لایحه اخذ عوارض از خودروهای عبوری از تونل ها و برخی معابر تهران ـ که طرح آن در روزهای گذشته واکنش هایی را هم به دنبال داشت ـ امروز رسما توسط شهرداری تهران پس گرفته و از دستور کار شورای اسلامی شهر تهران خارج شد.
به گزارش «تابناک»، سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران با اعلام این خبر گفت: با توجه به شرایط اقتصادی کشور و وضعیت معیشتی شهروندان و همچنین با توجه به اینکه ممکن است هزینه های اجرای این طرح در شرایط کنونی برای مردم نگرانی هایی به وجود آورد ـ هرچند مبالغ اندکی برای آن در نظر گرفته بودیم ـ لایحه مذکور را پس گرفتیم تا با ملاحظه مسائل اقتصاد شهری، کار کارشناسی دقیق تری روی آن انجام گیرد.
تشکری در ادامه با تأکید بر اینکه شهرداری تهران بر اساس برنامه 5 ساله موظف به اجرای این طرح شده و لایحه دریافت عوارض از پل ها و تونل های پایتخت بر اساس همین برنامه تنظیم و به شورا ارائه شده است، درباره چرایی پس گرفتن لایحه گفت: با توجه به مشورت های صورت گرفته در مدیریت شهری و در نظر گرفتن نظر خبرگانی در این خصوص، مقرر شد که لایحه پس گرفته شود تا با خروج آن از اولویت کاری، با کار کارشناسی دقیق تر، ابعاد مختلف اقتصادی و اجتماعی در آن مد نظر قرار گیرد.
بدین ترتیب مشخص میشود که خروج این لایحه از دستور کار به نوعی موقتی است و باید منتظر طرح دوباره آن در سال های آتی باشیم. رئیس سازمان حمل و نقل ترافیک در این باره به خبرنگار «تابناک» گفت: با توجه به تکالیفی که در برنامه 5 ساله برای شهرداری تعیین شده، دریافت عوارض از این معابر شهری باید اجرایی شود، ولی در این وهله شهرداری تهران تصمیم گرفت تا لایحه را پس بگیرد و با این اقدام، موضوع از دستور کار امسال شورا خارج شده است. البته برنامه 5 ساله مصوبه شوراست و باید اجرایی شود.
وی در پاسخ به این سوال که آیا زیر ساخت های اجرای این طرح فراهم بود یا نگرانی ها در این باره موجب شد که لایحه را پس بگیرید، گفت: خیر. زیرساخت ها کاملا برای شهر فراهم است، به ویژه آنکه تجهیزاتی که داریم، قابلیت استفاده های متعدد ترافیکی را دارند. دوربینهای پلاک خوان تصاویری که از پلاک خودروها برمیدارند را از حالت تصویر (image) به اطلاعات (data) تبدیل میکنند و این اطلاعات را میتوان با بانک های مختلفی که تهیه شده تطبیق داده شود؛ چه بانک اطلاعاتی طرح ترافیک باشد که بر اساس آن تشخیص میدهند آن شماره پلاک مجوز تردد در طرح را داشته یا خیر، چه بانک اطلاعاتی زوج و فرد باشد و چه بانک اطلاعاتی طرح های دیگر.
تشکری میافزاید: دوربین های نصب شده پشت چراغ های قرمز هم به همین شیوه کار میکنند، با این تفاوت که در زمان قرمز بودن چراغ سیگنال فعال شدن را دریافت میکنند تا تشخیص بدهند خودرویی از چراغ قرمز عبور میکند یا خیر. به طور کلی میتوان گفت، این دوربین ها کارشان تشخیص پلاک خودروها در قالب اطلاعات است و از آن مرحله به بعد، با کار نرم افزاری میتوان از این دیتا بهره های مختلفی برد. تونل ها و پل های شهر تهران هم به جهت کنترل ترافیکشان به این دوربین ها مجهز هستند.
«انتقادهای وارده به این لایحه و مخالفتهایی که به همراه داشت، تا چه اندازه در تصمیمتان برای پس گرفتن لایحه اثر داشت؟» رئیس سازمان حمل و نقل ترافیک در پاسخ به این پرسش گفت: البته این لایحه بر پایه برنامه 5 ساله تهیه شده و اگر انتقادی متوجه آن هست، باید روال قانونی خود را طی کند؛ یعنی اگر اجرای آن را به کل نادرست بدانند، باید برای خروج آن از برنامه 5 ساله اقدام کنند. در حال حاضر میتوان گفت، ملزم به تهیه و ارائه این لایحه بودیم و هنوز روند بررسی آن در شورا آغاز نشده، به ضرورت تجدید نظر در جزئیات کار رسیدیم و آن را پس گرفتیم. در حالی که اگر در شورا مصوب میشد هم باید تا اجرایی شدن روند قانونی را پیمود.
به گزارش «تابناک»، سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران با اعلام این خبر گفت: با توجه به شرایط اقتصادی کشور و وضعیت معیشتی شهروندان و همچنین با توجه به اینکه ممکن است هزینه های اجرای این طرح در شرایط کنونی برای مردم نگرانی هایی به وجود آورد ـ هرچند مبالغ اندکی برای آن در نظر گرفته بودیم ـ لایحه مذکور را پس گرفتیم تا با ملاحظه مسائل اقتصاد شهری، کار کارشناسی دقیق تری روی آن انجام گیرد.
