گروه خودرو: گروه صنعتی ایرانخودرو و شرکت دایملر، مالک چندین شرکت تابع و نشان(برند) بزرگ خودروسازی همچون مرسدس بنز، مرسدس-آامگ و اسمارت با امضای یک تفاهمنامه، همکاری استراتژیک خود را برای ایجاد ۲ شرکت مشترک آغاز کردند.
به گزارش ایکوپرس، دایملر بهعنوان بزرگترین تولیدکننده کامیون در جهان و ایرانخودرو که بزرگترین خودروساز خاورمیانه بهشمار میآید، در نظر دارند با تاسیس ۲ شرکت مشترک، از مزیتهای نسبی یکدیگر استفاده کرده و ضمن تحکیم جایگاه خود، یک قطب تولید خودروهای تجاری در منطقه را ایجاد کنند. این تفاهمنامه مشترک از سوی هاشم یکهزارع، مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو و ولفگانگ برنارد، عضو هیاتمدیره شرکت دایملر با حضور جمعی از مدیران ارشد ۲ خودروساز بزرگ در شرکت ایرانخودرو به امضا رسید. یکهزارع، در این نشست مشترک گفت: گروه صنعتی ایرانخودرو در دور جدید همکاریهای بینالمللی خود، رویکردی به کلی متفاوت با گذشته در پیش گرفته و بر حضور و سرمایهگذاری مشترک طرف مقابل تاکید دارد. وی با بیان اینکه سرمشق ایرانخودرو در همکاریهای جدید، حفظ و ارتقای منافع ملی است، افزود: دایملر و شرکت بنز سابقه قابل اعتنا و اتکایی در همکاری با ایرانخودرو داشتهاند که این امر میتواند در مسیر پیشروی این ۲ خودروساز راهگشا باشد.
ولفگانگ برنارد، عضو هیاتمدیره
دایملر آ. گ. نیز اظهار کرد: محصولات تجاری دایملر همیشه در ایران از محبوبیت برخوردار بوده و در حالحاضر خودروهای تجاری از تقاضای بالایی در کشور برخوردار هستند. بنابراین پس از لغو تحریمهای ایران، ما در حال برنامهریزی برای ازسرگیری سریع کسبوکارمان در این بازار هستیم. امضای تفاهمنامه با شریک تجاریمان در ایران، پیش نیاز مهمی برای ازسرگیری سریع این کسب و کار است. براساس این گزارش دایملر و ایرانخودرو پس از امضای این تفاهمنامه در یک بیانیه مشترک اهداف و برنامههای خود برای ازسرگیری همکاریها را تشریح کردند. در این بیانیه آمده است: «ایرانخودرو دیزل یکی از شرکتهای تابع گروه صنعت ایرانخودرو، بزرگترین تولیدهکننده خودرو در منطقه MENA (خاورمیانه و شمال افریقا) است که بیش از ۵۰درصد سهم بازار را در ایران داشته و بیش از نیم قرن است با دایملر همکاری دارد. سرمایهگذاری مشترک برای تولید منطقهای کامیونهای مرسدس بنز و قطعات قوای محرکه، تاسیس شرکت مشترک فروش کامیونهای مرسدس بنز و قطعات آنها در ایران و همچنین خرید بخشی از سهام شرکت محور خودرو در کنار ایدم از سوی دایملر ازجمله مواردی به شمار میرود که در این تفاهمنامه درباره آن توافق شده است. علاوه بر این، ۲ طرف درصدد هستند سرمایهگذاری مشترکی برای فروش وسایل نقلیه تجاری و باری مرسدس داشته باشند. ضمن اینکه دایملر اعلام کرده برای تحقق این برنامهها دفتر خود در تهران را در ۳ ماه نخست سال ۲۰۱۶ ایجاد میکند.
تقاضای در بازار کامیون ایران
همچنین شرکت دایملر در بیانیهای به ظرفیتهای بازار و صنعت خودرو ایران اشاره کرده است. در بیانیه دایملر آمده است: «ایران در پی سالهای متمادی تحریم و تقاضای بالا در بخش حملونقل، ظرفیت خوبی برای رشد در این بخش داشته و فرصتهای زیادی را به دایملر نوید میدهد. ایران باوجود تحریمهای اقتصادی یکی از بزرگترین اقتصادهای ملی در خاورمیانه، با تولید ناخالص ملی ۴۱۵میلیارد دلار امریکا در سال ۲۰۱۴م بود. صنایع ایران بهطور تقریبی نیمی از اقتصاد ملی ایران را به دوش میکشند. »
فروش و خدمات پس از فروش
این خودروساز آلمانی برای حوزه فروش و خدمات پس از فروش هم برنامهریزیهایی انجام داده و اعلام کرده: «دایملر با امضای سند همکاری، در حال شروع فرآیندی برای ورود مجدد و فراگیر به بازار ایران است. نخستین کامیونهای مرسدس بنز با نامهای آکتروس و آکسور را میتوان پیش از پایان سال در ایران تولید و عرضه کرد. دایملر در تلاش است تا جا پای خود را در بازار محلی ایران محکمتر کند، به همین منظور هدف تجدید همکاری با شرکت ایدم در عرصه موتور و سرمایهگذاری مشترک در فروش را دنبال میکند. افزون بر این، دایملر قصد دارد در قالب یک سرمایهگذاری مشترک در زمینه فروش، تمام فعالیتهای فروش و خدمات پس از فروش در ایران را حرفهای کند. همچنین دایملر قصد دارد دفتر خود در تهران را افتتاح کند. با این اقدامات و تعهدات شرکت دایملر خود را به توسعه اقتصادی و اجتماعی ایران متعهد کرده است. »همچنین دو طرف تصمیم گرفتند ضمن اصلاح ساختار شرکت خدمات پس از فروش نسبت به واگذاری این شرکت به شرکت مشترک ایرانخودرو و بنز اقدام کنند. در همینحال مشاور انجمن خودروسازان ایران که سابقه مدیریت شرکت ایرانخودرو را دارد نیز در گفتوگوی کوتاه با صمت به برخی وجوه مثبت این تفاهم اشاره و اظهار کرد: عقد قرارداد با خودروسازان آلمانی حائز اهمیت است زیرا تا زمانیکه قراردادی امضا نشود انتقال دانش فنی، تولید، استفاده از خدمات پس ازفروش و... اتفاق نمیافتد. سرمایهگذاری شرکتهای صاحب فناوری و انتقال آن به خطوط تولید صنایع در ایران ایدهآل است که با امضای تفاهمنامه ایرانخودرو و مرسدس بنز، آرزویی دیرینه به حقیقت پیوست. داود میرخانی رشتی گفت: شرکت بنز سابقهای طولانی برای سرمایهگذاری در ایران دارد که شرکت «ایدم» تبریز، نمونهای از آن است؛ شرکتی که موتورهای کامیون، کامیونت، اتوبوس و مینیبوس را به تولید میرساند. وی در ارتباط با مدتزمان مشاهده تاثیر این تفاهم در بازار و همچنین کاهش قیمت خودروهای تجاری توضیح داد: اکنون که توافق بین ایرانخودرو و بنز حاصل شده، از آنجایی که قرار به سرمایهگذاری طرف آلمانی در ایران است، حداقل ۲ تا ۳ سال طول میکشد تا شاهد آثار این تفاهم در کشور باشیم. همچنین مردم نباید منتظر کاهش قیمت خودروهای بنز در ایران باشند زیرا محصولات این شرکت گرانقیمت است.