شناسهٔ خبر: 10203918 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جمهوریت-قدیمی | لینک خبر

عربستان بهای سنگین خون شیخ نمر را می‌پردازد/عمر حکومت آل سعود به بن بست رسید

نمایندگان مجلس در واکنش به اعدام شیخ نمر از سوی دولت عربستان تأکید کردند که اعدام شیخ نمر و تمام اعدام‌های سیاسی و بدون حساب و کتاب٬ ناشی از حب و علاقه حاکمان آل سعود به بقا است و قطعا اعدام شیخ نمر در شرایط کنونی٬ راه طولانی انحطاط و نابودی حکومت آل سعود را کوتاه خواهد کرد.

صاحب‌خبر -

وزارت کشور عربستان امروز (شنبه 12 دی ماه) با صدور بیانیه‌ای از اجرای حکم اعدام شیخ نمر باقر النمر رهبر شیعیان عربستان خبر داد.بر اساس بیانیه وزارت کشور عربستان، حکم اعدام شیخ نمر به همراه 46 متهم دیگر که اغلب آنها تروریست معرفی شده‌اند امروز در 12 منطقه در عربستان اجرا شده است.
در حالی که اتهامات وارد شده به شیخ نمر مربوط به فعالیت‌های سیاسی و حقوق بشری او بوده ریاض با قرار دادن نام او در کنار نام افرادی که دست به فعالیت‌های تروریستی زده‌اند مدعی شده که او یک تروریست بوده است.
شیخ نمر باقر النمر متولد سال 1379 هجری قمری در عوامیه (در شرق عربستان) یک مجتهد شیعه و فعال حقوق بشر عربستانی است.
او در پی اعتراضات شیعیان عربستان در سال 2012 بازداشت شد و در 23 مهرماه 1393 دادگاه جنایی عربستان سعودی شیخ نمر را به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و محاربه، به اعدام با شمشیر و به صلیب کشیده شدن در انظار عمومی محکوم کرد.
در کمتر از سه ماه پیش وزارت کشور عربستان با امضای «محمد بن نایف» ولی‌عهد این کشور حکم اعدام شیخ «نمر باقر النمر» روحانی مبارز شیعه عربستانی را تأیید کرد، که این به معنای مجوز به وزارت کشور برای اعدام شیخ نمر تنها با امضای «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان برای اجرای حکم اعدام بود.
 
شهادت شیخ نمر نشان از پایان حکومت عربستان است/آل سعود منتظر ناآرامی و اعتراضات مردمی در عربستان باشد
علاء الدین بروجردی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت٬ در واکنش به اقدام عربستان در اجرای حکم اعدام شیخ نمر باقر النمر رهبر شیعیان عربستان٬ گفت: جمهوری اسلامی به شدت این اقدام منزجرکننده را محکوم می کند و شهادت این عالم مجاهد را به محضر رهبر معظم انقلاب و مراجع بزرگوار و تمام مسلمانان به‌ویژه شیعیان را تسلیت می‌گویم.

 
نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی٬ ادامه داد: اعدام شیخ نمر و ده‌ها تن دیگر از سوی حکومت آل سعود بار دیگر نشان داد که در کشور عربستان موضوعی به نام آزادی و احترام به علما و دانشمندان وجود نداشته و عملا دیکتاتوری کامل در این کشور کامل است.
وی افزود:‌ آمریکا با توجه به همه ادعاهای حقوق بشری خود و طرفداری از دموکراسی و آزادی با حمایت همه جانبه از عربستان٬ که هزاران انسان بی گناه را دریمن به خاک و خون کشانده است٬ در این جنایت و به شهادت رساندن شیخ نمر سهیم است.
بروجردی با بیان اینکه اعدام شیخ نمر سرآغاز یک مرحله جدید از ناآرامی٬ اعتراضات و بحران و عکس العمل مردم عربستان در برابر این جنایات خواهد بود٬ تصریح کرد: تجربه تاریخی نشان داده که مقابله با عالمان دینی عاقبتی جزء شکست و نابودی برای مسببان آن ندارد.
 
مظلومیت شیخ نمر دامن رژیم سفاک عربستان را می‌گیرد/راه شیخ نمر ادامه دارد
وحید احمدی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به اجرای حکم اعدام شیخ نمرگفت: عربستان با ارتکاب این جنایت به روند فروپاشی داخلی کشورش سرعت بخشید.
 
