شناسهٔ خبر: 10170734 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

واکنش ها به شهادت شیخ نمر

چهره های سیاسی و مذهبی جهان اسلام با محکوم کردن اقدام آل سعود در به شهادت رساندن شیخ باقر النمر، این جنایت را عامل تسریع در فروپاشی حکومت عربستان دانستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، پس از آنکه وزارت کشور عربستان از به شهادت رساندن شیخ باقر النمر و 46 نفر دیگر خبر داد، چهره های مطرح مذهبی و سیاسی و کارشناسان مختلف به این اقدام واکنش نشان دادند.

* نوری مالکی: خون شیخ نمر، آل سعود را سرنگون می کند
نوری مالکی رئیس ائتلاف دولت قانون عراق اعلام کرد: جنایت اعدام شیخ النمر سبب براندازی رژیم سعودی می شود، همانگونه که جنایت اعدام شهید صدر رژیم صدام را برانداخت.

* عصائب الحق: آل سعود به غربی ها خدمت می کند
جنبش عصائب اهل الحق عراق با صدور بیانیه ای اعلام کرد: اعدام شیخ النمر در ادامه جنایات آل سعود و در راستای خدمت به طرح های غربی ها برای تجزیه منطقه ای از طریق دامن زدن به درگیری ها است.

* نماینده مجلس کویت: شیخ نمر تاوان شجاعتش را داد
صالح عاشور نماینده پارلمان کویت اعلام کرد: شیخ نمر باقر النمر، مکانی را منفجر نکرده و قاتل کسی نیست فقط خواستار برقراری آزادی و حقوق بود.سلاح وی کلمه است نه خشونت.وی تاوان شجاعت خود را داد.

* مجلس اعلای عراق: سازمان ملل به مسئولیتش عمل کند

مجلس اعلای اسلامی عراق روز شنبه در بیانیه ای با محکومیت اعدام آیت الله شیخ النمر افزود که قتل آیت الله النمر بدون شک تاثیرات منفی بر صلح و امنیت منطقه ای خواهد داشت و باعث افزایش تنش ها در منطقه می شود.

مجلس اعلای اسلامی عراق به رهبری سید عمار حکیم از سازمان همکاری های کشورهای اسلامی، موسسه الازهر مصر، سازمان ملل و سازمان بین المللی دفاع از حقوق بشر و همه علمای دین خواسته است که در این برهه به مسئولیت خود در قبال رژیم عربستان سعودی که می خواهد به بدترین روش های ممکن، مشکلات اش را حل کند، عمل کنند.
 

* داور الفتوای اهل سنت عراق: خون شیخ نمر ما را متحد می کند
عامر البیاتی سخنگوی دار الفتوی اهل تسنن عراق ضمن درخواست خویشتنداری امت اسلامی افزود: خون شیخ النمر ما متحد خواهد کرد همانطور که خون امام حسین(ع) ما را متحد کرد.

* مقتدا صدر: سفارت عربستان را ببندید
رهبر جریان صدر عراق ضمن درخواست برگزاری تظاهرات در اعتراض به اعدام شیخ النمر، از دولت عراق خواست که سفارت عربستان در بغداد را تعطیل کند.

* انصارالله یمن: آل سعود جزای کارش را می بیند

جنبش انصارالله یمن با محکوم کردن این اقدام آل سعود، آن را نشانه دیگری از ضدیت حکام عربستان با اسلام دانست و تاکید کرد سعودی ها سزای این جنایت را خواهند دید.

* نماینده پارلمان عراق: آل سعود به دنبال دامن زدن به اختلافات فرقه ای است

هادی العامری، دبیرکل سازمان بدر و نماینده پارلمان عراق تصریح کرد با حزن و اندوه فراوان خبر اقدام مقامات سعودی در اعدام شیخ مجاهد نمر باقر النمر را به سبب مخالفت وی با رژیم حاکم بر عربستان دریافت کردیم.

همچنین، رئیس فراکسیون اکثریت پارلمان عراق تاکید کرد این اقدام عربستان با هدف برافروختن آتش اختلاف میان شیعه و سنی صورت گرفته است.

