شناسهٔ خبر: 1014550 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

محقق برجسته اروپایی: فرش دستباف ایران دو هزار سال قدمت دارد

کاشان– ایرنا- محقق برجسته و جهانی فرش، فرش دستباف کاشان را دارای شهرت جهانی دانست و گفت: فرش ایران بیش از دو هزار سال قدمت دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه شنبه روابط عمومی دانشگاه کاشان ˈپیتر رابرت جان فوردˈ مشهور به ˈجیم فوردˈ در جمع اعضای هیات علمی و دانشجویان گروه فرش دانشکده معماری و هنر دانشگاه کاشان، طرح و نقش فرش دستباف ایرانی را جذاب و جالب دانست و اظهار داشت: طراحان فرش تا قرن 15 میلادی در طراحی فرش از شکل های هندسی و مربع و تکرار آن استفاده می کردند.

این محقق برجسته اروپایی مقیم امریکا با بیان اینکه در آن دوران برخی از طرح های فرش کشورها بخصوص در عراق و ترکیه از فرش ایرانی الگو گرفته بود، افزود: در قرن 14 طراحان فرش ایران در دوره تیموریان به نقش های چینی از جمله ˈیقه ابریˈ و نقش های ˈرئالˈ نیز گرایش پیدا کردند.

رییس انجمن علمی فرش ایران نیز در این نشست با اشاره به تاریخ فرش کاشان گفت: قدمت فرش کاشان را براساس شواهد می توان به دوره تمدن ˈسیلکˈ در هفت هزار سال قبل دانست.

ˈامیرحسین چیت سازیانˈ با بیان اینکه فرش کاشان شهرت جهانی دارد، افزود: اینکه محققان دیگر کشورها برای انجام تحقیق و آشنایی نزدیک با فرش دستباف به کاشان سفر می کنند، بیانگر علاقه آنان و شهرت جهانی فرش کاشان است.

وی با اشاره به اینکه قدمت فرش دستباف این منطقه به پیش از اسلام می رسد، خاطرنشان کرد: در برخی بافته های دستی ابریشمی کاشان که از دوره ساسانی برجا مانده و در کتاب ها به آن اشاره شده، شهرت نساجی این شهرمشهود است.

بگفته وی در دوره ایلخانیان نیز پارچه زربفت و فرش طبق نوشته ˈمارکوپولوˈ ایتالیایی وجود داشته و در دوره تیموریان نیز کاشان در زمینه فرش دستباف، مهد هنر بوده است.

چیت سازیان با بیان اینکه عمده فرش های ابریشمی دوره صفویه مربوط به کاشان است، یادآور شد: این دوره یکی از دوران شکوفایی هنر فرش کاشان بشمار می رود.

وی توجه علمی به فرش را از سال 75، زمان تاسیس رشته فرش در این دانشگاه بیان کرد و گفت: این دانشگاه در این مدت پیشرفت های خوبی داشته و افراد متخصصی را نیز در زمینه هنر فرش تربیت کرده است.

562/545

نظر شما