نماینده مردم کنگاور،صحنه و هرسین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به اینکه اکثریت مردم عربستان شیعه هستند و شیخ نمر نیز از رهبران شیعیان این کشور بود؛ اعدام وی بهترین بهانه برای گروههای شیعی و مبارز برای استمرار راه نمر خواهد بود و مظلومیت شیخ نمر دامن رژیم سفاک عربستان را فرا خواهد گرفت.
احمدی گفت: شاید رژیم سعودی تصور می کند با چنین فشارهایی می تواند از بیداری که در مردم به وجود آمده و موجب متزلزل شدن پایه های حکومت سعودی شده است جلوگیری کند اما قطعا با توجه به آنچه در تاریخ وجود دارد این اتفاقات به مبارزان در ادامه راهشان کمک می کند.
نماینده مجلس نهم اعدام شیخ نمر را نشان دهنده سردرگمی عربستان دانست و گفت: این اعدام برای آنها هزینه در بر خواهد داشت.
 
اعدام شیخ نمر بزرگترین جنایت آل سعود است/ آل سعود برای خوش خدمتی به آمریکا و رژیم صهیونیستی خود را بدنام تاریخ کرد
حسین سبحانی نیا در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به بیانیه وزارت کشور عربستان در خصوص اجرای حکم اعدام شیخ نمر، گفت: اگر حکم اعدام شیخ نمر به واقع اجرا شود، یکی از بزرگترین جنایت آل سعود با این اقدام شکل خواهد گرفت.
 
اعدام شیخ نمر با هیچ منطقی سازگار نیست
نماینده مردم نیشابور در مجلس نهم شورای اسلامی با بیان اینکه آل سعود باید هزینه این جنایت را پرداخت کند، اظهار کرد: شیخ نمر عالمی بود که برای دفاع از حقوق ملت در عربستان تلاش، جهاد و خدمت بسیاری کرد اما به اتهام واهی محکوم به اعدام شد. این اقدام عربستان با هیچ منطقی سازگار نیست.
 
این نماینده اعتقاد دارد آل سعود برای خوش خدمتی به نظام سلطه آمریکا و رژیم صهیونیستی  دست به چنین جنایتی زده است.
آل سعود عامل تفرقه در دنیای اسلام است
عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت در مجلس تاکید کرد:این جنایت و جنایت های دیگر در دنیای اسلامی صفحات تاریخ ننگ آور آل سعود را سیاه خواهد کرد.امروز به جای اینکه رژیم آل سعود عامل وحدت در دنیای اسلامی باشد به عامل تفرقه و کشتار در منطقه از جمله کشورهای عراق، سوریه، یمن و نیجریه تبدیل شده است.
آزاد اندیشان جهان اسلام اعدام شیخ نمر را محکوم می کنند
وی پیش بینی کرد: اعدام شیخ نمر باعث خواهد شد که تمام آزاد اندیشان جهان اسلامی این اقدام را محکوم کنند و علیه رژیم آل سعود واکنش جدی نشان دهند.
سخنگوی فراکسیون روحانیون در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: آل سعود در آینده ای نزدیک باید هزینه هنگفتی به دلیل اعدام شیخ نمر رهبر شیعیان کشور عربستان را پرداخت کند.
 
مردم عربستان تکلیف آل سعود ظالم را مشخص کنند/ شیخ نمر به جایگاه عالی شهادت نائل شد
محمد حسین فرهنگی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به بیانیه وزارت کشور عربستان درباره اجرای حکم اعدام شیخ نمر گفت: از زمامدارانی که  اصرار به وابستگی به غرب و جاهلیت دارد انتظاری دیگری جز اعدام رهبر شیعیان عربستان نمی رفت.
 