* تعطیلی و تجمع در حوزه های علمیه

مراجع تقلید، علما و اساتید حوزه علمیه قم در پی اعتراض به اعدام شیخ نمر باقر النمر دروس فردا یکشنبه خود را تعطیل کردند.
آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری، مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اعلام خبر تعطیلی حوزه های علمیه سراسر کشور در روز یکشنبه، افزود تجمع عظیم روحانیون، اساتید و طلاب حوزه علمیه قم فردا از ساعت 10 صبح در مسجد اعظم قم برگزار می شود.
مدیر حوزه های علمیه کشور این اقدام ظالمانه عربستان سعودی را محکوم و اظهار داشت: این اقدام عربستان سعودی نشان از عمق قصاوت و دشمنی با امت واحده اسلام است.

* آیت الله نوری همدانی:اهل سنت و شیعه همه در برابر این فاجعه عکس العمل نشان دهند.
آیت الله نوری همدانی امروز با اشاره به اینکه بسیاری از کشورها از عربستان خواسته بودند که شیخ نمر اعدام نشود، افزود: اعدام شیخ نمر دهن کجی به شیعه و سنی در سوریه، عراق، ایران، لبنان و دیگر کشورهاست.
وی بر لزوم بیداری و هوشیاری مسلمانان و استقامت و پایداری آنان تاکید کرد.
آیت الله نوری همدانی عربستان سعودی را دارای مذهب خرافی دانست و گفت : آنان با حمایت گروه های تروریستی و تکفیری چون داعش و بوکوحرام ، می خواهند اسلام را بدنام کنند و اسلام را دین خشونت نشان دهند در حالیکه پیامبر اسلام رحمت للعالمین است.
وی افزود : رژیم آل سعود نوکر آمریکا و صهیونیست هاست و داشتن چنین مسلک و مذهب خرافه ای برای مسلمانها باعث تاسف است.
آیت الله نوری همدانی گفت : همه ممالک اسلامی باید در این خصوص تصمیمی قاطع بگیرند که چه کار باید کرد.
 

* امام جمعه اصفهان: سفارت عربستان باید بسته شود

امام جمعه موقت اصفهان با محکوم کردن اجرای حکم اعدام شیخ نمر باقر النمر، رهبر شیعیان عربستان گفت: تمام کشورهای اسلامی به خصوص جمهوری اسلامی با تجدید نظر در روابط دیپلماسی با آل سعود سفارتخانه این کشور را تعطیل کنند.
حجت الاسلام محمد تقی رهبر تصریح کرد: این اقدامات در تاریخ مبارزات انقلاب اسلامی کم نبوده و ماشاهد شهدایی همچون ستاری ها و سعیدی ها بودیم. قطره های خون شهدا  از جمله شیخ النمردر این راه مقدس به خصوص در رابطه با مبارزه با کفر واستکبار هزاران و صدها نفر جان فشان بسیجی را می رویاند که در راه خدا خون پاک شان را نثار کنند.
امام جمعه موقت اصفهان با تاکید بر این که رژیم خونخوار آل سعود با اعدام شیخ النمر گور خود را کند اذعان داشت: این رژیم تاکنون ظلم های بسیاری بر شیعیان کشورش ومردم یمن  انجام داده همچنین در فتنه های تروریست پروری نیز نقش مهمی را ایفا می کند.

* آیت الله خاتمی: این خون های پاک گریبان آل سعود را می گیرد

آیت الله سیداحمد خاتمی، عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: اعدام شیخ نمر در زنجیره های جنایات آل سعود به عنوان لکه ننگ ابدی برای این حکومت باقی خواهد ماند.
آیت الله خاتمی با تاکید بر اینکه اعدام شیخ نمر اولین جنایت، جنایتکاران آل سعود نیست، خاطرنشان کرد: زخم عمیق حادثه جانسوز منا هنوز از روی قلب جهان اسلام بر طرف نشده، حکومت آل سعود یک سال است که با وحشی گری مردم مظلوم و بی دفاع یمن را قتل عام کرده اند که اینها جزء لنکه ننگ این حکومت محسوب می شود.
خطیب موقت جمعه تهران تصریح کرد: بی تردید این خون های پاک گریبان حکومت آل سعود را می گیرد و آنها را از صحنه روزگار پاک خواهد کرد. از جهان اسلام این انتظار می رود که با خروش اسلامی اعتراض خود را به این دولت جنایتکار برآورند و از این شیخ فداکار و شجاع تجلیل کنند.
 

