∎معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران با اعلام اين که 21 ايستگاه اندازه گيري آلودگي هوا که در 21 نقطه شهر تهران مستقر هستند، ميزان آلودگي هواي تهران را به صورت روزانه اندازه گيري مي کنند، گفت: هر گاه ميزان آلايندگي از شاخص 100 عبور کند، هوا براي افراد حساس همچون بيماران، سالمندان و کودکان، ناسالم خواهد بود و در صورت عبور اين ميزان از شاخص 150، هوا براي عموم افرادي که در شهر زندگي مي کنند، ناسالم خواهد شد. به گزارش ايسنا، مهندس سيد جعفر تشکري هاشمي افزود: با وجود اين که کيفيت بنزين مصرفي پايتخت و نيز گازوئيل مصرفي ناوگان اتوبوسراني تهران، بسيار بهتر از گذشته شده اما امروز، مسأله جدي هواي تهران، ذرات معلق زير دو و نيم ميکرون به عنوان آلاينده حاکم و شاخص اصلي آلودگي هواست، ضمن اين که پس از آن، ذرات معلق زير 10 ميکرون قرار دارند.
وي با تأکيد بر اين که ذرات معلق، عمدتاً محصول سوخت خودروهاي ديزلي و بنزيني هستند، اعلام کرد: اعتقاد داريم بايد به دنبال منشاء توليد آلودگي باشيم که عموماً در تهران، منابع متحرک يعني وسايل نقليه موتوري از جمله خودروهايي که از استانداردهاي پايين برخوردارند به خصوص خودروهاي کاربراتوري، خودروهاي فرسوده، خودروهاي فاقد معاينه فني که موتور آنها تنظيم نشده و موتورسيکلتها باشيم که مبادي اصلي توليد آلودگي در تهران محسوب مي شوند.
انبوه خودروهاي فرسوده و آلاينده به راحتي در راههاي روستايي تا بزرگراههاي شهري تردد مي کنند
معاون شهردار تهران با اشاره به اين که بر اساس قانون، خودروهاي فرسوده و آلاينده در تهران و ديگر کلان شهرهاي کشور اجازه تردد ندارند، اظهار کرد: اين در حالي است که از بيش از سه ميليون دستگاه خودروي موجود در تهران، کمتر از 300 هزار دستگاه يعني زير 10 درصد معاينه فني دارند، در شرايطي است که بنا بر مصوبه هيأت وزيران، بايد از حرکت هر خودرويي که فاقد معاينه فني است، جلوگيري به عمل آيد، در صورتي که به اين موضوع اهميتي داده نمي شود.
تشکري هاشمي با بيان اين که در طول هشت سال دولت هاي نهم و دهم، کمتر از 400 هزار دستگاه خودروي فرسوده از رده خارج شدند و به عبارتي، هر سال تنها 50 هزار دستگاه خودروي فرسوده از رده خارج شد، تصريح کرد: امروز ميزان خروج خودروهاي فرسوده، ضعيف تر از گذشته نيز شده و شاهد هستيم که انبوه خودروهاي فرسوده، نه تنها در جاده ها و راه هاي روستايي، بلکه در بزرگراه ها و خيابان هاي تهران و ساير کلان شهرهاي کشور به راحتي تردد مي کنند.
وي با تأکيد بر اين که يک دستگاه خودروي کاربراتوري به ازاي هر کيلومتر پيمايش، 40 گرم آلودگي توليد مي کند که در صورت فرسوده بودن، اين ميزان به 60 گرم نيز افزايش مي يآبد، اضافه کرد: اين در شرايطي است که يک دستگاه خودروي استاندارد يورو دو در هر کيلومتر پيمايش، زير 3 گرم آلودگي توليد مي کند و در مقابل، آلودگي هر دستگاه موتورسيکلت کاربراتوري به ازاي هر کيلومتر پيمايش، بالغ بر 15 گرم است.
