شناسهٔ خبر: 8624261 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: رویکرد | لینک خبر

گزارش "رویکرد" از آخرين تحولات سوريه و عراق؛

آزادسازي کامل بيجي/ پيشروي بي سابقه ارتش سوريه در حلب/ واکنش اسد به ادعاي شيعه شدن سوريه

گزارش "رویکرد" از آخرين تحولات سوريه و عراق

پيشروي هاي ارتش سوريه در حومه حلب با پشتيباني جنگنده ها، آتش توپخانه و حملات موشکي ادامه دارد.همچنین شهر بيجي در شمال صلاح الدين به طور کامل آزاد شد.

صاحب‌خبر -
آزادسازي کامل بيجي/ پيشروي بي سابقه ارتش سوريه در حلب/ واکنش اسد به ادعاي شيعه شدن سوريه
به گزارش " رویکرد" به نقل از شبکه تلويزيوني المنار، اين حملات باعث شده است خطوط مقدم گروههاي مسلح و صفوف آنها از هم بپاشد و آنها را به اعلام فراخوان عمومي براي نيرو وادار کرده است در حاليکه اين گروهها فرماندهان خود را به ايجاد ياس و نااميدي متهم مي کنند.

پيشروي ميداني ارتش سوريه در نوع خود بي سابقه است به گونه اي که ارتش توانسته است هشتاد و چهار کيلومتر مربع از اراضي مناطق ريف حلب را آزاد کند.

يکي از نظاميان سوري گفت:« اهداف اين حمله محقق شده است و ما توانستيم بر نقاط استراتژيک سلطه و کنترل پيدا کنيم ضمن آنکه بسياري از افراد مسلح به سوي مرزهاي ترکيه فرار کرده اند.»

گزارشگر المنار افزود: مناطق الوضيحي ، آبلاس ، آبتين و تله الصنوبرات و تله المحروقات و روستاهاي جابريه و سابقيه تحت کنترل کامل ارتش سوريه درآمده است.

در همين حال پيشروي ميداني ارتش سوريه متوقف نشده است و فهرست اهدافي که بايد آزاد شوند ، بسيار زياد است. ارتش در حومه شرقي حلب نيز به پيشرويهاي خود ادامه مي دهد و در صدد درهم شکستن محاصره فرودگاه نظامي کويرس است . ارتش بر تعدادي از روستاها و دهات اين مناطق کنترل يافته و خسارتها و تلفات سنگيني به تروريستهاي داعش وارد کرده است .
اسامه العلي خبرنگار المنار در بخش پاياني گزارش خود گفت : نبرد حلب از حومه جنوبي ، جنوب غربي و شرقي آغاز شده است و در سايه فروپاشي سريع گروههاي مسلح تندرو ، دستاوردهاي زيادي در انتظار تحقق آنها به دست ارتش سوريه وجود دارد.

هلاکت ۳۷۰ تروريست
سازمان ديده بان حقوق بشر سوريه امروز اعلام کرد: در حملات هوايي روسيه در سوريه ، ۳۷۰ نفر کشته شده اند که بيشتر آنها را شورشيان و مخالفان تشکيل مي دهد.

تداوم عمليات پيروزمندانه آزادسازي استان حلب
ارتش سوريه روستاي الوضيحي را در ريف جنوبي حلب پس از آزاد سازي پاکسازي کرد و آنرا تحت کنترل کامل خود درآورد.

در مرحله اول اين عمليات راموسه عبطين الکدار شقيدله و جاده بلاس به حلب آزاد شد.
جاده اي که در اهميتش فقط مي توان گفت ارتش سوريه مي تواند از الحما تا حلب نيروها و تجهيزات را با سرعت جابجا کند.

با اين عمليات گسترده جغرافياي حضور تکفيري ها درجنوب حلب کاملاً تغيير مي کند تا جايي که خبر رسيده است حتي داعشي ها با تروريست هاي تکفيري غير داعش در تصميم گيري به جان هم افتادند و حتي پايگاه مزدوران خود را نيز به سرعت از دست مي دهند.

