شناسهٔ خبر: 10240410 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

دیده‌بان حقوق بشر: واشنگتن باید موضع قاطعانه‌تری در قبال عربستان اتخاذ می‌کرد

پژوهشگر بخش خاورمیانه سازمان دیده‌بان حقوق بشر تأکید کرد با توجه به موارد نقض حقوق بشری در فرایند بررسی اتهامات «شیخ النمر» و اعدام غیرعادلانه وی، انتظار می‌رفت واشنگتن که داعیه دفاع از حقوق بشر در کشورهایی چون ایران و سوریه را دارد، در قبال عربستان نیز موضع قاطعانه‌تری اتخاذ می‌کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «آدام کوگل» پژوهشگر بخش خاورمیانه در دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد، واکنش آمریکا به اعدام 47 نفر در عربستان سعودی از جمله یک روحانی برجسته شیعه در این کشور در مقایسه با واکنش‌های پیشین واشنگتن در خصوص موارد شاید مشابه در ایران و سوریه،‌ بسیار ملایم بود.

این تحلیلگر دیده‌بان حقوق بشر در گفت‌وگو با خبرگزاری «اسپوتنیک»، تأکید کرد: بیانیه آمریکا بسیار ملایم و مهربانانه بود. با در نظر داشتن لحن واشنگتن در خصوص موارد احتمالی نقض حقوق بشر در سوریه و ایران، این بار شاهد چنین سطح از محکومیتی درباره عربستان نبودیم.

بنا بر این گزارش، «جان کربی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز یکشنبه اعلام کرد که واشنگتن نگران اعدام شیخ النمر روحانی شیعه و 46 نفر دیگر توسط عربستان است.

آدام کوگل در ادامه گفت: به ویژه در پرونده شیخ نمر شاهد موارد نقض حقوق بشری بوده‌ایم و بسیار شرم‌آور است که ببینید با وجود این موارد نقض حقوق بشری تازه شاهد اعدام وی در پایان نیز باشیم.

بنا به گفته این تحلیلگر دیده‌بان حقوق بشر، آمریکا اغلب مدعی است که این موارد مربوط به حقوق بشر را در گفت‌وگوهای مستقیم دوجانبه با عربستان گوشزد می‌کند اما محکوم کردن این گونه اقدامات با استفاده از عباراتی قاطعانه‌تر می‌تواند ریاض را برای تغییر سیاستی که در پیش گرفته تحت فشار قرار دهد.

وی تصریح کرد: قطعا عربستان نیز همچنین امری را نمی‌پسندد و روابط دو کشور اندکی خدشه‌دار می‌شود اما این مسئله می‌تواند به محدود شدن چنین سوءاستفاده‌هایی توسط عربستان بیانجامد.

سازمان دیده بان حقوق بشر روز شنبه ضمن انتقاد از اعدام شیخ باقر النمر روحانی برجسته سعودی، تأکید کرد که فرآیند بررسی اتهامات وی، غیرعادلانه بوده است.

انتهای پیام/.

 

http://fna.ir/2RV8F7

نظر شما