شناسهٔ خبر: 10742978 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

در سفر رئیس جمهوری به فرانسه انجام گرفت

قراردادهای بزرگ برای خرید هواپیما ، تولید خودرو و فروش نفت

صاحب‌خبر -





 گروه اقتصادی - در جریان سفر رئیس جمهوری به فرانسه اسناد متعددی در حوزه‌های مختلف امضا شد که خرید ۱۱۸ فروند هواپیمای ایرباس، قرارداد همکاری با پژو و قرارداد با توتال از مهم‌ترین اسناد ذکر شده به شمار می‌رود.
همراهی بیش از 100 فعال اقتصادی با رئیس جمهوری در سفر به ایتالیا و فرانسه اهمیت این دو سفر در زمینه افزایش همکاری‌های اقتصادی را نشان می‌دهد. شرکت‌های فرانسوی در نخستین سفر اروپایی رئیس جمهوری که کمتر از دو هفته پس از اجرایی شدن برجام انجام شد، با استقبال از همکاری اقتصادی با ایران قراردادهای همکاری به ارزش میلیاردها یورو امضا کردند. ایران و فرانسه همچنین بیش از 10 سند همکاری مشترک امضا کردند. ارزش مجموع قرارداد ها همچنین تا 20 میلیارد یورو اعلام شده است.
جزئیات قرارداد 118 ایرباس
خرید ۱۱۸ فروند هواپیمای ایرباس به ارزش 5/10میلیارد دلار بزرگ‌ترین قرارداد صنعت هوایی ایران تاکنون محسوب می‌شود. عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مذاکرات فشرده با مدیران ایرباس و توافق با آنها درباره تحویل هواپیماهای خریداری شده گفت: در سال‌جاری میلادی هشت فروند هواپیمای ایرباس به ناوگان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) اضافه می‌شود. با توافق طرف فرانسوی قرار شد تا سال ۲۰۲۴ یعنی ۸ سال آینده ۱۱۰ فروند انواع هواپیمای ایرباس به ناوگان هوایی هما افزوده شود.
به گفته آخوندی مدل تأمین مالی این قرارداد به صورت اجاره به شرط تملیک بوده که بخش اول آن از سوی ایرباس تأمین خواهد شد.  آخوندی با اشاره به اینکه مدت کمی از زمان لغو تحریم‌ها سپری شده گفت: با توجه به این امر همچنان مراحل قانونی این قرارداد در مراجع قضایی شرکت ایرباس و ایران در حال انجام است که قرار است تا 20 روز کاری آینده پاسخ نهایی آن اعلام شود.
از این ۱۱۸ فروند هواپیما، ۴۵ فروند از خانواده ایرباس ۳۲۰ برای پروازهای داخلی و منطقه‌ای، ۴۵ فروند ایرباس ۳۳۰ برای پروازهای میان برد و میان برد نزدیک به دور برد، ۱۶ فروند هواپیمای مدرن ۳۵۰ و ۱۲ فروند هواپیما پهن پیکر دوربرد و قاره پیما هستند. تعدادی از این نوع هواپیماها در حال حاضر در ناوگان شرکت هواپیمایی هما عملیاتی هستند و حق انتخاب با ایران است که چه تعداد از این ۴۵ فروند ۳۲۰ و چه تعداد ایرباس ۳۲۱ باشد و تعیین آن با نظر تخصصی کارشناسان و نیاز بازار تعیین خواهد شد.  
فرهاد پرورش، مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در خصوص چگونگی ورود هواپیما‌ها به کشور گفته است که ایرباس ۳۵۰ دوربرد محسوب می‌شود و بسیار جدید و مدرن است. ۱۲ فروند از این هواپیماها نیز از نوع ایرباس۳۸۰ برای مسیرهای قاره پیما و دوربرد هستند که این تعداد بسته به نیاز کشور قابل تغییر است و تحویل این هواپیماها طی ۴ تا ۵ سال آینده پیش‌بینی شده اما تحویل این ۱۲ فروند مشروط به فراهم شدن شرایط بازرگانی و توسعه زیرساخت‌های فرودگاهی کشور برای پذیرش هواپیماهای ایرباس ۳۸۰ است چرا که این هواپیماها بسیار بزرگ و پهن پیکر هستند.  مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران درباره زمان تحویل این هواپیما از سوی شرکت ایرباس به «ایران» گفت: تحویل فوری هواپیماهای نو سخت است و کمپانی‌های سازنده از گذشته برای فروش هواپیما سفارشاتی دریافت کرده‌اند و در نوبت تحویل خود قرار می‌دهند.  
قرارداد همکاری برای توسعه فرودگاه‌های کشور نیز یکی دیگر از اقدامات مهم برای توسعه صنعت هوایی است که به امضا رسید. برای فرودگاه امام خمینی(ره) یادداشت تفاهمی برای افزایش ظرفیت این فرودگاه به ۴۵ میلیون مسافر با طرف فرانسوی امضا شد. برای توسعه فرودگاه‌های مشهد و اصفهان نیز با طرف فرانسوی تفاهمنامه‌ای امضا شد که تبدیل به قرارداد عملیاتی می‌شود.
