نظر جمهوری اسلامی و روحانیت شیعه را معرفی کنیم تا با زبان شما، اسلام در دنیای غرب معرفی شود.
حسینی بوشهری مشکل امروز دنیای اسلام و مسیحیت را افراط گری دانست و بیان داشت: عناصر افراطی در ادیان، مرزهای دینداری را نگه نمی دارند و چهره ای نامناسب از اسلام و مسیحیت نشان می دهند که نه مورد قبول ما هستند و نه شما.
وی ادامه داد: اقدام بعضی افراد که میان مسلمانانند و عده ای را بیگناه می کشند از طرف ما محکوم است. در دنیای مسیحیت نیز گاهی اقدام هایی مانند سوزاندن کتاب مقدس مسلمانان انجام می شود که نشانه صلح و عدالت نیست بلکه مایه بدبینی و نشر عداوت میان پیروان ادیان الهی می شود.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز در این نشست گفت: در اسلام، یکی از مولفه های ایمان را عمل صالح می دانیم که در روایات نیز تاکید زیادی بر آن شده است.
آیت الله سید محمد غروی افزود: صلح و عدالت واژه ارزشمندی است ولی گاهی ممکن است در مصادیق و تطبیق اختلافاتی وجود داشته باشد به طوری که گاهی برخی از این مصادیق، از یک ناحیه نماد عدالت به شمار می رود و از ناحیه دیگر، ضد عدالت تلقی می شود. همچنان که اصطلاح 'حقوق' نیز همین گونه است.
عضو شورای عالی حوزه های علمیه در بخش دیگری از سخنان خود تاثیرگذاری روی نهادهای تصمیم گیر در جهان را مهم دانست و خاطرنشان کرد: اگرچه مطرح کردن مشکلات دنیای امروز در سطح ملت ها، نقش تسکینی برای آنها دارد اما مهم این است که با قدرت ها و پارلمان ها مطرح شود.
آیت الله محسن فقیهی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز در این نشست گفت: شایسته است که هیاتی از حوزه علمیه و واتیکان تشکیل شود تا هر کاری که در جهان، بر خلاف صلح و عدالت انجام می شود، در این هیات مشترک محکوم شود و راهکار حل آن مشکل برای آن جامعه بیان شود و از آزادی خواهان جهان کمک گرفته شود تا آن راه حل را عملی کنند.
آیت الله عباس کعبی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هم در این نشست بر اقدام های عملی برای حل مشکلات جهان تاکید کرد و گفت: به جای بحث های فکری و مذهبی و اعتقادی و پیش بردن گفت و گوی ادیان، می توانیم به دنبال بحث های عملی برای معضلات بشری باشیم.
وی توضیح داد: مسائلی مانند گردشگری دینی، معضل اصلی نیست بلکه باید ببینیم چگونه ظلم و آلام بشری را کم کنیم، در این راستا پیشنهاد می شود سند تفاهم و همکاری مشترک بین حوزه علمیه قم و واتیکان برای پرونده های تهدید کننده صلح و عدالت ایجاد منعقد شود.
وی افزود: اتحاد بر ضد جنگ طلبان نیز ضروری است زیرا تلاش مشترک برای صلح و عدالت بدون موضعگیری علیه ظالمان ناکام خواهد ماند. پرونده های جنگ در سوریه، یمن و جاهای دیگر نشان می دهد که ادیان، منفعل عمل کرده اند، باید در برابر ظلم موضع بگیریم در غیر این صورت شبیه تشریفات خواهد شد.
1175 /1042

نظر شما