ارتش سوريه اعلام کرده تروريست ها يا بايد مرگ با ذلت را بپذيرند يا تسليم شوند و به آغوش وطن و خانواده بازگردند.

آزادسازي دهها کيلومتر مربع از مناطق حومه حلب
ارتش سوريه در ادامه عمليات خود در حومه حلب، بيش از هشتاد کيلومتر مربع از اين مناطق را در روزهاي اخير آزاد و استحکامات نظامي تروريست ها را منهدم کرده است.

به گزارش شبکه تلويزيوني الميادين، ارتش سوريه در ادامه پيشروي هاي خود در حومه جنوبي حلب موفق شد در روزهاي اخير بيش از هشتاد کيلومتر مربع را آزاد کردکند و شکست هايي پي در پي به گروههاي مسلح وارد و آنها را وادار به فرار دسته جمعي کند.

طارق علي خبرنگار شبکه در گزارشي با اشاره به آزادي مناطق تله الصنوبرات و تله المحروقات در جنوب حلب به دست نيروهاي ارتش سوريه گفت: در عمليات ارتش سوريه در اين مناطق، مواضع گروه هاي مسلح هدف حمله قرار گرفت. استحکامات گروه هاي مسلح مانع از پيشروي ارتش و آزادي اين مناطق نشد. هماهنگي بين حملات هوايي روسيه و پيشروي زميني ارتش سوريه نقش مهمي در تعيين سرنوشت درگيري ها در اين مناطق داشت.

يکي از نيروهاي ارتش سوريه گفت: عمليات براي طرد همه تروريست ها از اين مناطق ادامه دارد و ما نيز براي زير نظر گرفتن تحرکات آنها که گروه هاي زيادي از آنها گريخته اند تلاش مي کنيم.
خبرنگار افزود: نيروهاي ارتش سوريه فاصله اندکي با جاده بين المللي حلب به دمشق دارند.

نيروهاي سوري آماده باز پس گيري حلب هستند
سفير سوريه در مسکو از درگيري هاي شديد در شهر حلب دومين شهر بزرگ اين کشور خبر داد و اعلام کرد نيروهاي سوري آماده باز پس گيري کامل اين شهر از گروههاي مسلح هستند.
رياض حداد در مصاحبه با گازتاي روسيه گفت : « نيمي از شهر حلب در کنترل تروريست ها و نيمي ديگر در کنترل نيروهاي سوري است ... نيروهاي ما با پشتيباني هوايي روسيه اين شهر را محاصره کرده اند و آماده حمله زميني هستند.»

وي افزود در حملات هوايي روسيه ، تعداد زيادي از مقرها و انبارهاي سلاح گروه هاي مسلح منهدم شده است.

سفير سوريه در مسکو تاکيد کرد : « يکي ديگر از نتايج مهم حملات هوايي روسيه اينست که بسياري از تروريست ها سلاح هايشان را زمين گذاشته و خود را تسليم ارتش سوريه کرده اند.»
به گزارش خبرگزاري اسپوتنيک ، وي با اشاره به اينکه بسياري ديگر نيز به سمت مرز ترکيه عقب نشيني کرده اند ادامه داد مقامات سوريه اقداماتشان را با روسيه هماهنگ مي کنند اما هيچ تماسي با فرماندهي ائتلاف آمريکا ندارند.

انهدام مقرر تروريستها
الميادين از انهدام مقر يکي از گروههاي تروريستي در حمله نيروي هوايي روسيه در سوريه خبر داد.

شبکه تلويزيوني الميادين گزارش داد، وزارت دفاع روسيه اعلام کرد نيروي هوايي اين کشور يک مرکز فرماندهي گروه «سپاه عمر» را در سوريه هدف قرار داد و منهدم کرد.

در همين حال يکي از گروه هاي تروريستي مورد حمايت ترکيه به هلاکت سرکرده نظامي خود در درگيري با نيروهاي ارتش سوريه اذعان کرد.

گروه تروريستي - تکفيري موسوم به جنبش نورالدين زنکي در سوريه به هلاکت سرکرده خود به نام اسماعيل ناصف در درگيري هاي اطراف شهر حلب سوريه اذعان کرد.

