شناسهٔ خبر: 10105578 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جمهوری‌اسلامی | لینک خبر

سناریوهای راه‌اندازی بازار مشتقه ارزی با ارز تک‌نرخی و چند‌نرخی آماده شد

صاحب‌خبر -

مدیرعامل بورس کالا گفت: در برنامه‌ریزی انجام شده توسط بورس کالا سناریوهای مختلف برای راه‌اندازی بازار مشتقه ارزی با در نظر گرفتن تحریم‌ و یا عدم تحریم و تک نرخی‌شدن و یا نشدن ارز تدوین شده است و همین حالا آماده ارائه است.
به گزارش فارس، حامد سلطانی نژاد مدیرعامل بورس کالای ایران بیان کرد: در تمام کشور‌های پیشرفته دنیا بخش عمده‌ای از توسعه مرهون توسعه بازار مالی آن کشور است. در واقع ایران باید از اقتصاد مبتنی بر بانک به سمت اقتصاد مبتنی بر بازار حرکت کند که این امر توسعه بازار را می‌طلبد.
سلطانی نژاد ادامه داد: بهترین راه تامین نقدینگی ورود سرمایه گذاران خارجی است و سرمایه گذار خارجی برای ورود به بازار کشور به دنبال پوشش ریسک سرمایه‌گذاری خود است.
وی افزود: تجربه جهانی نشان داده در بسیاری از کشور‌هایی که بورس ارز را راه انداخته‌اند شرایط به همین گونه بوده و دولت نقش پررنگی در تعیین نرخ ارز آنها ایفا کرده است.
مدیرعامل بورس کالای ایران در خصوص کالاهایی که نمی‌توان برای آنها ابزارهای مالی طراحی کرد نیز یادآور شد برای این قبیل کالاها می‌توان ابزار‌های ساده‌تری مانند سلف تعریف کرد که این کار نیز در بورس کالا شروع شده و بستر آن مهیا است. در واقع هدف این است که بازار نقدی بسیار کوچک و محدود شود.
وی بیان کرد: برنامه زمان بندی راه اندازی این بازار مشتقه ارزی با سناریوهای متفاوت نوشته شده و حالات مختلفی مانند رفع و یا عدم رفع تحریم‌ها یا تک نرخی شدن یا نشدن ارز در آن لحاظ شده و آماده است همچنین قوانین حاکم بر این بازار مطابق بازار‌های روز دنیاست و سررسید تحویل در گام نخست از کوتاه مدت شروع می‌شود و در صورت موفقیت دوره‌های بلند مدت آن نیز در نظر گرفته خواهد شد.

برچسب‌ها:

نظر شما