شناسهٔ خبر: 1053142 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

پژوهشگر حوزوی تبیین کرد:

نقش‌ بی‌بدیل حضرت معصومه در ترویج فقه شیعی

خبرگزاری رسا ـ پژوهشگر حوزوی با تأکید بر نقش حضرت معصومه(س) در گسترش فقه شیعی، گفت: هر روز هزاران نفر از بلاد مختلف به حرم آن حضرت مشرف می‌شوند و در این حرم به یاد خدا می‌افتند و توبه می‌کنند و احیاناً جهنمی می‌آیند و بهشتی بر می‌گردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری رسا در فارس، حجت‌الاسلام علی‌اکبر مهدی‌پور، مدرس حوزه علمیه قم و پژوهشگر حوزوی با بیان اینکه ماه ذی‌القعده ماه امام رضا(ع) است، گفت: این ماه با میلاد مسعود حضرت معصومه(س) آغاز می‌شود و یازدهم آن ولادت فرخنده امام رضا(ع) و 23 این ماه روز هجرت آن امام همام از مدینه به طرف خراسان است که روز مخصوص زیارت حضرت امام رضا(ع) محسوب شده است.

وی افزود: 25 این ماه نیز روز دحوالارض است که از اعیاد بزرگ اسلامی است و مهم‌ترین عمل در آن، زیارت امام رضا(ع) است و آخر ماه نیز روز شهادت حضرت جوادالائمه(ع) فرزند برومند امام رضا(ع) است در نتیجه می‌توان گفت ماه ذی‌القعده، ماه امام رضا(ع) است.

حجت‌الاسلام مهدی‌پور با یادآوری اینکه دهه اول این ماه دهه کرامت مشهور شده است، گفت: این نامگذاری دو دلیل دارد و یکی از آنها این است که آغاز آن میلاد حضرت معصومه(س) واقع شده است که در اصطلاح معصومین به کریمه شناخته شده است.

این نویسنده و پژوهشگر دینی افزود: پدر آیت‌الله‌العظمی مرعشی نجفی در زمان حیات خود ختم 40 روزه‌ای را آغاز کرده بود که بتواند محل دفن حضرت زهرا(س) را پیدا کند، در روز 36 الی 37 این ختم امام صادق(ع) یا امام موسی کاظم(ع) را در خواب دیدند که آن حضرت فرمودند بر تو باد کریمه اهل بیت(ع)؛ ایشان گمان کردند که منظور از کریمه اهل بیت(ع)، حضرت فاطمه زهرا(س) است اما آن حضرت فرمودند منظور از کریمه اهل بیت(ع)، حضرت فاطمه معصومه(س) است و اگر قرار بود که حضرت فاطمه زهرا(س) حرم مشخصی داشته باشد هر جلال و جبروتی که بر آن مقدر بود بر حرم حضرت فاطمه معصومه(س) نهاده شده است.

وی ادامه داد: در نتیجه مرحوم سیدمحمود مرعشی، پدر آیت‌الله مرعشی وقتی بیدار می‌شود به همراه زن و فرزندان خود از نجف به سمت قم مهاجرت می‌کند در نتیجه عنوان کریمه اهل بیت(ع) بدین طریق از معصوم به ما رسیده است.

 

حجت‌الاسلام مهدی‌پور با اشاره به دلیل دوم نامگذاری دهه کرامت ابراز کرد: در شرح میلاد امام رضا(ع) آمده است وقتی که نجمه خاتون(س) مادر امام رضا(ع) آن امام را به دست پدر بزرگوارشان امام کاظم(ع) دادند آن امام نورچشمی را به بغل گرفت و اذان در گوش راست و اقامه در گوش چپ او زمزمه کرد و وقتی می‌خواست نوزاد را به مادرش برگرداند فرمود این کرامت خدا بر تو گوارا باد.

مدرس حوزه علمیه قم اضافه کرد: بنابراین حضرت معصومه(س) در عالم رؤیا به‌عنوان کریمه از معصوم و امام رضا(ع) هم به بیان امام کاظم(ع) در روز ولادت به کرامت خدا شهرت یافتند و به همین دلیل به این دهه‌ای که بین تولد کریمه اهل بیت(ع) و کرامت‌الله است، دهه کرامت گویند.

وی با تأکید بر اینکه این برادر و خواهر به‌عنوان نماد کشور ایران اسلامی هستند، گفت: کشور ما را به نام امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) می‌شناسند و وقتی که به مکه و مدینه مشرف می‌شویم تمام شیعیان سایر نقاط دنیا وقتی که می‌فهمند اهل ایران هستیم، می‌گویند در حرم امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) التماس دعا داریم و اصولاً ایران را به نام این دو بزرگوار می‌شناسند.

