شناسهٔ خبر: 69058860 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

کمتر از یک ماه تا انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا

رقابت نزدیک ترامپ و هریس

درحالی‌که 28 روز تا انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا باقی مانده است، کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا‌ و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق این کشور، در دور نهایی با سرعت تمام پیش می‌روند. برگه‌های رأی پستی در فرایند چاپ و ارسال قرار دارند و رأی‌گیری حضوری زودهنگام در شماری از ایالت‌ها آغاز شده است.

صاحب‌خبر -

درحالی‌که 28 روز تا انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا باقی مانده است، کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا‌ و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق این کشور، در دور نهایی با سرعت تمام پیش می‌روند. برگه‌های رأی پستی در فرایند چاپ و ارسال قرار دارند و رأی‌گیری حضوری زودهنگام در شماری از ایالت‌ها آغاز شده است. انتخاباتی که با توجه به دو حادثه سوءقصد، تغییر نامزد اصلی دموکرات‌ها و نظرسنجی‌هایی که نشان می‌دهند هر دو نامزد در رسیدن به کاخ سفید در رقابتی به‌شدت تنگاتنگ حضور دارند، یکی از کم‌سابقه‌ترین انتخابات سراسری در تاریخ مدرن محسوب می‌شود، هر دو کارزار با مخاطرات زیادی مواجه هستند. دراین‌میان کارشناسان سیاسی اعتقاد دارند مجموعه‌ای از عوامل در تعیین برنده انتخابات نقش دارند که ازجمله می‌توان به هزینه تبلیغات، راهبردهای ایالتی و مهم‌تر از همه میزان مشارکت اشاره کرد. هر دو کارزار در چند هفته منتهی به انتخابات برای تبلیغ در ایالت‌های حساس هزینه می‌کنند، به این امید که راهبردهای ایالتی آنها مشارکت رأی‌دهندگان را بالا ببرد و کمک کند که از خط پایان بگذرند.

معیارهایی که رأی مردم را در چهار هفته پایانی به سمت جناح مخالف تغییر می‌دهند، متفاوت هستند. همچنین معلوم نیست کدام کارزار در چهار هفته باقی‌مانده دست بالا را دارد. آنتونی فاولر، استاد مدرسه سیاست عمومی هریس در دانشگاه شیکاگو، به اپک‌تایمز می‌گوید: «فکر می‌کنم انتخابات شبیه شیر یا خط شده و هرکدام از نامزدها می‌توانند برنده باشند». او توضیح داد که با وجود اختلافات ایدئولوژیک هریس و ترامپ، بسیاری از رأی‌دهندگان از نظر ایدئولوژیک میانه‌رو هستند و احتمالا «جایی بین این‌ دو نامزد قرار می‌گیرند. از‌این‌رو عقل حکم می‌کند که جمعیت بزرگی وجود دارد که شاید هیچ‌کدام از نامزدها را دوست نداشته باشد و تقریبا درباره هر دو بی‌تفاوت باشد و هنوز تصمیم نگرفته باشد از کدام طرف حمایت کند». اینها چند مورد از عواملی هستند که به احتمال فراوان در ۳۰ روز منتهی به انتخابات تعیین‌کننده خواهند بود.

داده‌های نظرسنجی

داده‌های نظرسنجی اخیر نشان می‌دهند رقابت بین این‌ دو نامزد بسیار نزدیک است. هریس با ۲.۷ درصد اختلاف در نظرسنجی ۵۳۸ پیشتاز است، اما نظرسنجی‌های هفت ایالت حساس چیز دیگری می‌گویند. نظرسنجی‌های اخیر در ایالت‌های میشیگان، ویسکانسین و پنسیلوانیا که زمانی به آنها «دیوار آبی» می‌گفتند، نشان می‌دهند هریس با یک تا پنج درصد اختلاف پیشتاز است یا هر دو نامزد مساوی هستند. هریس در ایالت‌های جنوبی در چندین نظرسنجی در ماه سپتامبر پیشتاز بوده، اما برخی از نظرسنجی‌ها نیز نشان می‌دهند که ترامپ با اختلاف یک درصد یا بیشتر پیشتاز است. دنیل هاپکینز، استاد علوم سیاسی دانشگاه پنسیلوانیا، به اپک‌تایمز گفت: «به نظرم انجام نظرسنجی در این روزها واقعا کار دشواری است... . در دوره‌ای هستیم که گاهی کمتر از یک درصد از افرادی که می‌خواهید با آنها صحبت کنید، واقعا مایل‌اند صحبت کنند و بگویند از کدام نامزد حمایت می‌کنند». ترامپ از نظر تاریخی در نظرسنجی‌های منتهی به انتخابات ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰ دست‌کم گرفته می‌شد، اما هاپکینز می‌گوید که اشتباهات نظرسنجی‌ها این ‌بار می‌تواند در هر دو جهت باشد. او گفت: «نظرسنجی اصولا می‌تواند به هر سمتی پیش برود. هریس خیلی شناخته‌شده نیست، بنابراین رأی‌دهندگانی هستند که هنوز در تلاش‌اند تصمیم بگیرند که کامالا هریس را چقدر دوست دارند یا ندارند... . بسته به اینکه ماه آخر مبارزات انتخاباتی چگونه می‌‌‌‌گذرد، محبوبیت او ممکن است بالا یا پایین شود».