حسین رویوران

* رویوران: سعودی ها از وحشت شکست دست به این جنایت زدند

حسین رویوران، کارشناس مسائیل سیاسی هراس آل سعود از شکست در یمن را یکی از دلایل این اقدام دانست و افزود: آنها در عرصه جنگی که در یمن به پا کرده اند نه تنها به اهداف اولیه خود نرسیده اند، بلکه باعث اتحاد یمنی ها شده و استان های جنوبی عربستان را نیز عملا از دست داده اند.

 

* سیدافقهی: تاریخ ثابت می کند که این خون ها کاخ آل سعود را میران می کند

هادی سیدافقهی کارشناس مسائل سیاسی خاورمیانه نیز با بیان اینکه این جنایت، تنها برعهده آل سعود نبوده و حامیانش از جمله رژیم صهیونیستی و امریکا نیز شریک این ظلمند، اظهار داشت: اگر به شهادت رساندن شهید صدر و شهید حکیم در عراق و سایر علما و رهبران مردمی در کشورهای دیگر به سود حکام بود، اعدام شیخ نمر نیز به سود آل سعود تمام می شود، اما تاریخ ثبت خواهد کرد که هماهنگونه که شهادت آن بزرگواران باعث سرنگونی ظالمان شد، شهادت شیخ نمر نیز درهای سقوط سعودی ها را باز خواهد کرد.

این کارشناس سیاسی افزود: روز به روز شکست های نظامی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در جبهه های مختلف دامن آل سعود را بیش از پیش می گیرد و به همین علت آنها دست به هر جنایتی می زنند که شاید خود را از این منجلاب نجات دهند.

سیداقهی اضافه کرد: این نشانه سرخوردگی و ناامیدی آل سعود است و بازتاب این اعدام و تمام خون هایی که آل سعود باعث ریختن آنهاست سیل خروشانی ایجاد خواهد کرد که کاخ حکومت آل سعود را ویران می کند.

هادی سیدافقهی

* مصری: این اقدام نشانه پایان حکومت ظالم عربستان است

عبدالرضا مصری،  سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با محکوم کردن اعدام شیخ نمر از سوی رژیم آل سعود گفت: این اقدام سعودی نشانگر پایان حکومت ظالم عربستان است.
مصری افزود: مجلس شورای اسلامی در مقابل این حرکت غیر انسانی و اسلامی رژیم عربستان ساکت نخواهد نشست و از تمام توان خود برای محکومیت جنایات رژیم عربستان استفاده خواهد کرد.
سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به جنایات رژیم سعودی در بحرین، یمن و همچنین حمایت این رژیم از گروههای تروریستی و افراطی در کشتار مسلمانان ، از سازمان های انسان دوستانه و مجامع بین المللی خواست نسبت به جنایات آل سعود ساکت ننشینند.
مصری گفت: رژیم عربستان تحمل صدای هیچ حرف حقی را ندارد و به همین خاطر اقدام به اعدام این عالم و روحانی برجسته جهان اسلام کرد.
وی گفت: صدای به حق شیخ نمر هرگز خاموش نخواهد شد.

* نقوی: این موضوع در مجلس پیگیری می شود

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با محکوم کردن این اقدام ضد انسانی گفت: موضوع در کمیسیون امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی پیگیری خواهد شد.
نقوی این اقدام را یک حرکت ضد حقوق بشر و ضد مصالح و منافع جهان اسلام از سوی رژیم سعودی دانست و افزود: چنین اقدامی در جهان کم سابقه است چرا که علمای جهان اسلام مورد احترام همگان هستند و این اقدام رژیم آل سعود توهین به علمای اسلام و مسلمانان می باشد.
وی اعدام شیخ نمر را "بدعتی بی شرمانه" در جهان اسلام دانست و افزود: اگر چنین بدعت هایی رواج پیدا کند علمای اسلام همیشه در معرض خطر قرار خواهند گرفت.
عضو کمیسیون امنیت ملی از مجامع بین المللی طرفدار حقوق بشر و نیز سازمان کنفرانس اسلامی خواست با جدیت ضمن محکوم کردن اعدام شیخ نمر نسبت به حرکت غیرانسانی رژیم آل سعود واکنش نشان دهند.

* محمدباقر النمر: این اقدام خارج از تصور است

محمدباقر النمر، برادر شیخ نمر این اقدام آل سعود را خارج از تصور مردم عربستان دانست و گفت: خارج از تصور است که این حکم اجرا شده است.