حجت‌الاسلام مهدی‌پور در ادامه به ولادت حضرت معصومه(س) اشاره کرد و گفت: حضرت معصومه(س) 18 خواهر داشت اما در میان 19 دختر حضرت موسی‌بن جعفر(ع) حضرت معصومه(س) مانند خورشید درخشان پرتو می‌افکند زیرا نقش اساسی در حفظ اعتقاد صحیح در بیت امام کاظم(ع) داشت.

این پژوهشگر تاریخ اسلام افزود: در میان اولاد ائمه اطهار(ع) برخی‌ها اوج ولایت و برخی دیگر سست هستند اما تمام اعضای خانواده امام موسی کاظم(ع) به برکت امام رضا(ع) و حضرت فاطمه معصومه(س) از ولایت قوی برخوردار هستند و در نتیجه آن همه روایات که در مورد حضرت معصومه(س) رسیده برای احدی از مقدرات اهل بیت(ع) نرسیده است، حتی برای حضرت زینب کبری(س) که در قله حرم عصمت و عفت است باز اینقدر مطلب از معصوم نرسیده است.

 

وی با بیان اینکه درباره فضیلت زیارت حضرت معصومه(س) 9 روایت از سه امام معصوم وجود دارد،‌ گفت: اولین روایت ازامام صادق(ع) است که آن امام همام در سال 148 هجری قمری به شهادت رسیدند و حضرت فاطمه معصومه(س) در سال 173 هجری قمری یعنی 25 سال بعد متولد شدند؛ لذا بیش از یک ربع قرن میان این دو فاصله است که امام صادق(ع) می‌فرماید در قم بانویی از تبار من وفات می‌کند که با شفاعت او تمام شیعیان وارد بهشت می‌شوند و نام او فاطمه دختر موسی‌بن جعفر(ع) است.

حجت‌الاسلام مهدی‌پور اضافه کرد: راوی حدیث قسم می‌خورد وقتی این حدیث را از امام صادق(ع) شنیدم، امام موسی‌بن جعفر(ع) به دنیا نیامده بود یعنی این مسئله به نیم قرن قبل از ولادت حضرت معصومه(س) بر می‌گردد.

این پژوهشگر دینی برجسته کشورمان با تأکید بر اینکه در این زمینه احادیث صحیح بسیار فراوان است، گفت: امام رضا(ع) به سعد اشعری می‌فرماید ما در نزد شما قبری داریم (منظور فاطمه بنت موسی(س) است) و هر کس او را زیارت کند بهشت برای او واجب می‌شود و سپس آن حضرت طریقه زیارت حضرت معصومه(س) را بیان می‌فرماید یعنی زیارتنامه‌ای که در مفاتیح برای حضرت معصومه(س) چاپ شده از امام رضا(ع) رسیده است که وقتی وارد حرم شدیم چه آدابی باید داشته باشیم.

وی افزود: از روزی که حضرت معصومه(س) وارد قم شدند و در طی 17 روز حیات ایشان در قم، بانوان این شهر دسته دسته خدمت حضرت می‌رسیدند و حدیث می‌نوشتند و بعد از وفات آن حضرت نیز بر محوریت قبرشان حوزه علمیه احداث شد که در زمان شیخ کلینی و صدوق و دیگر محدثان عالم تشیع تا 100 هزار نفر محدث در آن گرد آمده است.

حجت‌الاسلام مهدی‌پور با تأکید بر اینکه حضرت معصومه(س) نقش اساسی را در گسترش فقه شیعی ایفا کرده است، گفت: در این زمینه یکی از نکات بسیار ظریف این است که امام صادق(ع) در یک حدیث در مورد قم می‌فرماید: از شهر قم به تمامی دنیا علم پخش می‌شود؛ این حدیث، یک حدیث اعجازآمیز است برای اینکه 14 قرن پیش از این اصلاً کسی نمی‌توانست تصور کند که چگونه ممکن است از یک نقطه عالم به تمام نقاط عالم، علم پخش شود.

مدرس حوزه علمیه قم ادامه داد: امروز به‌وسیله رادیو، تلویزیون و سایر ابزارها علم به تمام دنیا پخش می‌شود و اکنون در ایران میلاد مسعود حضرت معصومه(س) را جشن می‌گیریم و از طریق رسانه‌ها در تمام دنیا پخش می‌شود.

وی گفت: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که سایه بلندپایه امام رضا(ع) و خواهر گرامیش بالای سر ما قرار دارد و هر روز هزاران نفر از بلاد مختلف وارد شهر قم شده و به حرم مطهر مشرف می‌شوند و در این حرم مطهر به یاد خدا می‌افتند و از اشتباهات خود در زندگی توبه می‌کنند و به برکت حضرت معصومه(س) احیاناً جهنمی می‌آیند و بهشتی بر می‌گردند./919/د102/ب