انبوه موتورسيکلت هاي آلاينده همچنان در کشور توليد مي شود
معاون شهردار تهران با اشاره به اين که با وجود ممنوعيت توليد موتورسيکلت هاي کاربراتوري، ساخت اين نوع موتورسيکلت ها در کشور همچنان ادامه دارد و در مقابل، از جايگزين کردن موتورسيکلت هاي برقي فاقد آلودگي به جاي اين موتورسيکلت هاي آلاينده حمايت نمي شود، اظهار کرد: اين در شرايطي است که مالکان موتورسيکلت هاي تهران خود را از انجام معاينه فني معاف مي دانند و اگر در تهران، معاينه فني خودروها به 10 درصد نمي رسد، معاينه فني موتورسيکلت ها به يک هزارم هم نمي رسد. تشکري هاشمي با بيان اين که براي غلبه بر بحران آلودگي هواي تهران، چند راه حل روشن وجود دارد، تصريح کرد: اجراي قانون از طريق جلوگيري از تردد خودروهاي فرسوده و آلاينده عموماً کاربراتوري، توسعه حمل و نقل پاک از جمله حمايت از جايگزيني موتورسيکلت هاي برقي به جاي بنزيني، توسعه ناوگان حمل و نقل عمومي با محوريت مترو و بي آر تي و نوسازي ناوگان اتوبوسراني و ناوگان تاکسيراني، اصلي ترين راهکارهاي اجرايي کاهش و کنترل آلودگي هواي تهران هستند.
وي با تأکيد بر اين که 6 سال است که دولت هاي گذشته و فعلي به تهران هيچ اتوبوسي نداده اند، در صورتي که دولت بايد 82 و نيم درصد از هزينه خريداري اتوبوس هاي تهران را تامين کند، اضافه کرد: همچنين دولت بايد حداقل يک سوم هزينه کرايه حمل و نقل عمومي را از طريق پرداخت يارانه بپردازد، ضمن اين که نيمي از هزينه توسعه حمل و نقل عمومي نيز بر عهده دولت است و به عنوان نمونه، امروز که در آخرين فصل سال قرار داريم، دولت تنها 47 ميليارد تومان بابت توسعه مترو پرداخته است.
کمک دولت تنها بابت ساخت 313 متر مترو کفايت مي کند
معاون شهردار تهران با اشاره به اين که اگر هزينه ساخت هر کيلومتر خط مترو را با خوش بيني، 150 ميليارد تومان در نظر بگيريم، دولت امسال هزينه ساخت تنها 313 متر مترو را پرداخت نموده، اظهار کرد: اين در حالي است که هدف گذاري مديريت شهري و تأکيد شوراي محترم اسلامي شهر تهران، ساخت سالانه 30 کيلومتر مترو است که مبلغ پرداختي از سوي دولت، تنها براي تحقق يک درصد از هدف پيش بيني شده، کفايت مي کند.
تشکري هاشمي با بيان اين که در شرايطي که همه مي دانيم خودروها عامل اصلي آلودگي هواي تهران هستند، دولت بابت خريد 110 هزار خودروي موجود در انبار خودروسازان، يک باره دو هزار و 750 ميليارد تومان يعني بيش از 58 برابر کمکي که امسال بابت توسعه حمل و نقل ريلي ارائه نموده، وام به توسعه حمل و نقل شخصي اختصاص داده، تصريح کرد: اين موضوع به معناي آن است که از نظر دولت، ارزش توسعه مترو، کمتر از دو درصد اهميت توسعه وسايل نقليه شخصي است.
بنا براعلام روابط عمومي معاونت حمل نقل شهرداري تهران، وي در پايان با تأکيد بر اين که کمک دولت به مترو، معادل وام پرداختي به تنها 1880 دستگاه خودرو از مجموع 110 هزار دستگاه خودرويي است که دولت براي خروج آنها از انبارهاي خودروسازان، دو هزار و 750 ميليارد تومان وام پرداخت نمود، خاطرنشان کرد: در صورتي که هزينه ساخت هر کيلومتر مترو را دست کم 150 ميليارد تومان در نظر بگيريم با مبلغي که دولت بابت وام خريد خودرو اختصاص داد، قادر به ساخت 18 کيلومتر مترو در تهران بوديم.
معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران:
کمک دولت تنها بابت ساخت 313 متر مترو کفايت مي کند
صاحبخبر -