معاون سازمان هواپيمايي كشوري از ورود ۱۰ فروند هواپيماي ايرباس و بوئينگ دست دوم تا پايان سال خبر داد وگفت: تاكنون شركتهاي ايراني با فاينانسورهاي اروپايي براي خريد هواپيما به توافق رسيدهاند. به گزارش مهر، محمدجواد تقوي با اشاره به روند ورود هواپيما به كشور، گفت: خريد هواپيما در تمام دنيا با استفاده از اعتبارات مالي و سرمايهگذاري نهادهاي مالي به صورت فاينانس انجام ميشود كه اين فاينانسها بلندمدت بوده و حتي ۲۰ ساله است، زيرا وقتي موضوع خريد ۱۰۰ يا ۲۰۰ فروند هواپيما مطرح ميشود، به اين معنا نيست كه چندين ميليارد دلار بايد به صورت نقد پرداخت شود. او با بيان اينكه خريد اين تعداد هواپيما با استفاده از سرمايههاي خارجي و فاينانس انجام ميشود، افزود: امروزه در صنعت هوانوردي موضوع فاينانس مطرح است، ضمن آنكه شركتهاي خارجي هم تمايل زيادي به حضور در بازار ايران دارند، چرا كه بازار ايران از نظر ارزش افزوده بسيار براي آنها جذاب است. معاون استاندارد پرواز سازمان هواپيمايي كشوري با اشاره به اينكه هيات ايراني در ايتاليا مشغول مذاكره است، اظهار داشت: شركتهاي هواپيمايي هم در حال مذاكره براي خريد هواپيما هستند و شركتهاي خارجي هم تمايل زيادي براي ورود به بازار ايران دارند.
تلاش فاينانسورهاي آمريكايي براي حضور در ايران
تقوي در پاسخ به اين پرسش كه در حال حاضر فاينانسورهاي كدام كشورها براي همكاري با شركتهاي ايراني اعلام آمادگي كرده اند، گفت: فاينانسورهاي اروپايي و آمريكايي اظهار تمايل براي همكاري با شركتهاي ايراني داشتهاند اما در حال حاضر توافقات با شركتهاي اروپايي حاصل شده است؛ هرچند كه آمريكاييها هم در حال تلاش هستند تا سهمي را از بازار به دست بياورند. او ادامه داد: اين شركتها از چندماه پيش در حال تلاش و مذاكره با مسئولان كشور ما هستند و دولت هم بهشدت از خريد هواپيما و ورود به بحثهاي اعتباري از شركتهاي خصوصي حمايت ميكند، بنابراين اين مذاكرات در حال انجام است. معاون سازمان هواپيمايي كشوري با اعلام اينكه شركتهاي سازنده بهويژه ايرباس رقابت زيادي براي ورود به بازار ايران دارند، گفت: اينكه تا پايان سال، هواپيماي نو وارد كشور شود، بعيد به نظر ميرسد، چرا كه ساخت و توليد هواپيما پروسه خاصي دارد و به اين سرعت هواپيمايي وارد كشور نميشود. تقوي با بيان اينكه ۱۱۴ فروند هواپيماي ايرباس در يك فرآيند ۴ تا ۵ ساله وارد كشور ميشود، افزود: اينطور نيست كه اين تعداد هواپيما با سرعت وارد كشور شود بلكه ورود آنها تدريجي است و شايد در چند ماه آينده تعدادي از اين هواپيماها وارد كشور شوند. او با تاكيد بر اينكه تعاملات بايد از سوي دو طرف باشد، ادامه داد: ايرباس در حال حاضر نسبت به سفارشات موجود خود هم عقبتر است، زيرا تقاضا در جهان بالا است اما به دليل موضوع رقابت ممكن است كه شركت ايرباس زودتر از موعد چند فروند هواپيما را به ايران تحويل دهد.
بمبارديه در راه ايران
كانادا براي نخستين بار از زمان اجراي برجام، تاييد كرد قصد دارد تحريمهايش عليه تهران را لغو كند و اعلام كرد اگر ايرباس اجازه يافته به ايران هواپيما بفروشد پس شركت بمبارديه هم بايد امكان صادرات به ايران را داشته باشد. به گزارش ايسنا، استفان ديون، وزير خارجه كانادا، روز سه شنبه پس از نشست پارلمان به خبرنگاران گفت: لغو اين تحريمها به شركتهاي كانادايي اجازه ميدهد تا مانند همتايان اروپايي و آمريكايي خود در بازار ايران حضور داشته باشند. وي در بخشي از اظهاراتش عنوان كرد: اگر ايرباس ميتواند هواپيما بفروشد چرا بمبارديه نتواند چنين كاري انجام دهد؟ بر اساس گزارش رويترز، ديون در برابر اين پرسش كه آيا بمبارديه بهمحض برداشته شدن تحريمها ميتواند به ايران صادرات داشته باشد، پاسخ داد: مطمئنا ميتواند تجارت قانوني داشته باشد. وزير خارجه كانادا اظهار كرد: عدم تمايل براي برداشتن تحريمهاي ايران از سوي محافظهكاران كانادا به ايرباس كمك كرده است، نه بمبارديه. بر اساس اين گزارش، آمريكا، اتحاديه اروپا و ساير كشورها بخشي از محدوديتهاي اقتصادي عليه ايران را لغو كردهاند. در حالي كه آمريكا و اروپا تحريمهايشان عليه صنعت هستهاي ايران را برداشتهاند اما كانادا چنين اقدامي نكرده و تحريمهاي كانادايي كه تجارت مربوط به فعاليت هستهاي را ممنوع ميكند به قوت خود باقي مانده است. همچنين تجارت در صنايع مختلف شامل نفت و گاز، حمل و نقل و ارتباطات ايران براي شركتهاي كانادايي ممنوع مانده است.
∎