بر اساس پیش‌بینی کارشناسان، توسعه ناوگان هوایی اگر با همین روند پیش رود طی چند سال آینده ایران می‌تواند رقیب جدی برای پرواز شرکت‌های ترک و عرب در منطقه باشد. سایت «دیلی بیست» با اشاره به تمایل ایران برای نوسازی ناوگان هوایی خود در پی توافق اتمی این کشور با قدرت‌های جهانی می‌گوید «ایران ممکن است با تبدیل شدن به یک دوبی دیگر، یک ابرقدرت در عرصه حمل‌ونقل هوایی شود با این همه موقعیت جغرافیایی تهران از دبی نیز بهتر است چرا که نزدیک‌تر به مسیرهای سنتی اروپا به آسیا واقع شده است.»
تولید سالانه 200 هزار پژو
یکی دیگر از قراردادهای مهم اقتصادی ایران و فرانسه امضای قرارداد میان ایران خودرو و شرکت پژوسیتروئن برای تولید سالانه 200 هزار خودرو در ایران به ارزش 436 میلیون دلار است. بر اساس این قرارداد نخستین خودرو در سال 2017 تولید خواهد شد.
هاشم یکه زارع مدیر عامل ایران خودرو در خصوص قرارداد با پژو گفت: گروه صنعتی ایران خودرو در دور جدید همکاری‌های بین‌المللی خود، رویکردی کاملاً متفاوت با گذشته در پیش گرفته است و بر حضور و سرمایه‌گذاری مشترک طرف مقابل تأکید دارد.
براساس بیانیه مطبوعاتی ایران خودرو، ایجاد شرکت مشترک ایرانی _ فرانسوی با سهامداری ۵۰ درصدی هر یک از طرفین مهم‌ترین بخش این قرارداد است که به انتقال تکنولوژی به روز دنیا، تولید محصولات جدید و همچنین استفاده از بازارهای صادراتی خواهد انجامید. تولید ۲۰۰ هزار مدل جدید شامل ۲۰۸، ۲۰۰۸ و ۳۰۱ در سال از جمله مواردی است که بین ایران و فرانسه توافق شده و قرار است از این میزان ۳۰ درصد به شبکه فروش پژو صادر شود. تولید این محصولات از سال ۱۳۹۶ آغاز خواهند شد.
مدل‌های جدید پژو از پلتفرم جدید پی اف یک استفاده می‌کنند. شرکت پژو روی این پلتفرم (شاسی، قوای محرکه و سیستم تعلیق) چهار خودرو خود را شامل پژو ۲۰۸ در بخش خودرو‌های هاچ بک، پژو ۲۰۰۸ در بخش خودرو‌های کراس اوور، پژو ۳۰۱ در بخش خودرو‌های سدان، سیتروئن الیزه را می‌سازد. قرار است حداقل ۵۰ درصد قطعات این پلتفرم در ایران تولید شود.  رویترز با اعلام جزئیاتی از قرارداد ایران خودرو با پژو فرانسه اعلام کرد که بر این اساس، تولید کنونی مدل‌های قدیمی پژو ۴۰۵ و پژو ۲۰۶ ساماندهی شده و تولید سه خودروی جدید پژو ۲۰۸، ۲۰۰۸ و ۳۰۱ از اواسط سال ۲۰۱۷ در این قرارداد پیش‌بینی شده است.
خرید نفت ایران توسط غول نفتی فرانسه
از قراردادهای مهم دیگر امضا شده میان ایران و فرانسه همکاری شرکت نفتی توتال با ایران است. غول نفتی توتال تفاهمنامه‌ای برای خرید نفت از ایران بویژه برای پالایشگاه‌های فرانسوی و اروپایی امضا کرد. این شرکت همچنین به بررسی پتانسیل‌های صنعت نفت ایران برای ارزیابی حضور گسترده‌تر خواهد پرداخت.
بر اساس قرارداد جدید توتال خرید روزانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار بشکه نفت خام با ایران را آغاز می‌کند. اتحادیه اروپا قبل از تحریم‌ها روزانه ۸۰۰ هزار بشکه نفت و میعانات گازی از ایران می‌خرید، اما از سال ۲۰۱۲ به خاطر تحریم‌ها خرید نفت از ایران را متوقف کرد. ایران بارها تأکید کرده است که بعد از تحریم‌ها و ظرف شش ماه آینده صادرات نفت خود را تا ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش خواهد داد.  به گفته بیژن زنگنه، وزیر نفت شرکت توتال علاوه بر خرید نفت برای توسعه میدان نفتی آزادگان ویکی از فازهای پارس جنوبی در ایران سرمــایه‌گذاری می‌کند.
رکن‌الدین جوادی معاون وزیر نفت در خصوص امضای قراردادهای جدید فروش نفت خام ایران به توتال فرانسه، گفت: شرکت ملی نفت تاکنون با همه خریداران و مشتریان سنتی خود مذاکره داشته است و محدودیتی به منظور از سرگیری فروش نفت و امضای قراردادهای جدید نفتی با توتال و سایر شرکت‌های نفتی وجود ندارد.