نماینده مردم تبریز، اسکو آذر شهر در مجلس شورای اسلام ادامه داد: شیخ نمر و 47 عالم شیعی که حکم اعدامشان اجرایی شد، به جایگاه عالی شهادت نائل شدند و سعادت دنیا و آخرت را به دست آوردند.
وی اظهار داشت: اما از آن سو برای جانیان این جنایت جزی خاری در دنیا و آخرت توشه ای باقی نخواهد ماند و نمی توان برای آنها آینده ای را متصور شد.
عضو کمیسیون عمران در مجلس با بیان اینکه ملت عربستان باید با این جانیان مقابله کنند، گفت: مردم عربستان با بیداری و هوشیاری بیشتر تلکیف زمامداران ظالم کشور خود را مشخص کنند.
عضو هیات رئیسه دستگاه قانون گذاری کشور با تاکید بر اینکه آینده آل سعود نا مشخص است، اظهار داشت: با اعدام شیخ نمر، بخش عظیمی از جمعیت کشور عربستان تحت تاثیر قرار خواهند گرفتد و آثار بلند مدت و کوتاه مدتی علیه رژیم آل سعود به دنبال خواهد داشت.
 
اعدام شیخ نمر،اعدام آزادی بیان در عربستان است/لزوم واکنش نهادهای بین المللی نسبت به اعدام شیخ نمر
نوذر شفیعی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به اجرای حکم اعدام شیبخ نمر گفت:  در این قرن مسئله حقوق بشر مهم است به خصوص اگر نقض حقوق بشر به خاطر عقیده باشد. ممکن است چنین احکامی در محیط بسته ای مانند عربستان اهمیت زیادی نداشته باشد اما افکار عمومی بین المللی نسبت به این موضوعات حساس هستند.
 
نماینده مردم ممسنی در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در قرن حاضریکی از مولفه های مهم حقوق بشر است آنهم آزادی عقیده؛ و اعدام فردی به دلیل ابرازعقیده از نظر افکار عمومی پذیرفته نیست بنابراین شیخ نمر فقط موضوع مربوط به عربستان، دنیای تشیع و جهان اسلام نبود بلکه اساسا موضوع جهانی است و اعدام وی به معنای اعدام آزادی بیان در عربستان است.
شفیعی تاکید کرد: تمام نهادهای بین المللی و تشکل های مردم نهاد باید نسبت به اعدام شیخ نمر واکنش نشان دهند اما متاسفانه نهادهای حقوق بشر غربی در اینگونه موارد سکوت می کنند اما موضوعاتی مانند اعدام قاچاقچی می تواند برای آنها مهم باشد.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: امیدوارم اینگونه نهادها و سازمان ها استانداردهای دو گانه در مورد رعایت حقوق بشر را کنار گذارند و استاندار واحدی در برابر اتفاقات این چنینی داتشه باشند.
 
اعدام شیخ نمر راه طولانی انحطاط حکومت آل سعود را کوتاه می‌کند/سرنوشت پادشاه عربستان بهتر از صدام و قذافی نخواهد بود
عوض حیدرپورشهرضایی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت٬ در واکنش به اقدام عربستان در اجرای حکم اعدام شیخ نمر باقر النمر رهبر شیعیان عربستان٬ گفت: مردم تمام کشورها در 50 سال اخیر شاهد حوادث بسیاری و سرنگونی دیکتاتورهای بسیاری همچون حسنی مبارک٬ صدام حسین و قذافی بوده‌اند که در دوران حکومت خود مانند حکومت آل سعود دست به کشتار مردم می‌زدند.
 
نماینده مردم شهرضا در مجلس شورای اسلامی٬ با بیان اینکه اعدام شیخ نمر و تمام اعدام‌های سیاسی و بدون حساب و کتاب٬ ناشی از حب و علاقه حاکمان آل سعود به بقا است٬ افزود: تاریخ بارها نشان داده که زورگویی و کشتار افراد بی گناه٬ نتیجه ای جزء نابودی عاملان آن ندارد.
وی با اعلام اینکه سرنوشت پادشاه و مقامات عربستان بهتر از سرنوشت افرادی مانند صدام و قذافی نیست٬ افزود:‌ به نظر من اعدام شیخ نمر در شرایط کنونی٬ راه طولانی انحطاط و نابودی حکومت آل سعود را کوتاه خواهد کرد.
حیدرپورشهرضایی ادامه داد: آل سعود باید منتظر قیام و اعتراضات گسترده مردم در عربستان باشد و قطعا آن زمان٬ موقعی است که دیگر حکومت آل سعود را باید تمام شده بدانیم./

نظر شما