شناسهٔ خبر: 10000459 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آغاز ششمین روز نام نویسی داوطلبان دهمین دوره مجلس شورای اسلامی

تهران - ایرنا - ششمین روز نام نویسی از داوطلبان دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از ساعت 8 روز پنجشنبه در ستاد انتخابات کشور و فرمانداری های حوزه های انتخابیه اصلی آغاز شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا مستقر در ستاد انتخابات کشور، نام نویسی داوطلبان نمایندگی دوره دهم مجلس شورای اسلامی که از 28 آذر آغاز شده تا پایان روز جمعه چهارم دی ماه ادامه خواهد داشت.
همچنین نام نویسی از داوطلبان انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری که از 26 آذرماه آغاز شده بود ساعت 24 چهارشنبه دوم دی به پایان رسید.
نام نویسی از داوطلبان خبرگان رهبری در روز پایانی از سوی وزارت کشور در ستاد انتخابات تا ساعت 24 چهارشنبه و در فرمانداری های مراکز استان ها تا ساعت 18 همان روز تمدید شد.
بر اساس آخرین آمار اعلامی از سوی رئیس ستاد انتخابات کشور در ساعت 19 چهارشنبه، 788نفر برای خبرگان و 5هزار و 796 نفر برای مجلس شورای اسلامی نام نویسی کرده بودند.
طبق این آمار، از مجموع داوطلبان خبرگان رهبری نام نویسی 690نفر تکمیل شده و کار نام نویسی مابقی در حال تکمیل قرار داشت.
از مجموع داوطلبان مجلس شورای اسلامی هم کار نام نویسی 5هزار و 344نفر تکمیل شده و مابقی در دست تکمیل بود.
براساس توافق ستاد انتخابات کشور و شورای نگهبان، معتمدین هیات های اجرایی دو انتخابات یکسان خواهند بود.
صلاحیت داوطلبان نمایندگی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز تا 14دی ماه توسط هیات های اجرایی بررسی می شود و پس از آن، افراد ردصلاحیت شده فرصت دارند از 16 تا 19 دی اعتراضشان را ارائه دهند تا هیات های نظارت بر انتخابات آنها را بررسی کنند و نتیجه را تا 26 دی به شورای نگهبان دهند.
شورای نگهبان نظر نهایی خود را نسبت به اعتراضات تا 16 بهمن اعلام خواهد کرد و در مرحله بعدی، اعتراض داوطلبان به این نظر شورا صورت می گیرد.
اسامی نهایی در 20 بهمن از طرف شورای نگهبان به وزارت کشور اعلام می شود و این وزارتخانه اسامی نامزدهای دارای صلاحیت را در 27 بهمن به حوزه های انتخابیه می دهد تا فردای این روز، فرمانداران اسامی را منتشر کنند.
زمان تبلیغات نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی از 29 بهمن تا پنجم اسفند به مدت یک هفته خواهد بود تا با یک تنفس یک روزه در آن، مردم ایران در هفتم اسفند با آرای ریخته شده در صندوق های رای، نظر خود را درباره آنها اعلام کنند.
صلاحیت داوطلبان انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری نیز از ششم دی تا پنجم بهمن ماه توسط شورای نگهبان بررسی می شود.
شورای نگهبان نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان خبرگان را تا هفتم بهمن ماه اعلام می کند و داوطلبان رد صلاحیت شده می توانند تا 10 بهمن ماه اعتراض خود را اعلام کنند. شورای نگهبان نیز تا 20 بهمن ماه اعتراض داوطلبان رد صلاحیت شده را بررسی می کند.
اسامی نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان رهبری 21 بهمن ماه منتشر می شود و تبلیغات این نامزدها نیز از 22 بهمن ماه تا پنجم اسفندماه خواهد بود.
انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی همزمان با انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری هفتم اسفندماه سال جاری برگزار می شود.
سیام *6084*1058

نظر شما