هزينه آلودگي هوا براي تهرانيها؛ 5 برابر يارانه آنها
مديرعامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران با اعلام اينكه سالانه 800 هزار تن آلودگي از منابع مختلف در تهران توليد ميشود كه منشأ 70 تا 80 درصد آن خودروها هستند، گفت: خودروسازان داخلي فقط به دنبال اجرا كردن كف قوانين و مقررات تعريف شده كشور هستند كه با استانداردهاي جهاني فرسنگها فاصله دارد؛ اما در برابر انبوه آلايندگي كه محصولات آنها توليد ميكنند، احساس مسووليت اجتماعي نميكنند. به گزارش ايسنا، دكتر وحيد حسيني با بيان اينكه براساس بررسيهاي به عمل آمده، هزينه صدمات آلودگي هوا در تهران براي هر شهروند ماهانه 210هزار تومان است كه سالانه به 2ميليون و 520 هزار تومان ميرسد، تصريح كرد: اين درحالي است كه يارانهيي كه هر شهروند از دولت دريافت ميكند، ماهانه 45هزار تومان است كه سالانه به 540 هزار تومان ميرسد. وي با تاكيد بر اينكه هر تهراني سالي نيم ميليون تومان از دولت يارانه ميگيرد در صورتي كه 5 برابر آن يعني 5/2ميليون تومان هزينه بيتوجهي مسوولان مربوطه به موضوع آلودگي هوا را ميپردازد، اظهار كرد: قانون پشت قانون داريم كه روي زمين مانده و اجرا نميشود.
لزوم ورود رييسجمهور به مساله
در همين حال رحمتالله حافظي، رييس كميسيون سلامت شوراي شهر ورود رييسجمهور به حل معضل آلودگي هواي پايتخت را خواستار شد. وي با بيان اينكه دولت در ارديبهشت 92 مصوبهيي داشت كه براساس آن خودروهاي ديزلي ملزم به نصب فيلتر دوده شدند؛ اما اتفاقي نيفتاد، ادامه داد: دولت نيز حدود دو سال قبل مصوبهيي داشت كه براساس آن خودروسازان از ابتداي سال 94 بايد روي خودروهاي توليديشان فيلتر دوده نصب ميكردند اما اجرا نشد!
حافظي با طرح اين سوال چرا تاكنون اين دو مصوبه كه در راستاي كاهش آلودگي هوا بوده است، اجرايي نشده است؟ گفت: نخستين گام در راستاي كاهش آلودگي عزم و اراده جدي است. حافظي گفت: براساس اعلام سازمان بهشت زهرا (س) در روزهايي كه وضعيت هوا در حالت اضطرار است ميزان متوفيان 20 تا 30 نفر بيشتر است كه اين آمار، واقعيتي غيرقابل انكار است.
تكذيب افزايش مرگ و مير
اين درحالي است كه دكتر سيدحسن هاشمي، وزير بهداشت با بيان اينكه آمار مرگ و ميرهاي امسال نسبت به سال گذشته تغييري نكرده، افزايش 20 تا 30درصدي مراجعات به اورژانسها به دليل آلودگي هوا را رد كرد. هاشمي در پاسخ به ايسنا گفت: من از مسوول سازمان بهشت زهرا در اين زمينه سوال كردم و پرسيدم آيا تعداد مرگها افزايش داشته كه گفتند تعداد مرگها در طول سال ثابت است و از دي ماه به بعد افزايش مييابد. هاشمي ادامه داد: مسوول سازمان بهشت زهرا ميگفتند مثلا ما روزانه بين 140 تا 150 فوتي داريم كه در اين فصل به 200نفر افزايش مييابد اما آمارها نسبت به سال گذشته تفاوتي نكردهاند. وي همچنين گفت: اين طور نيست كه مراجعه به اورژانس 20 تا 30درصد افزايش داشته باشد. در اين موضوع كه هواي آلوده منجر به بيماري ميشود، ترديدي وجود ندارد.
اجراي طرح زوج و فرد از در منازل
در اين حال محمد حقاني، عضو شوراي اسلامي شهر تهران پيشنهاد كرد، طرح زوج و فرد خودروها در شهر تهران از در منازل اجرا شود. حقاني در گفتوگو با فارس اظهار كرد: در شرايط خاص آلودگي هوا تنها اقدامي كه ميتوان انجام داد اين است كه طرح زوج و فرد را از در منازل اجرايي شود.
وي با اشاره به اينكه 70درصد آلودگي هواي شهر تهران حاصل سوختهاي فسيلي است، گفت: 4ميليون خودرو و 2.5ميليون موتورسيكلت در شهر تهران تردد ميكنند كه آلايندگي موتورها 8 برابر خودروهاي آلوده است. حقاني افزود: بنابراين بايد نسبت به خروج خودروها و موتورسيكلتهاي آلاينده در سطح شهر تهران اقدام كرد و همينطور بهتر است طرح زوج و فرد از در منازل اجرايي شود. حقاني پيشنهاد داد: با توجه به تعطيلي روز سهشنبه بهتر است روز چهارشنبه نيز مدارس و ادارات تعطيل اعلام شود.
شمارهگذاري خودروهاي جديد متوقف شود
معصومه آباد، رييس كميته ايمني شوراي اسلامي شهر تهران نيز گفت: تا كاهش قطعي آلودگي هواي شهر تهران از شمارهگذاري خودروهاي جديد جلوگيري شود. معصومه آباد اظهار كرد: درحال حاضر شرايط آلودگي هوا در وضعيت اضطرار قرار گرفته و چندين بار نيز منجر به تعطيلي مدارس شده است.
تهران را يك هفته تعطيل كنيد
عبدالحسين مختاباد، عضو كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر نيز با اشاره به اينكه نفس كشيدن در تهران دشوار شده است، گفت: آلودگي هوا نتيجه بيتدبيري مسوولان است. مختاباد گفت: در شرايط اتفاق افتاده مسوولان دولتي و شهري هر دو در وظايف خود كوتاهي كردهاند. در بحث كاهش آلودگي هوا و آلايندهها مردم، مسوولان شهري و مسوولان دولتي بايد با هم همكاري كنند تا آلودگي كاهش يابد. عضو كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر تهران همچنين پيشنهاد داد براي بهتر شدن هوا تهران يك هفته اين شهر تعطيل شود.
گزارش
صاحبخبر -