شناسهٔ خبر: 10027734 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

۱۲ هزار نفر داوطلب نمایندگی مجلس شدند

صاحب‌خبر -

سرویس سیاسی – اجتماعی: استقبال اقشار مختلف مردم، احزاب و فرهیختگان از برگزاری این دوره از انتخابات سبب شد مسئولان برگزای انتخابات در وزارت کشور مهلت ثبت نام نامزد‌های مجلس شورای اسلامی‌را مانند مجلس خبرگان رهبری افزایش دهند.

به گزارش خبرنگار ما دیروز در هفتمین و آخرین روز نامنویسی نامزد‌های دهمین دوره اتخابات مجلس شورای اسلامی‌شمار زیادی داوطلب به ستاد انتخابات مراجعه و ثبت نام کردند که آمار بالای داوطلبان و شلوغی مراکز سبب شد مسئولان برگزاری انتخابات مهلت ثبت نام را که پیش از این تا ساعت ۱۶ و ۳۰ اعلام شده بود، تا نیمه شب افزایش دهند.

در این میان افزایش شمار نامزدهای این دوره از انتخابات با واکنش‌های مختلفی در محافل سیاسی کشور مواجه شد و موافقان و مخالفان این حضور، به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور از جمله افرادی بود که از افزایش آمار نامزده‌ها استقبال و آن را نشانه خوبی از استقبال مردم توصیف کرد. وی دیروز پس از بازدید از ستاد انتخابات وزارت کشور در جمع خبرنگاران تاکید کرد: من از افزایش حضور داوطلبان اظهار نگرانی ندارم. اگر کسی فکر می‌کند که افراد(نامزد‌ها) پشت پرده ای دارند به نهادهای مربوطه مثل وزارت اطلاعات‌، اطلاع دهند. رحمانی فضلی گفت: ‌اگر من هم نگران بودم از کسانی که در این انتخابات شرکت کرده‌اند تشکر نمی کردم. هر چه تعداد کاندیداها بیشتر باشد امکان انتخاب مردم بیشتر می‌شود. اصل و نص شرکت در انتخابات کار خوبی است.

رحمانی فضلی درباره آمار ثبت‌نام‌ داوطلبان مجلس خبرگان رهبری گفت: ‌در دور قبل ۴۹۳ نفر ثبت‌نام کردند که در این دوره با نامنویسی ۸۰۱ نامزد و رشد دو برابری مواجه بودیم.همچنین مشارکت زنان از دوره قبل که ۸ درصد بود در این دوره به ۱۱ درصد رسیده است.

وزیر کشور ادمه داد: ۷۳ درصد از ثبت‌نام کنندگان زیر ۵۰ سال هستند و این رقم در دور قبل ۶۷ درصد بوده است که این موضوع نشان می‌دهد جوانگرایی در این دوره تقویت شده است. وی با اشاره به آمادگی همه هیأت‌های اجرایی و نظارتی این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری گفت: همه مقدمات برگزاری یک انتخابات خوب آماده شده است‌. هیأت‌های اجرایی با هماهنگی کامل بدون هیچ گونه اعتراض و ارجاع مجدد تشکیل شده است که امیدوارم به برکت این روزها که هفته وحدت است بتوانیم با وحدت‌، انسجام و تبعیت از قانون، انتخاباتی باشکوه برگزار کنیم.

وزیر کشور تاکید کرد: کشور نیاز دارد که اقتدار سیاسی خود را با زبان رای نشان دهد. احزاب و گروه‌ها از طرح برخی مسائلی که شبهه برانگیز است و می‌تواند ناامیدی ایجاد کند بپرهیزند. ما در کنار همه این توصیه به یقین با همه کسانی که از مسیر قانون خارج شوند و خلاف مقررات عمل کنند و بخواهند با اظهارنظرهایشان افکار عمومی را مشوش کنند برای حفظ حق مردم برخورد می‌کنیم. در این رابطه هماهنگی‌های لازم هم با قوه قضائیه انجام شده و شعبه‌هایی برای برخورد با این متخلفان در نظر گرفته شده است.

رحمانی فضلی باردیگر تاکید کرد:‌همه مسئولان حول محور قانون به مسئولیت خود خواهند پرداخت، اما اگر در این مسیر بررسی‌هایی انجام شود که نشان دهد عده‌ای خارج از قانون عمل کرده‌اند، هم کاندیداها می‌توانند پیگیر حقوق قانونی خود باشند و هم ما در وزارت کشور پیگیر آن هستیم. شورای نگهبان تاکید کرده که رای مردم حق الناس است و باید رعایت شود. امیدواریم نقش خود را در ایفای قانون به خوبی اجرا کنیم.

وی با بیان این که لایحه شفافسازی انتخابات هنوز در دستور کار مجلس قرار نگرفته است، افزود: اگر عده‌ای درباره پول‌های کثیف یا دست‌های پشت پرده اظهار نظر می‌کنند باید به ما یا نهادهایی مثل وزارت اطلاعات اطلاع دهند تا ما با آن افراد متخلف در مرحله تائید نهایی برخورد کنیم. امیدواریم مجلس در این مدت دو ماه باقی مانده تا انتخابات لایحه شفاف سازی را با یک فوریت در دستور کار خود قرار دهد اما آنچه که اکنون به عنوان قانون داریم ممنوعیت خرید و فروش رای و تطمیع و تهدید رای دهندگان است.

