شناسهٔ خبر: 10887187 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

محمدمهدی عبدخدایی در سخنان پیش از خطبه نماز جمعه تهران:

آزادترین انتخابات در ایران برگزار می‌شود

دبیر کل جمعیت فدائیان اسلام، قانون اساسی ایران را مترقی ترین قانون در جهان دانست و گفت: آزادترین انتخابات هم در ایران برگزار می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش «نسیم آنلابن» محمدمهدی عبدخدایی در نطق پیش از خطبه های نماز جمعه (16 بهمن) خود را قدیمی ترین زندانی سیاسی و مذهبی کشور معرفی کرد و گفت: هر انقلابی یک علت مبقیه و علت موجبه دارد که به تعبیر مقام معظم رهبری علت مبقیه علت ماندگاری است.
این عضو هیات علمی دانشگاه در توضیح دلایل انقلاب اسلامی گفت: ریشه های انقلاب را باید در چند مولفه پیدا کرد. اولین مولفه مسائل فرهنگی است. در کشورهای جهان سوم دومین مساله استعمارستیزی و سومین مساله آرمان گرایی است.
وی با اشاره مبسوطی به روند تحولات فکری در ایران از زمان قاجار گفت: در آن زمان تفکراتی پیدا شد که معتقد بودند ایران از قافله تمدن غرب عقب مانده است و باید ایرانی بسازیم که از نظر فناوری و پیشرفت پیشقراول کشورهای خاورمیانه باشد. یکی معتقد بود اگر بخواهیم ایران را جلو ببریم باید از فرق سر تا ناخن پا غربی شویم و دیگری می گفت می توانیم با حفظ فرهنگی بومی و دینی خودمان هم پیشرفت کنیم.
عبدخدایی با اشاره به تاریخ مشروطه گفت: متاسفانه مشروطه خواهان تصور می کردند باید دین را کنار بگذاریم. این تاریخ خودش گویاست و بعد از مشروطیت مشروطه خواهان نتوانستند ایران را اداره کنند و هر شخصیتی داعیه حکومت داشت و مثلا در خوزستان شیخ خزعل و در مشهد کلنل محمد تقی خان پسیان ادعای قدرت می کردند. در این بستر اجتماعی و سیاسی انگلیسی ها رضاخان را آوردند.
ایرنا در گزارش خود نوشت: دبیر کل جمعیت فدائیان اسلام با اشاره به اقدامات رضا پهلوی در حذف قرآن و شرعیات از مدارس در سال 1307، در سال 1312 قرارداد ننگین نفت با بریتیش پترولیوم و در سال 1318 بی طرفی ایران در جنگ دوم جهانی افزود: وقتی رضاخان می خواست کمی ادعای استقلال کند او را بردند و فرزندش را به جایش گذاشتند.
وی با اشاره به وقایع بعد از شهریور 1320 و آزادی های نسبی به بروز طیف های مختلف فکری از جمله خداستیزان حزب توده، دین ستیزان ملی گرا و معتقدان به جدایی دین و حکومت پرداخت و گفت: در این میان روحانیت به میان آمد. امام تلاش کرد آیت الله بروجردی را از بروجرد منتقل کند تا مدیریت حوزه قم را به دست بگیرد. آیت الله بروجردی نقش رهبری فرهنگ سازی حوزه ها را برعهده گرفت و همین امر موجب بیداری روحانیت در قیام 15 خرداد 1342 شد.
عبدخدایی گفت: وقتی آیت الله بروجردی به قم آمدند طلبه های آگاه را به روستاها فرستادند، به روشنگری مشغول شدند و چهره خشن و وقیح سلطنت پهلوی را برای مردم تصویر کردند که از نظر فرهنگی بسیار موثر بود.
به گفته عبدخدایی آیت الله کاشانی مظهر مبارزه با استعمار در آن روزها بود و اگر او مردم را برای ملی کردن نفت بسیج نمی کرد، نهضت نفت به وجود نمی آمد. در آرمان گرایی هم چهره شهید نواب صفوی مطرح است که می گوید اجرای احکام اسلام نه یک کلمه زیاد و نه یک کلمه کم.
وی به اهمیت فرهنگی بعضی روحانیون اشاره کرد و گفت: آیت الله مطهری، آیت الله ناصر مکارم شیرازی و رهبر معظم انقلاب از این جمله اند.
این عضو هیات علمی دانشگاه با اشاره به اهمیت شناختن تاریخ گفت: این دین، تشیع، تاریخ و خداشناسی است که می تواند با استکبار و استعمار جنگی سازش ناپذیر به وجود آورد.
عبدخدایی یادآور شد: در صحبت از انتخابات و قانون اساسی باید گفت قانون اساسی کشور ما مترقی ترین قانون اساسی جهان است. ضمن اینکه آزادترین انتخابات در جمهوری اسلامی است. حتی ابوالحسن بنی صدر، رییس جمهوری مخلوع ایران، اخیرا مصاحبه کرده است و گفته امام با رییس جمهوری من موافق نبود.
وی ادامه داد: در شیعه تشخیص موضوع در شان فقیه نیست، تقلید موضوع هم اشکال دارد به همین جهت مقام معظم رهبری در انتخابات رییس جمهوری گفتند خانواده من هم از رای من بی خبرند و آنها هم با تشخیص خودشان باید اصلح را انتخاب کنند. به همین جهت وقتی نمی توانیم تعیین کنیم یابد به افرادی که اعتماد داریم و شناخت دارند مراجعه کنیم.
عبدخدایی افزود: بنی صدر را مردم انتخاب کردند و امام هم مخالفت نکردند و بعد از عزل توسط مجلس باز هم ایشان پذیرفتند. مجلس شورای اسلامی تا زمانی که عدم کفایت بنی صدر را صادر نکرد، امام تنفیذش را برنداشت. با اینکه بنی صدر ملی گرا بود و امام می گفت ملی گرایی کفر است.
وی در ادامه به سابقه قانون اساسی و نظرهای مختلف در این مورد پرداخت و گفت: مجلس خبرگان اهمیت دارد چون خبره ها در این مجلس از میان قرآن و حدیث، قانونی که به نفع مملکت و دین است استخراج کردند.
دبیر کل جمعیت فدائیان اسلام در پایان به آغاز نهضت انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: آغاز حرکت در 15 خرداد 1342 با تعلیمات روحانیون در منابر حسینیه ها و مساجد بود که چهره کریه دیکتاتوری را نشان دادند. آیت الله کاشانی چهره دیکتاتور انگلیس را تصویر کرد و نواب صفوی آرمانگرایی بود که می گفت حکومت اسلامی یک کلمه نه کم و نه زیاد. امام خمینی نیز با همین آرمانگرایی گفتند فقط جمهوری اسلامی.

نظر شما