به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از اداره کل راه و شهرسازی کردستان، محمدصادق وجدی درباره وضعیت بخش حمل ونقل استان و برنامه های آتی در این حوزه گفت: کردستان درکریدور ارتباط جنوب غرب-شمال غرب کشور واقع شده که طول این کریدور در استان ما ۳۱۲ کیلومتر است که ۶۰ کیلومتر آن چهارخطه و مابقی به صورت دو خطه در حال بهرهبرداری است.
وی طول کل راههای استان را ۷ هزار و ۷۳۴ کیلومتر ذکر کرد و افزود: ۲۲ درصد طول کل راههای استان را راههای بین شهری، ۷۸ درصد روستایی است.
وی با بیان اینکه طول بزرگراههای استان ۱۹۰ کیلومتر است، بیان کرد: ارزش شبکه راههای اصلی و فرعی استان ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان براساس ارزش گذاری سال ۹۳ است.
مدیرکل راه و شهرسازی کردستان افزود: براساس میانگین جهانی سالانه ۴ تا ۶ درصد این ارزش برای تعمیر و نگهداری باید اختصاص داده شود تا در سطح مطلوب و سرویس دهی و ایمنی قرار گیرد.
وجدی طول راههای شریانی استان در حال حاضر را ۹۰۹ کیلومتر خواند و افزود: این میزان ۱۲ درصد راههای استان را شامل می شود و بخش عمده ای از راههای شریانی استان هم دارای مشخصات راههای فرعی و ترانزیتی هستند.
وی اظهارداشت: هم اکنون ۲۸ درصد از سطح رویه راههای شریانی و ۴۵ درصد راه های فرعی استان دارای خرابی شدید هستند.
وی افزود: ۲۰ درصد از سطح رویه راههای استان با گزینههای حفاظتی بهسازی شده است و نیازمند روکش در سال های ۹۵ و ۹۶ است.
مدیرکل راه و شهرسازی کردستان بیان کرد: حدود ۵۴۰ کیلومتر از راههای اصلی و فرعی و ۳ هزارکیلومتر از راههای روستایی نیز نیازمند نصب علائم و تجهیزات ایمنی هستند.
وجدی با بیان اینکه ۸۰ درصد راه های روستایی آسفالته استان نیازمند خط کشی هستند، بیان کرد: تنها برای کشیدن خط وسط راههای اصلی ۶ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
وی اظهارداشت: کمبود اعتبارات، کمبود نیروی انسانی وفرسودگی ماشین آلات باعث بروز مشکلاتی در زمینه نگهداری زمستانی و جاری محورهای اصلی استان خواهد شد.
وی تداخل ترافیک درون و برون شهری را یکی از معضلات استان خواند و گفت: تمامی شهرهای بزرگ استان فاقد کنارگذر یا کمربندی به طور همزمان برای تفکیک تردد برون و درون شهری هستند.
مدیرکل راه و شهرسازی کردستان ادامه داد: تداخل تردد درون و برون شهری باعث کاهش کارایی تسهیلات حمل و نقل درون شهری و توسعه ناموزون شهری در حاشیه محورهای برون شهری شدهاست.
وجدی بیان کرد: ۱۷ درصد شبکه راههای استان اصلی و ۶۰ درصد فرعی که این شاخص در میانگین کشوری ۲۹ درصد و ۵۰ درصد است و این نشان از این دارد که اسکلت راههای کردستان بیشتر فرعی است.
وی به ایمنی راههای استان در طول برنامه ششم توسعه اشاره کرد و گفت: دستیابی به راه ایمن و بخشنده در سطح شبکه راه ها، کاهش سالیانه ۱۰ درصد تلفات رانندگی، پیاده سازی سیستم مدیریت ایمنی و مدیریت سرعت در سطح شبکه راههای استان و تکمیل روشنایی تمامی گردنههای استان و گسترش مرکز مدیریت راه و تجهیز گردنههای استان به سیستم هوا راه از جمله برنامههای ایمنی راههای استان در برنامه ششم توسعه است.
ورود تريلر ممنوع
همچنین مدیر راهداری اداره کل راه و شهرسازی استان کردستان گفت: به دلیل تداوم بارش برف و كولاك، با هماهنگي به عمل آمده با فرماندهي پليسراه استان، تردد انواع تريلرکشنده از امروز چهارشنبه -۹دی- تااطلاع بعدی در همهی محورهاي استان كردستان ممنوع است.
محمدراشد مدرس گرجی گفت: هم اکنون ۴۰۰ نفر عوامل راهداری، ۳۵۰ دستگاه ماشینآلات و ۲۰ راهدارخانه مشغول برفروبی و ارائه خدمات به مردم هستند.
مدیر راهداری اداره کل راه و شهرسازی استان کردستان عنوان کرد: بستن زنجیر چرخ و رعایت نکات ایمنی حین رانندگی امری الزامی است./