شناسهٔ خبر: 10073605 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تفاهم | لینک خبر

پرداخت سودهای علی‌الحساب بانکی منتفی شد

صاحب‌خبر -
تفاهم – گروه گزارش: رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد که به زودی با ابلاغ بخشنامه‌ای به بانک‌ها آنها موظف‌اند که نرخ سود علی‌الحساب را به گونه‌ای برای مشتری در طول یکسال پیش‌بینی کنند که بیش از سود قطعی پایان سال نباشد. ولی‌ا... سیف در همایش انجمن مالی اسلامی با اشاره به نحوه‌ اجرای قانون بانکداری اسلامی در کشور موضوع نحوه پرداخت سود بانکی را مورد توجه قرار داد. وی با اشاره به دو نرخ سود علی‌الحساب پرداختی و همچنین سود قطعی پرداختی در یک دوره مالی به عنوان دو اهرم قابل توجه و مهم در صورت‌های مالی بانک‌ها گفت: در حال حاضر میزان سود علی‌الحسابی که بانک‌ها به مشتریان خود پرداخت می‌کنند، اغلب بالاتر از سود قطعی‌ای است که باید در پایان سال محاسبه و مابه‌التفاوت آن به مشتری پرداخت شود. رییس کل بانک مرکزی ادامه داد: چرا باید وقتی بانک‌ها بی‌مهابا نسبت به پرداخت سود علی‌الحساب در طول سال اقدام می‌کنند، ضرر آن را سهامداران بپردازند، بنابراین ما تصمیم گرفتیم تا این موضوع را ساماندهی کرده و با صدور بخشنامه‌ای به بانک‌ها آنها را موظف به حرکت در چارچوب قانونی کرده و حاشیه امنی را هم برای بانک‌ها و هم برای سهامداران آنها ایجاد کنیم. رئیس کل بانک مرکزی درباره‌ بخشنامه‌ای که بانک مرکزی به زودی در رابطه با تعیین سود علی‌الحساب به بانک‌ها ابلاغ خواهد کرد اینگونه توضیح داد: براین اساس مدیران بانک‌ها موظفند در ابتدای سال به گونه‌ای محاسبات دقیق را انجام داده و پیش‌بینی کنند که نرخ سود علی‌الحساب بیش از سود قطعی که قرار است تا پایان سال پرداخت کنند نباشد و اگر بانکی در میانه سال متوجه شد که ممکن است نرخ سود علی‌الحساب مازاد بر سود قطعی باشد، باید نسبت به رویه خود اصلاحات انجام دهد.
نوسان نرخ ارز 20 درصد کاهش یافت: وی در ادامه به کاهش نوسانات نرخ ارز در یکی دو سال گذشته اشاره داشت و یادآور شد: دیگر از نوسانات شدید ارزی که در دوره‌های گذشته شاهد آن بودیم خبری نیست به طوری که توانسته‌ایم در آخرین آمار در هشت ماهه امسال نسبت به هشت ماه مشابه سال گذشته نوسان قیمت ارز را حدود 20 درصد کاهش دهیم که البته مقایسه دوره‌های مختلف نشان می‌دهد که کاهش نوسان گاهی به 60 درصد هم می‌رسد. به گفته رئیس کل بانک مرکزی متوسط قیمت دلار در هشت ماهه ابتدایی امسال نسبت به دوره مشابه سال گذشته فقط 5.7 درصد افزایش دارد. سیف همچنین آخرین آمار تسهیلات پرداختی بانک‌ها را نیز اعلام کرد و گفت: شبکه بانکی در هشت ماهه امسال 220 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخته که در راستای سیاست خروج از رکود 63 درصد آن به تامین سرمایه در گردش اختصاص داشته است.
