شناسهٔ خبر: 10186320 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

واكنش‌ ايران به اعدام شيخ النمر: حوزه‌هاي علميه يك روز تعطيل شدند

صاحب‌خبر -

حسين جابري‌انصاري، سخنگو و رييس مركز ديپلماسي عمومي و رسانه‌يي وزارت امور خارجه اعدام آيت‌الله شيخ باقرالنمر، روحاني سرشناس سعودي را شديدا محكوم كرد و گفت: «عربستان از تروريست‌ها حمايت و منتقدانش را اعدام مي‌كند.» به گزارش ايرنا، او در اين باره گفت:«‌درحالي كه تروريست‌هاي افراطي و تكفيري، امنيت و آسايش ملت‌هاي منطقه و جهان را سلب و ثبات و موجوديت برخي دولت‌هاي منطقه را تهديد مي‌كنند؛ اعدام شخصيتي مانند شيخ النمر كه ابزاري جز سخن گفتن براي پيگيري اهداف سياسي و ديني خود نداشت، تنها عمق بي‌تدبيري و بي‌مسووليتي را نشان مي‌دهد. دولت عربستان درحالي كه از جريان‌هاي تروريستي و افراط‌گرايان تكفيري حمايت مي‌كند با منتقدان داخلي خود با زبان اعدام و سركوب سخن مي‌گويد. روشن است كه نتايج اين سياست عقيم و غيرمسوولانه متوجه عاملان آن شده و دولت عربستان تاوان سختي بابت پيگيري اين سياست‌ها خواهد پرداخت.»
در همين زمينه حوزه‌هاي علميه سراسر ايران در پي اعدام آيت‌الله شيخ نمر اعلام كردند كه فعاليت‌هايشان را روز يك‌شنبه تعطيل مي‌كنند. مراجع تقليد با صدور پيام‌هاي جداگانه با محكوم كردن اين جنايت با اعلام تعطيلي دروس خود همه علماي جهان اسلام را به چاره‌انديشي براي ريشه‌كن كردن تكفير كه پايگاه اصلي آن آل‌سعود است، فرا خواندند. براساس اعلام«حجت‌الاسلام طيب حسيني» مدير روابط عمومي حوزه‌هاي علميه تجمع اعتراض‌آميزي در صحن مدرسه فيضيه و با حضور مراجع علما و اساتيد حوزه برگزار مي‌شود.  «آيت‌الله مكارم شيرازي» در اطلاعيه‌يي خبر اعدام شيخ نمر را «وحشتناك» توصيف كرد. در ادامه اين بيانيه آمده است كه خبر اعدام، جهان اسلام را در «بهت و تعجب» فرو برد. «آيت‌الله حسين نوري‌همداني» نيز اعدام شيخ نمر را «دهن‌كجي بزرگ به اهل خرد شيعه و سني» خوانده و گفته است: «علماي شيعه و سني بلاد اسلامي بايد درخصوص اقدام نابه‌جاي عربستان سعودي در اعدام مغرضانه عالم ديني تصميم بگيرند اما فعلا اين مساله را محكوم مي‌كنيم.»
 «آيت‌الله لطف‌الله صافي‌گلپايگاني» نيز اقدام عربستان را «ددمنشانه» توصيف و پيش‌بيني كرد خون به ناحق ريخته شيخ نمر راه سقوط رژيم عربستان را هموار خواهد كرد.

برچسب‌ها:

نظر شما