وی با بیان اینکه ما خواهان آن هستیم که واکنش ها نسبت به این رویداد فجیع، از حدود مسالمت آمیز تجاوزنکند، اظهار کرد: اعدام ، واکنش منفی به دیدگاههای شیخ نمر بود و ما از همه می خواهیم که واکنش هایشان  مسالمت آمیز و در چارچوب اهداف مسالمت آمیز باشد.
 

* دعوت به تجمع مقابل سفارت عربستان

اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل سراسر کشور در پیامی ضمن تسلیت شهادت شیخ نمر از عموم مردم انقلابی کشورمان را به برپایی تجمع برابر سفارت عربستان دعوت کرد.
در ابتدای این پیام آمده است: در کمال تاسف باخبر شدیم رهبر شیعیان عربستان آیت‌الله شیخ باقر النمر به دست حکام سفاک آل سعود به شهادت رسید.
ایشان که با مدیریت منطقی و الهی خود توانسته بود خون تازه‌ای در رگ‌های شیعیان عربستان جاری کند خار چشم آل سعود بود که اکنون در جوار رحمت حق آرمیده است.
در ادامه تاکید شد: رژیم خونخوار سعودی که اکنون رو به اضمحلال قرار گرفته است و برای ادامه حیات خود دست به هرکاری از  جمله حمله به یمن، کودک‌کشی، سرکوب و اعدام مخالفین و ... می‌زند باید بداند که کاسه صبر آزادگان جهان لبریز گشته و اراده‌های برای نابودی آل سعود محکم‌تر گشته است.
اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور در خاتمه ضمن عرض تسلیت این واقعه هولناک به ولی امر مسلمین جهان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و سایر مراجع معظم تقلید و شیعیان و آزادگان جهان، عموم مردم انقلابی کشورمان را به برپایی تجمع برابر سفارت عربستان دعوت می‌کند.

 

* دانشگاه امام صادق: یکشنبه ساعت 15 مقابل سفارت عربستان

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) از برگزاری تجمع دانشجویان مقابل سفارت عربستان در محکومیت اعدام شیخ نمر توسط رژیم آل سعود در روز یکشنبه 13 دی ماه خبر داد.

حسنلو افزود: جنبش دانشجویی ضمن محکومیت اعدام شیخ نمر اعلام می‌کند که رژیم آل سعود عواقب این جنایت خود را خواهد چشید. ملت های مسلمان و آزادی‌خواه جهان از این جنایت نخواهند گذشت.
 

* تدابیر شدید امنیتی در عربستان

همزمان با انتشار خبر اعدام "آیت الله شیخ نمر النمر" از سوی وزارت کشور عربستان تدابیر امنیتی شدیدی در مناطق مختلف این کشور از جمله مناطق شیعه نشین الشرقیه و القطیف اجرا شده است.
 

* حقیقت پور: دستگاه دیپلماسی قطعا واکنش نشان می دهد

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: آل‌سعود نتیجه خیره‌سری‌های خود را با قیام شیعیان و امت اسلامی خواهد دید.
منصور حقیقت‌پور تصریح کرد: آل‌سعود اشتباه فاحش و جنایتکارانه‌ای را انجام داد که قطعا هزینه سنگین آن را که منتج به سقوط این رژیم فاسد خواهد شد دریافت خواهد کرد.
وی افزود: آل‌سعود باید بداند که مسلمانان و شیعیان دنیا و حتی شیعیان داخل عربستان علیه این رژیم قیام خواهند کرد و باید به زودی منتظر برچیده شدن حاکمیت فاسد بر حجاز باشد.
نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دستگاه فرهنگی و دیپلماسی ما قطعا این اقدام ناجوانمردانه دژخیمان آل سعود را پاسخ داده و این عمل آنها را محکوم می‌کنند و این اعدام زمینه اشاعه فرهنگ انقلابی و ارزشی شیعه را در طغیان علیه ظالمان و ستمکاران فراهم خواهد کرد.
حقیقت‌پور بیان کرد: رژیم آل سعود باید منتظر پایان حاکمیت ننگین‌اش در ماه‌های اخیر باشد چرا که با اعدام شیخ نمر بالاخره بساط این نظام فاسد و فاسق برچیده خواهد شد.

* مجلس اعلای شیعیان لبنان

مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان، جنایت سعودی ها در به شهادت رساندن این روحانی برجسته را محکوم و آن را اشتباهی بزرگ توصیف کرد.

امام جماعت و علمای دیگر لبنانی نیز این اقدام آل سعود را محکوم کردند.

نظر شما