شناسهٔ خبر: 44244 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

بررسی پیشینه تاریخی فتوای جهاد؛

فتوای جهاد کاشف الغطاء نجف اشرف را از تخریب نجات داد

خبرگزاری رسا ـ‌ معاون آموزش فقهی دارالهدی به فتوای جهاد کاشف الغطاء اشاره کرد و گفت: در فاجعه حمله وهابیت به کربلا که با شهادت مردم و تخریب حرم مطهر امام حسین(ع) همراه بود، ایشان طلاب و مردم نجف را تجهیز و امر به دفاع کردند و اقدامات ایشان سبب شد که وهابیت از حمله به نجف منصرف شود.

صاحب‌خبر -

حجت الاسلام محمد بصیرتی معاون آموزش فقهی دارالهدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا به دغدغه رهبر معظم انقلاب درباره ورود فقه در زمینه های مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی اشاره کرد و اظهار داشت: مرحوم کاشف الغطاء فقیهی آگاه به مسائل جامعه بود که فقه را کاربردی و در جهت حل معضلات زمانش تدریس می کرد.

 

حجت الاسلام بصیرتی فتوای جهاد کاشف الغطاء را در جریانات مختلف ایران و عراق یادآور شد و گفت: در فاجعه حمله وهابیت به کربلا که با شهادت مردم و تخریب حرم مطهر امام حسین(ع) همراه بود، ایشان طلاب و مردم نجف را تجهیز و امر به دفاع کردند و اقدامات ایشان باعث شد که وهابیت از حمله به نجف منصرف شود.

 

وی با توجه به جایگاه علمی و نظرات فقهی این عالم و کتاب معروفش «کشف الغطاء» تأکید کرد: با توجه به هم دوره بودن ایشان با ملا احمد نراقی بحث ولایت فقیه از مباحث مطرح در آن زمان بود و ایشان اساتیدی مانند مرحوم وحید بهبهانی، سید محمد مهدی بحرالعلوم و شاگردانی همچون سید جواد عاملی صاحب مفتاح الکرامه، مرحوم کلباسی و محمد حسن نجفی معروف به صاحب جواهر داشت که امام خمینی(ره) هم با توصیه به فقه جواهری و مطرح کردن ولایت فقیه، شاگرد این مکتب فقهی محسوب می‌شود.

معاون آموزش فقهی دارالهدی کاشف الغطاء را به پرده برداشتن از پیچیدگی‌های علمی، به ویژه پیچیدگی‌های فقهی معنا کرد و افزود: شیخ جعفر بن خضر مالکی معروف به کاشف الغطاء که از نوادگان مالک اشتر بود، در سال 1154 متولد شد و بعد از عمری تلاش در راه اهل بیت(ع) در سال 1227 در نجف از دنیا رفت.

حجت الاسلام بصیرتی درباره شخصیت کاشف الغطاء که در اوایل قرن سیزده از مراجع تراز اول شیعه بود، تصریح کرد: سجایای اخلاقی این عالم ربانی فراوان است، ایشان فردی باتقوا و متواضع بود که به عنوان وظیفه شرعی در مسائل سیاسی وارد می شد، با مردم ارتباط داشت، از آبروی خودش برای دستگیری از فقرا مایه می گذاشت و با اقامه نماز جماعت در مساجد مختلف این فرهنگ را گسترش می داد./908/پ302/س