شناسهٔ خبر: 10904390 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

فیلم دانشجویانی که سخنرانی اردوغان را به هم زدند

در زمان سخنرانی رئیس جمهور ترکیه در دانشگاه کیتو اکوادور، چند دانشجوی دختر با فریاد دروغگو، دروغگو و قاتل، به حضور اردوغان اعتراض کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، پلیس اکوادور ناچار شد معترضان به حضور رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در این کشور را بازداشت کند.

همزمان با سفر اردوغان به اکوادور، اعتراض ها و تجمعات مختلفی در کیتو، پایتخت اکوادور و چند شهر دیگر برگزار شده که اغلب آنها در حمایت از کرده های ترکیه ای بود، اما هنگامی که اردوغان در دانشگاه "آی اِی ئی اِن" درباره لزوم مبارزه با تروریسم سخن می گفت، تعدادی از دانشجویان حاضر در سالن، به پا خواسته و با فریادهای دروغگو، قاتل و حامی داعش به اظهارات او واکنش نشان دادند.

ماموران امنیتی ناچار به برخورد با این دانشجویان و بازداشت آنها شدند، اما هنگام بیرون بردن آنها از سالن، با خشم تجمع کنندگان معترض در مقابل دانشگاه مواجه شدند.

در درگیری پلیس با معترضان به حضور اردوغان در اکوادور، "دیگو وینتیمیلا" یکی از نمایندگان مجلس اکوادور نیز که در تظاهرات ضد اردوغان شرکت کرده بود زخمی شد.

در درگیری با اعتراض کنندگان اکوادوری، محافظان و ماموران امنیتی ترکیه ای نیز دخالت داشتند که به همین علت، وزارت امور خارجه قصد دارد از دولت ترکیه شکایت کند.

وزیر امور خارجه اکوادور اذعان داشت که نیروهای امنیتی ترکیه در اقدامات نیروهای پلیس اکوادور که به دنبال متفرق کردن تظاهرات کنندگانی بودند که علیه رئیس جمهور ترکیه شعار می‌دادند و وی را مسئول سرکوب وحشیانه مردم کرد و پیشبرد سیاست جنگ طلبانه در سوریه می‌دانستند، دخالت بسیاری کردند.

ویدئو‌های منتشر شده از سوی رسانه‌های محلی حاکی از آن است که محافظین رئیس جمهور ترکیه به منظور حمایت از وی رفتاری کاملا خشونت آمیز با تظاهرات‌کنندگان و حتی یکی از نمایندگان مجلس این کشور داشته‌اند.

یکی از فعالان حقوق بشر اکوادوری در این باره گفت: ترکیه بخشی از جنگ سوریه است چرا که این کشور بخش از تامین مالی این جنگ را بر عهده دارد و دوست تروریست‌های داعش است، ترکیه همچنین به ائتلاف بین المللی ضد داعش به رهبری آمریکا به منظور حمله به سوریه نیز پیوسته است.

«پاتینو» نیز در رابطه اذعان داشت: نیروهای امنیتی ترک نباید مرتکب چنین اقداماتی می‌شدند؛ در اکوادور آزادی بیان وجود دارد و محافظین و اعضای امنیتی ترکیه نباید با مردم این کشور رفتار بدی می‌داشتند.

«گابریلا ریواردنسیا» رئیس مجلس ملی اکوادور نیز به نوبه اقدامات اعضای امنیتی دولت ترکیه و برخورد خشونت آمیز آن‌ها با تظاهرات‌کنندگان را محکوم کرد و این اقدام را غیر‌محترمانه خواند.

وی در این رابطه گفت: ما به شدت اقدامات خشونت آمیز نیروهای امنیتی ترکیه را مورد انتقاد قرار می‌دهیم.

«دیگو وینتیمیل» نماینده مجلس اکوادور نیز در صفحه شخصی خود در شبکه توئیتر ضمن انتقاد از رفتار خشونت آمیز  محافظین ترک اعلام کرد که یکی از نیروهای امنیتی ترکیه تنها به این دلیل که از آن‌ها خواستم که دست از کتک زدن  یکی از اعضای موسسه مطالعات ملی پیشرفته بردارند، من را مورد ضرب و شتم قرار دادند؛ وی افزود: منتظر اقدامات دولت در این زمینه هستیم.

سفرهای رئیس‌جمهور ترکیه به کشورهای آمریکای لاتین از 31 ژوئن (11 بهمن) با سفر به شیلی آغاز شد؛ وی پس از اقامت 3 روزه در این کشور وارد پرو شد و سپس این کشور را به مقصد اکوادور ترک کرد.


دانلود

نظر شما