با‌این‌حال، فاولر هشدار می‌دهد که ترامپ همچنان می‌تواند باز هم از نظرسنجی‌ها بهتر عمل کند؛ زیرا فارغ‌التحصیلان غیردانشگاهی از نظر تاریخی کمتر از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی که تمایل به دموکرات‌ها دارند، به نظرسنجی‌ها پاسخ می‌دهند. برخی در صنعت نظرسنجی معتقدند ترامپ نسبت به نظرسنجی‌‌‌‌ها بهتر رأی می‌‌‌‌آورد. احتمال تئوری «رأی‌دهنده خجالتی به ترامپ» را در نظر بگیریم‌ که نشان می‌دهد بسیاری از کسانی که در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰ از او حمایت کردند، کمتر در نظرسنجی شرکت کردند.

تحلیلی دیگر می‌‌‌‌گوید که امروز دیگر رأی‌دهندگان ترامپ از گفتن اینکه رأی‌دهندگان ترامپ هستند، خجالت نمی‌کشند و ترامپ اساسا امروز دیگر کمپین ۲۰۱۶ را اجرا نمی‌کند که امسال بتواند از نظرسنجی‌‌‌‌ها بهتر عمل کند.

‌در این میان، گروهی از امامان جماعت مسلمانان در آمریکا حمایت خود را از کامالا هریس، معاون جو بایدن، رئیس‌جمهوری این کشور و کاندیدای دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا اعلام کردند. در حالی که کامالا هریس در بحبوحه جنگ اسرائیل در غزه تلاش می‌کند تا آرای مسلمانان آمریکایی ناراضی را در انتخابات پیش‌رو به سوی خود برگرداند، این حمایت می‌تواند نقشی تعیین‌کننده برای کارزار انتخاباتی او داشته باشد.

کامالا هریس به دلیل حمایت دولت بایدن از جنگ اسرائیل در غزه با خشم گسترده رأی‌دهندگان مسلمان و عرب‌تبار در آمریکا مواجه بوده است؛ گروهی که در برخی از ایالت‌های مهم این کشور مانند میشیگان می‌توانند تعیین‌کننده باشند. 25 امام جماعت مسلمانان در آمریکا در نامه‌ای سرگشاده که به رؤیت «ان‌بی‌سی‌نیوز» رسیده، با این استدلال که رأی‌دهندگان مسلمان وظیفه دارند درباره تصمیم‌های انتخاباتی خود منطقی فکر کنند، از هریس حمایت و اعلام کردند که حمایت از او نسبت به گزینه‌های دیگر، «زیان به مراتب کمتری دارد». آنها در نامه خود که در سالگرد حمله هفت اکتبر حماس به اسرائیل منتشر شده است، نوشتند: «او یک کاندیدای متعهد به آتش‌بس و بهترین گزینه برای پایان‌دادن خونریزی در غزه و اکنون لبنان است». بنا بر گفته این گروه از امامان جماعت مسلمانان آمریکا، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق این کشور و کاندیدای جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری روز پنجم نوامبر، تهدیدی برای جامعه مسلمانان آمریکا‌ست. آنها در نامه خود نوشتند گشودن آگاهانه مسیر بازگشت فردی مانند دونالد ترامپ به قدرت، چه با رأی مستقیم به او و چه از طریق رأی‌دادن به یک نامزد ثالث، هم یک شکست اخلاقی و هم یک شکست استراتژیک است. در برخی ایالت‌ها رأی به شخص ثالث می‌تواند به ترامپ این امکان را بدهد که آرای الکترال آن ایالت را از آن خود کند و در نتیجه در انتخابات پیروز شود. در این نامه با اشاره به سوابق دونالد ترامپ و وعده‌های انتخاباتی او، از مسلمانان خواسته شده احساسات خود را کنترل کنند تا تصمیمی که می‌گیرند به آنها آسیب نرساند. این نامه جدیدترین تلاش از طرف کارزار انتخاباتی کامالا هریس برای برقراری ارتباط با رأی‌دهندگان مسلمان در آمریکاست که پس از دیدار روز جمعه کامالا هریس با امامان جماعت مسلمانان در میشیگان منتشر شد.

 

نظر شما