در همين حال گروه ديده بان حقوق بشر سوريه اعلام کرد در حملات هوايي روسيه به استان لاذقيه در شمال غربي سوريه يکي از سرکرده هاي گروه ( تکفيري صهيونيستي ) داعش کشته شده است.

اين گروه همچنين افزود در اين حملات در مجموع ۴۵ نفر کشته شده اند.

شبکه تلويزيوني الاخباريه سوريه هم در خبري ديگر به نقل از منابع نظامي سوري گزارش داد : نيروهاي ارتش اين کشور بيست نفر از تروريستها را در کفرکار به هلاکت رساندند و يک انبار مهمات و يک دستگاه توپ آنها را در منطقه المشهد در حلب منهدم کردند.

ارتش سوريه قوت گرفته و در حال پيشروي است
اينديپندنت نوشت: ارتش سوريه قوت گرفته و در حال پيشروي است.

روزنامه اينديپندنت در مقاله اي به قلم رابرت فيسک نوشت: در حالي که همه دنيا هنوز درباره مداخله روسيه در سوريه صحبت مي کنند ، يک نهاد در اين کشور عربي که همچنان به وظيفه خود در محافظت از کشور ادامه ميدهد ، فراموش شده و آن ارتش سوريه است. در حالي که روسيه موشک هاي خود را تبليغ مي کند ، ارتش سوريه که تا يک ماه قبل بدون نفرات و تسليحات بود ، الان ناگهان تهاجمي شده است. سال گذشته مي شنيديم که ارتش سوريه ضعيف شده و دولت اسد به روزهاي پاياني خود رسيده است.

ما کليشه هاي خود را براي شکل دادن به پرونده تغيير رژيم به کار گرفتيم.ارتش سوريه در حال باختن سرزمين هايش در پالميرا و جسرالشغور بود و پيش بيني مي شد که کل نظام اسد به پايان خط رسيده است.

سپس ولاديمير پوتين با موشک ها و نيروي هوايي اش سر رسيد و ناگهان اوضاع به کلي تغيير کرد.در حالي که ما قيل و قال مي کرديم و مي گفتيم روسيه شورشيان «ميانه رو» را هدف قرار داده است ،‌ ( ميانه روهايي که به گفته فرماندهان ارشد آمريکايي پيش از اين از ميان رفته بودند) هيچ توجهي به عمليات نظامي خود سوري ها عليه جبهه النصره در اطراف حلب نداشتيم.فرماندهان سوري هم اکنون همه پروازهاي جنگنده هاي روسيه را هماهنگ مي کنند.سوري ها دريافته اند که روسيه نمي خواهد مناطق مسکوني را بمباران کند و بيمارستان هاي سوخته در آتش و مراسم عروسي مرگ را به آمريکايي ها در افغانستان واگذار مي کند! البته هيچ عمليات نظامي بدون تلفات غيرنظامي يا نقض حريم هوايي ديگران نخواهد بود.
اما روس ها در پروازهايشان با ترک ها هماهنگ مي کنند.جالبتر اين که آنها يک خط ارتباطي بين پايگاه خود در سواحل مديترانه در سوريه و وزارت دفاع اسرائيل در تل آويو ايجاد کرده اند.جالب اين است که اسرائيلي ها که عادت دارند سوري ها و ايراني ها را در بلندي هاي جولان هدف قرار دهند ، ناگهان از صحنه محو شده اند.به عبارت ديگر ، روس ها وارد يک عمليات بزرگ شده اند که ممکن است مدتها ادامه يابد.ارتش سوريه نيز هم اکنون چهار لشکر خود را در ميادين نبرد به کار گرفته است و به مرز ترکيه نزديک مي شود. اگر ارتش سوريه پيروز از ميدان خارج شود ، و اگر منسجم باقي بماند و نيروي انساني اش حفظ شود ، يک ارتش آبديده و با تجربه در کل منطقه خواهد شد و قطعاً همسايگان عربش آن را فراموش نخواهند کرد.