نامنویسی ۱۱هزار و ۷۶۴ داوطلب

بنا بر این گزارش ،حسینعلی امیری قائم مقام وزیرکشور هم در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوال خبرنگار ما مبنی بر ارزیابی اش از افزایش شمار داوطلبان گفت: مردم شریف و فرهیخته همواره به درخواست‌های مسئولان توجه دارند و این افزایش حضور به دلیل مطالبه مسئولان و رئیس جمهوری است که تاکید کرد: ” کسی که در خود توانایی و خود را صالح می بیند در انتخابات ورود پیدا کند”، است. درحقیقت این رشد قابل توجه در پاسخ به اجابت درخواستی است که مسئولان نظام از مردم و فرهیختگان داشته‌اند.

سخنگوی وزارت کشور گفت: تاساعت ۲۱ دیشب آمار کل داوطلبان مجلس شورای اسلامی که در ۲۰۷حوزه اصلی و در ستاد انتخابات وزارت کشور نامنویسی کرده اند، ۱۱هزار و ۷۶۴ نفر است و به گفته خودشان، ۶۱۸ نفر از آنها دارای سابقه نمایندگی مجلس شورای اسلامی هستند.

قائم مقام وزیر کشور در ادامه یادآور شد: براساس تکلیف و حقی که قانون اساسی برای اقلیت‌های دینی قائل شده است، این اقلیت‌های دینی می توانند در مجلس دارای کرسی و نماینده باشند که تا کنون ۲۱ نفر از اقلیت‌های دینی هم نامزد دهمین دوره مجلس شده اند.

امیری همچنین به شمار داوطلبان طی دوره‌های مختلف انتخابات مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و افزود: در انتخابات نخستین دوره مجلس شورای اسلامی ۳۶۹۴ نفر و در انتخابات هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی ۸۱۷۲ نامزد شدند.

وی گفت: در انتخابات هشتمین و نهمین دوره مجلس شورای اسلامی هم به ترتیب شاهد نامنویسی ۷۶۰۰ نفر و ۵۲۸۳ نفر بودیم که بر اساس آمار در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی شاهد رشد بیش از دو برابری بوده‌ایم.

فرآیند انتخابات

وی همچنین به تشریح فرآیند انتخابات خبرگان رهبری و مجلس پرداخت و گفت:پرونده داوطلبان دهمین دوره انتخابات مجلس از امروز به هیات‌های اجرایی که معتمدان مردم و برگزارکنندگان انتخابات هستند، ارسال می‌شود تا صلاحیت‌ داوطلبان بررسی شود.هیات‌های اجرایی هم براساس استعلام از مراکز چهارگانه، که نیروی انتظامی، ثبت‌احوال، دادستانی و وزارت اطلاعات هستند، روند بررسی صلاحیت‌ها را انجام می‌دهند و باید نتایج را ۱۵ دی به فرمانداری‌ها اعلام کنند. در ادامه این فرآیند، شورای نگهبان از بیستم تا بیست و ششم بهمن ماه به بررسی صلاحیت‌ها می‌پردازد و ۲۸ بهمن نتایج اعلام می‌شود و از ۲۹ بهمن تا ۵ اسفند نامزد‌های تائید صلاحیت شده اجازه تبلیغات دارند و ممنوعیت تبلیغات از ششم اسفند آغاز خواهد شد.

امیری همچنین درباره فرآیند انتخابات خبرگان رهبری گفت:بررسی صلاحیت داوطلبان مجلس خبرگان رهبری توسط شورای نگهبان به مدت ۳۰ روز از ۶ دی تا ۵اسفند انجام خواهد گرفت. این شورا نظر نهایی خود را پس از اتمام بررسی‌ها به وزارت کشور اعلام می‌کند. اعلام رد صلاحیت‌ها و دریافت تقاضای بررسی مجدد پنج روز است که تا ۱۰بهمن ادامه پیدا خواهد کرد. رسیدگی مجدد به درخواست داوطلبان رد‌صلاحیت شده از ۱۱ بهمن به مدت ۱۰ روز انجام خواهد شد.

سخنگوی وزارت کشور با بیان این که اسامی داوطلبان تائید صلاحیت شده هر استان توسط وزارت کشور و فرمانداری‌های آن استان اعلام خواهد شد، تاکید کرد: تبلیغات انتخابات مجلس خبرگان ۱۴ روز است و نامزد‌ها از ۲۲ بهمن تا ۵ اسفند می‌توانند تبلیغات کنند اما از ۶ اسفند ممنوعیت تبلیغات آغاز می‌شود و در ۷ اسفند این انتخابات همزمان با انتخابات مجلس برگزار خواهد شد.

بنا به این گزارش دیروز و در آخرین روز نامنویسی داوطلبان مجلس شورای اسلامی، افراد شاخص از اقشار مختلف مردم و احزاب کاندیدا شدند.

غلامعلی رجایی، احمد خرم ، اکبر اعلمی، حجت‌الاسلام ابوترابی فرد، مصطفی معین، هرمیداس باوند، فاطمه و محسن هاشمی،ابراهیم جهانگیری، حجت الاسلام محسن رهامی، علی لاریجانی، نجفقلی حبیبی و محسن یحیوی از چهره‌هایی بودند که دیروز ثبت نام کردند.

نظر شما