شناسهٔ خبر: 10208297 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

عادل الجبیر اعلام کرد؛

عربستان روابط دیپلماتیک با ایران را قطع کرد/ درخواست خروج هیأت دیپلماسی ایرانی ظرف 48 ساعت+ واکنش امیرعبداللهیان

صاحب‌خبر -

عربستان سعودی اعلام کرد که روابط دیپلماتیک با ایران را قطع کرده و از همه دیپلمات‌های ایرانی خواسته است تا عربستان را ترک کنند.

به گزارش جماران به نقل از فارس، وزیر خارجه عربستان و رئیس اداره رسانه‌ای این کشور به طور مشترک در یک کنفرانس خبری در مورد حمله به سفارت عربستان و کنسولگری این کشور در ایران موضع گرفتند.

«عادل الجبیر» در این کنفرانس خبری مدعی شد که نیروهای ایرانی هیچ تلاشی برای جلوگیری از تجاوز به ساختمان سفارت و کنسولگری انجام ندادند.

وی ادامه داد: حمله به سفارت، نقض آشکار قوانین بین‌المللی است و این موضوع به شورای امنیت گزارش شده است.

وزیر خارجه عربستان در ادامه مدعی شد: حکومت ایران کارنامه طولانی در تجاوز به هیأت‌های دیپلماتیک دارد.

وی همچنین اعلام کرد که روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کرده و از هیأت دیپلماسی ایرانی خواسته است تا ظرف ۴۸ ساعت خاک این کشور را ترک کنند و این تصمیم در راستای منافع کشور اتخاذ شده است

الجبیر با بیان اینکه آماده مقابله با ایران به هنگام تهدید امنیت خود هستیم، افزود: ریاض به سیستم قضایی دیگر کشورها احترام می‌گذارد و هیچ‌گونه دخالتی را نیز در سیستم قضایی خود نمی‌پذیرد.

وی همچنین مدعی شد که ایران از سران القاعده حفاظت و از تروریسم حمایت و اقدام به قاچاق اسلحه برای آنها می‌کند.

شبکه العربیه گزارش داد که دیپلماتهای سعودی به دنبال حمله شنبه شب به سفارت، تهران را به مقصد دوبی ترک کرده‌اند و از دوبی به ریاض خواهند رفت.


دیپلمات‎های سعودی هیچ آسیبی ندیده‎اند

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری صدا و سیما،  امیرعبداللهیان با بیان اینکه هیچ آسیبی به دیپلماتهای سعودی در تهران و مشهد وارد نشده است، گفت: عربستان سعودی پیش از این نیز با خطای راهبردی و اتخاذ رویکردهای شتابزده و نسنجیده ناامنی ها در منطقه را تشدید کرد، باعث رشد تروریسم و افراط گرایی شد، با توطئه کاهش قیمت نفت به مردم کشورش و کشورهای مسلمان منطقه آسیب رساند.

وی با اعلام اینکه ریاض در مذاکرات هسته‎ای صلح‎آمیز ایران و شش کشور تلاش کرد نقش مخرب و غیرسازنده ایفا کند، افزود: اکنون نیز خطای راهبردی جدید مقامات سعودی اعدام آیت الله شهید شیخ نمر النمر رجل عالیقدر دینی است که به جهان اسلام و نه یک کشور خاص، تعلق دارد. 

امیر عبداللهیان افزود: ایران یکی از أمن‎ترین کشورهای منطقه است و همه دیپلماتها در امنیت کامل به وظایف خود ادامه می دهند.

برچسب‌ها:

نظر شما