فرار تروريستها ها به موصل
حملات هوايي روسيه در سوريه، سبب فرار داعشي ها به موصل شد.
تداوم عمليات هوايي روسيه عليه مواضع گروه تکفيري صهيونيستي داعش در کشور سوريه موجب شد تا تروريست هاي داعشي با فرار از اين کشور خود را به موصل برسانند.
به گزارش خبرگزاري اسپوتنيک روسيه، شاهدان در شهر موصل خبر دادند در روزهاي اخير موجي از داعشي ها از جمله سرکردگان اين گروه به همراه خانواده هايشان با ترک سوريه وارد موصل شده اند.
در پي افزايش ترور سرکردگان داعش به دست مقاومت مردمي در موصل و همچنين با افزايش دامنه حملات هوايي ائتلاف بين المللي عليه مواضع داعش در موصل، سران عالي اين گروه محل اسکان سرکردگان خود را از منطقه مرفه نشين اين شهر به مناطق پرجمعيت منتقل کرده اند.

آزمايش پيشرفته ترين بمب روسيه در سوريه
دبکافايل نوشت: روسيه پيشرفته ترين بمب خود را در سوريه آزمايش مي کند.
به گزارش پايگاه اينترنتي دبکافايل، منابع خبري گفتند: روسيه آماده است تا جديدترين مهمات با هدايت دقيق خود موسوم به کي اي بي - ۲۵۰ را در آينده نزديک در حملات هوايي عليه سوريه آزمايش کند.
براساس اين گزارش، دو مدل از بمب پيشرفته، يک مدل با هدايت ماهواره اي و يک مدل با هدايت ليزري از اين بمب وجود دارد. اين سلاح ۶۵۶ پوندي با ده و نيم فوت طول مي تواند با سرعت ها و مسيرهاي مختلف خود را تطبيق دهد و مي تواند در هر تغييرات آب و هوايي و در هر زمان از روز مقاومت کند.
اين منابع در ادامه افزودند که روسيه از مدل قبلي اين بمب ها يعني بمب کي اي بي- ۵۰۰ پي جي ام، براي بمباران شورشيان آموزش ديده توسط آمريکا در سراسر سوريه استفاده مي کند.

واکنش اسد به ادعاي شيعه شدن سوريه
يک روزنامه عرب زبان نوشت بشار اسد شايعات درخصوص شيعه شدن سوريه را تکذيب و تاکيد کرد که اين دروغ ها را آمريکا و اسرائيل مطرح مي کنند و رژيم هاي عربي نيز آن را ترويج مي دهند.
به گزارش روزنامه اينترنتي «راي اليوم»، بشار اسد به ميانجي هاي اردني که اخيرا با آنها ديدار کرده بود اعلام کرد که نگراني ها درباره «شيعه شدن سوريه» و تبديل آن به بخشي از «هلال شيعه» يا به «کشوري طايفه گرا» ادعاهاي بي پايه و اساسي است که اسرائيل و آمريکا آنها را مطرح مي کنند و برخي رژيم هاي عربي نيز آن را ترويج مي دهند.
اخيرا برخي ميانجي هاي اردني حامي بشار اسد در چارچوب فرايند مبادله پيام هاي صلح آميز بين دمشق و امان با وي ديدار کردند و به نقل از وي نيز گفتند که «سوريه نه به لحاظ سياسي، نه به لحاظ ديني و نه اجتماعي شيعه نخواهد شد و چنين سخناني دروغي است که دشمنان سوريه براي توجيه اقدامات خود در کمک کردن به تروريست ها و جذب تندروها مطرح مي کنند و سوريه در موضع خود عليه طايفه گري مستحکم است و در مسير شيعه شدن نيست.»
راي اليوم نوشت: به نظر مي رسد که بشار اسد از ميانجي هاي اردني خواست اين پيام و موضع را به نظام اردني ابلاغ کنند.