تشکری در ادامه با تأکید بر اینکه شهرداری تهران بر اساس برنامه 5 ساله موظف به اجرای این طرح شده و لایحه دریافت عوارض از پل ها و تونل های پایتخت بر اساس همین برنامه تنظیم و به شورا ارائه شده است، درباره چرایی پس گرفتن لایحه گفت: با توجه به مشورت های صورت گرفته در مدیریت شهری و در نظر گرفتن نظر خبرگانی در این خصوص، مقرر شد که لایحه پس گرفته شود تا با خروج آن از اولویت کاری، با کار کارشناسی دقیق تر، ابعاد مختلف اقتصادی و اجتماعی در آن مد نظر قرار گیرد.
بدین ترتیب مشخص میشود که خروج این لایحه از دستور کار به نوعی موقتی است و باید منتظر طرح دوباره آن در سال های آتی باشیم. رئیس سازمان حمل و نقل ترافیک در این باره به خبرنگار «تابناک» گفت: با توجه به تکالیفی که در برنامه 5 ساله برای شهرداری تعیین شده، دریافت عوارض از این معابر شهری باید اجرایی شود، ولی در این وهله شهرداری تهران تصمیم گرفت تا لایحه را پس بگیرد و با این اقدام، موضوع از دستور کار امسال شورا خارج شده است. البته برنامه 5 ساله مصوبه شوراست و باید اجرایی شود.
وی در پاسخ به این سوال که آیا زیر ساخت های اجرای این طرح فراهم بود یا نگرانی ها در این باره موجب شد که لایحه را پس بگیرید، گفت: خیر. زیرساخت ها کاملا برای شهر فراهم است، به ویژه آنکه تجهیزاتی که داریم، قابلیت استفاده های متعدد ترافیکی را دارند. دوربینهای پلاک خوان تصاویری که از پلاک خودروها برمیدارند را از حالت تصویر (image) به اطلاعات (data) تبدیل میکنند و این اطلاعات را میتوان با بانک های مختلفی که تهیه شده تطبیق داده شود؛ چه بانک اطلاعاتی طرح ترافیک باشد که بر اساس آن تشخیص میدهند آن شماره پلاک مجوز تردد در طرح را داشته یا خیر، چه بانک اطلاعاتی زوج و فرد باشد و چه بانک اطلاعاتی طرح های دیگر.
بد نیست بدانید، در قاره آسیا بعد از کشورهای چین و ژاپن، ایران سومین کشوری است که اقدام به احداث تونلهای طویل جادهای کرده و در این زمینه جزو کشورهای پیشرو در قاره به حساب میآید. در حال حاظر 4 تونل در پایتخت وجود دارد:
تونل رسالت؛ تونلی ۹۵۰ متری که با اعتباری 600 میلیون تومانی احداث شده، از میدان آفریقا شروع و به بزرگراه کردستان ختم میشود. این تونل شامل 2 قسمت است.
تونل توحید؛ با اعتباری 3000 میلیارد ریالی احداث و از 2 تونل کنار هم به طول 2 هزار و 1360 متر تشکیل شده که بزرگراه چمران را به بزرگراه نواب صفوی پیوند میدهد.
تونل نیایش؛ یکی از بزرگترین تونلهای شهری موجود در ایران، با طول تقریبی 6/7 کیلومتر است که با اعتبار 840 میلیارد تومانی ساخته شده و بزرگراه نیایش را به صورت رفت و برگشت به بزرگراه صدر اتصال میدهد.
تونل امیر کبیر؛ این تونل در شرق بازار تهران و در حدفاصل سه راه امین حضور و بزرگراه امام علی(ع) قرار گرفته است.
تونل رسالت؛ تونلی ۹۵۰ متری که با اعتباری 600 میلیون تومانی احداث شده، از میدان آفریقا شروع و به بزرگراه کردستان ختم میشود. این تونل شامل 2 قسمت است.
تونل توحید؛ با اعتباری 3000 میلیارد ریالی احداث و از 2 تونل کنار هم به طول 2 هزار و 1360 متر تشکیل شده که بزرگراه چمران را به بزرگراه نواب صفوی پیوند میدهد.
تونل نیایش؛ یکی از بزرگترین تونلهای شهری موجود در ایران، با طول تقریبی 6/7 کیلومتر است که با اعتبار 840 میلیارد تومانی ساخته شده و بزرگراه نیایش را به صورت رفت و برگشت به بزرگراه صدر اتصال میدهد.
تونل امیر کبیر؛ این تونل در شرق بازار تهران و در حدفاصل سه راه امین حضور و بزرگراه امام علی(ع) قرار گرفته است.
«انتقادهای وارده به این لایحه و مخالفتهایی که به همراه داشت، تا چه اندازه در تصمیمتان برای پس گرفتن لایحه اثر داشت؟» رئیس سازمان حمل و نقل ترافیک در پاسخ به این پرسش گفت: البته این لایحه بر پایه برنامه 5 ساله تهیه شده و اگر انتقادی متوجه آن هست، باید روال قانونی خود را طی کند؛ یعنی اگر اجرای آن را به کل نادرست بدانند، باید برای خروج آن از برنامه 5 ساله اقدام کنند. در حال حاضر میتوان گفت، ملزم به تهیه و ارائه این لایحه بودیم و هنوز روند بررسی آن در شورا آغاز نشده، به ضرورت تجدید نظر در جزئیات کار رسیدیم و آن را پس گرفتیم. در حالی که اگر در شورا مصوب میشد هم باید تا اجرایی شدن روند قانونی را پیمود.