سرویس سینمایی هنرآنلاین: فیلم سینمایی "گیتا" درباره دغدغههای زنان و مردان جامعه ما است، اثری که به ساختار خانواده اهمیت میدهد، خانوادهای که بر اثر بروز اتفاقی زندگیشان دستخوش تلاطم و آشفتگى است.
داستان فیلم درباره زندگی گیتا و همسرش امیر است که دلمشغولیهای زندگی ساده خود را دارند. گیتا بعد از گذشته دو سه سال از رفتن پسرش به خارج از کشور هنوز به شدت دلتنگ است و دوری او را برنمیتابد. او در این راه دچار تنشهایی میشود و سرنوشت تغییرات پیچیده و غیرمنتظرهای را برایش رقم زده است.
مسعود مددی از کارگردانهای باسابقه سینما و تلویزیون است که فیلمهای ویدئویی زیادی از قبیل "فراموشی" ساخته است و در اولین تجربه سینمایاش یک اثر خانوادگی منطبق بر شرایط روز ساخته است، فیلمی که با حضور بازیگران مطرح سینما و تئاتر مریلا زارعی، حمیدرضا آذرنگ، بهناز جعفری، سارا بهرامی و نادر فلاح میتواند تبدیل به اثر پرمخاطبی بشود. با مسعود مددی درباره ویژگیهایی فیلمش که در بخش نگاه نو سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد، گفتوگویی انجام دادهایم.
فیلم را در چه ژانری میتوانیم ارزیابی کنیم؟
یک ملودرام خانوادگی برگرفته از واقعیتهای امروز جامعه ایران.
چه پیامی قرار است به مخاطب منتقل شود؟
در فیلم "گیتا" بیس اصلی رابطه مادر – فرزندی و پیچیدگی و لایههای پنهان این رابطه است و بیشتر از آنکه بخواهم به شکاف بین نسلها بپردازم، موقعیت کلی خانوادگی در "گیتا" پیش روی مخاطب قرار میگیرد و مخاطب با داستان سادهای روبهرو نخواهد بود و به طور حتم با دیدن فیلم با موقعیت غیرمنتظرهای روبهرو خواهد شد و این پیشبرنده درام فیلم است. "گیتا" در یک فضای شهری معاصر تهران امروز روایت میشود.
آیا میتوانیم آن را یک فیلم قصهگو بدانیم؟
بله، "گیتا" یک فیلم داستانگو است و خط داستانی کاملاً مشخص و واضح در فیلم دیده میشود.
مخاطب اصلی فیلم چه کسانی هستند؟
"گیتا" یک فیلم خانوادگی است و چون در ظاهر اول مخاطب با فیلمی روبهرو میشود که محوریتش تمرکز روی شخصیت یک مادر است، شاید تصور کند با یک فیلم لطیف، انسانی و زنانه روبهرو است، اما لایههای فیلم تمام اعضای یک خانواده را که شامل بچهها و پدر هم هست، در برمیگیرد. به شخصه امیدوارم حرف فیلم برای نسل جوان هم قابل درک و جذاب باشد، زیرا در بخشهای از فیلم حرفها و دودلیهایشان بیان میشود.
تیم بازیگری فیلم بسیار متفاوت است. چقدر در انتخاب بازیگران به گیشه و یا سایر شرایط فکر کردید؟
از تیم بازیگری فیلم خیلی احساس رضایت دارم. حضور مریلا زارعی و بازی حمیدرضا آذررنگ به عنوان نقش مقابل یا بازی جذاب و مؤثر سارا بهرامی باعث شده است مجموعه بازیگران فیلم بسیار درست و مناسب به نظر برسند. در ادامه بحث باید اشاره کنم از زمان نوشته شدن فیلمنامه هیچ نگاه گیشهای به انتخاب بازیگران و اینکه حضور چه بازیگرانی میتواند باعث فروش بیشتر فیلم بشود نداشتم. تلاش کردم گزینههای مناسب و درست را انتخاب کنم که منطبق بر ویژگی شخصیتهای فیلمنامه باشند. البته بازیگران فیلم آنقدر شناختهشده و مطرح هستند که بین مخاطبان محبوبیت و خواستار دارند. به هر حال حضور این نامها حتی میتواند باعث جذب مخاطبان عادیتر به دیدن فیلم بشود. حضور نامها به هر حال در جلب نظر خیلی از مخاطان عام تأثیرگذار است.
شهر در ایجاد درام داستان "گیتا" چقدر نقش دارد؟
نمیشود به صراحت گفت که شهر در درام این فیلم یک عنصر تعیینکننده تلقی بشود. موضوع خانواده در فیلم من بیس اصلی است، اما به هر حال این داستان در بستر یک کلانشهر بزرگی مثل تهران رخ میدهد و در کلان شهرها معمولاً موضوعات زیادی رخ میدهد و آدمها تحت تأثیر روابط شهری زندگی میکنند.
خاستگاه شخصیتهای فیلمتان مربوط به چه قشری از جامعه هستند؟
اغلب نفرات جامعه متعلق به طبقه متوسط جامعه هستند و شخصیتهای فیلم متعلق به طبقه متوسط هستند و زندگی این طبقه دارای درام است.
اغلب مخاطبان شما را با فیلم خوب و متفاوت و ویدئویی "فراموشی" میشناسند. تفاوت فیلمسازی در مدیوم سینما با ویدیو چگونه است؟
زمانی که "فراموشی" را ساختم، فیلم اولین اثری بود که شبکه چهار آن را تولید کرد. طبق جلساتی که با مدیران شبکه داشتم این تأکید را داشتند که فیلم سروشکل سینمایی داشته باشد تا به صورت سینمایی ارائه شود. بنا به مشکلاتی که وجود داشت فیلم در محدوده تلویزیون باقی ماند. البته مدیوم سینما مدیوم وسیعتری است و چه به لحاظ تولید و نوع دکوپاژ و میزانسن بین این دو مدیوم تفاوتهای زیادی به وجود دارد.
احمد محمد اسماعیلی