درباره کارت‌های اعتباری زود قضاوت نکنید: سیف همچنین در حاشیه این همایش در رابطه با عملکرد طرح ارائه‌ی کارت‌های اعتباری برای فروش کالاهای داخلی نیز گفت: در این باره نباید زود قضاوت کرد، بلکه باید اجازه داد محصولات به مرور وارد بازار شده و نتیجه اجرای این طرح مشخص شود. این در حالی است که قضاوت‌های پیش از موعد موجب ایجاد التهاب خواهد شد. وی گفت: باید حداقل شش تا هشت ماه از اجرای طرح کارت‌های اعتباری بگذرد تا بتوان عملکرد آن را مورد نقد و بررسی قرار داد. آنطور که رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد: براساس بخشنامه‌ای که از سوی بانک مرکزی به بانک‌ها ابلاغ شده اکنون صدور کارت‌های اعتباری از سوی آنها براساس دستور‌العمل تعیین شده در حال انجام است.
همکاری بانک مرکزی برای راه‌اندازی بازار مشتقه ارزی: رئیس کل بانک مرکزی همچنین از موافقت کامل بانک مرکزی با راه‌اندازی بازار مشتقه ارزی در بورس کالا خبر داد. سیف گفت: در مورد راه‌اندازی بازار مشتقه ارزی در شورای عالی بورس بحث کردیم که پس از مطرح شدن موارد کارشناسی به این نتیجه رسیدیم که بازار مشتقه ارزی به طور حتم می‌تواند به ثبات بازار مالی کشور کمک شایانی کند. وی افزود: راه‌اندازی بازار مشتقه ارزی در شورای عالی بورس به تصویب هم رسیده که البته معتقدیم راه اندازی این بازار پس از اجرای برجام خواهد بود، چرا که بازار مشتقه ارزی در آن زمان می‌تواند کارایی بسیار بالایی برای ثبات اقتصادی داشته باشد.
سازمان مدیریت خواستار تشکیل بازار بدهی شد: این گزارش می افزاید، معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خواستار تشکیل بازار بدهی شد و گفت: اگر این بازار شکل بگیرد، بسیاری از دارایی‌ها را می‌توانیم در بازار سرمایه به چرخش درآوریم. سید حمید پورمحمدی در اولین همایش مالی - اسلامی ایران را مبدع بانکداری بدون ربا دانست و با اظهار تاسف نسبت به اینکه از این روش به خوبی برای مدیریت نقدینگی استفاده نکرده ایم، افزود: تئوری پرداز بانکداری اسلامی، فقیه شیعه یعنی شهید صدر است که می توانیم ایشان را به عنوان برند این موضوع و به عنوان افتخار فقه شیعه به دنیا معرفی کنیم اما متأسفانه در این زمینه نیز کم کاری شده است. معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت: بضاعت در فقه امامیه در زمینه بانکداری اسلامی از بقیه کشورها بالاتر است به طوری که ما در سال ۱۹۸۰ به عنوان اولین کشور کل نظام بانکداری خود را بر اساس عملیات بانکداری بدون ربا طراحی کردیم اما هم اینک کشورهای دیگر این را از ما گرفته اند و ما از توسعه آن غافلیم. به گفته پورمحمدی، در زمینه رتبه بندی بانک ها بر اساس معیارهای شرعی نیز کاری نشده است و به عنوان مثال کسانی که می خواهند بدانند کدام بانک کاملاً براساس شرع اسلام عمل کند نمی دانند به کجا مراجعه کنند. به همین خاطر رتبه بندی بانک ها بر این اساس که چقدر براساس شرع عمل می کنند الزامی است. وی از کم توجهی به دانش حقوقی اسلامی انتقاد کرد و افزود: در حالی که ما اوراق مشارکت را در عرصه بانکداری اسلامی به دنیا معرفی کردیم اما از ابزارهای دیگر که در این زمینه در دنیا ابداع شده است و کاربرد بسیاری دارد مانند مرابحه و صکوک استفاده بهینه نمی کنیم.

نظر شما