آزادسازي کامل بيجي/استفاده داعش از گاز کلر در تکريت/نامه پوتين به العبادي درباره جنگ با داعش
فرماندهي نيروهاي داوطلب مردمي عراق امروز اعلام کرد: نيروهاي امنيتي و نيروهاي داوطلب مردمي و عشائر منطقه توانستند شهر بيجي در شمال صلاح الدين را به طور کامل از تروريست هاي تکفيري داعش پاکسازي کنند.
به گزارش خبرگزاري صدا وسيما ، اين فرماندهي افزود: نيروهاي امنيتي با پيشروي به سمت مرکز شهر از محورهاي مختلف توانستند ظهر امروز اين شهر را به طورکامل پاکسازي کنند و تمامي تروريست هاي داعشي را در اين منطقه به هلاکت برساندند .
مرحله دوم عمليات «لبيک يا رسول الله» از چند روز پيش با هدف آزاد سازي بيجي و مناطق شمال صلاح الدين آغاز شده و تا بحال توانسته مناطق زيادي را درشمال صلاح الدين از جمله شهر بيجي و الصينيه را از کنترل تروريست ها خارج کند.

استفاده داعش از گاز کلر
فرماندهي عمليات مشترک نيروهاي عراقي اعلام کرد: داعش از بمب هايي ضد نيروهاي عراقي در شمال تکريت استفاده کرده که حاوي گاز سمي کلر بوده اند.
در بيانيه فرماندهي عمليات مشترک آمده است: داعش از گاز کلر براي جلوگيري از پيشروي نيروهاي عراقي استفاده کرده است.

سلاح شيمايي داعش در ترکيه توليد شده است
يک فعال عاليرتبه حزب جمهوريت خلق ترکيه فاش کرد سلاحهاي شيمايي مورد استفاده گروهک تکفيري صهيونيستي داعش در سوريه و عراق ، در ترکيه توليد شده است.
پايگاه اينترنتي «اسلام-آذري» به نقل از مطبوعات ترکيه خبر داد باريش يارکاداش، نماينده استانبول در مجلس بزرگ ترکيه ( از حزب جمهوريت خلق ) در کنفرانس خبري در اردهان اين مطلب را بيان کرد.
باريش يارکاداش گفت : «در روزهاي آينده، اسناد مربوط به توليد شدن گاز شيميايي مورد استفاده داعش در سوريه را منتشر خواهيم کرد.»
باريش يارکاداش افزود : «اسناد مربوط به نحوه انتقال اين سلاحها که استفاده از آن، جنايت جنگي و غيرانساني است واطلاعات مربوط به اينکه اين سلاحها با اطلاع کدام ادارات و مقامات دولتي منقتل شده اند را اعلام خواهيم کرد.»

هلاکت چند تن از سرکرده هاي داعش
جنگنده هاي عراقي مقر گروه مسلح « جند الخلافه» را در منطقه المحمدي در ناحيه هيت هدف قرار دادند.
در اين عمليات، يک کاميون بمب گذاري شده منهدم شد.
علاوه بر اين يک فرد انتحاري و کارشناس بمب گذاري هاي اين گروه تروريستي به هلاکت رسيدند. گروه رسانه جنگ عراق نام تروريستهاي مشهور کشته شده را ابو قتاده الانصاري و ابو زکريا الانصاري اعلام کرد.
از سوي ديگر، در عمليات نيروهاي مشترک عراق، يک تروريست مشهور به نام فراس الفايده معروف به ابوذر و يکي از فرماندهان امنيتي «ولايت فرات» داعش به نام «مله ياسين» به هلاکت رسيدند.
خبرها همچنين از هلاکت ابو نواف يکي از تروريستهاي تبعه عربستان، ابو علي تروريست چچني و ابو مريم الانصاري در عمليات نيروهاي عراق حکايت دارد.

شهادت ۱۴ نيروي عراقي در درگيري با داعش
الجزيره از شهادت ۱۴ نيروي عراقي در درگيري با داعش خبر داد.
شبکه تلويزيوني الجزيره از شهادت چهارده نفر از نيروهاي ارتش عراق و بسيج مردمي در درگيري با عناصر سازمان دولت اسلامي (گروه تکفيري - صهيونيستي ) داعش در شمال شرق فلوجه خبر داد.

۱۱ کشته و زخمي در انفجارهاي بغداد
يک منبع امنيتي امروز اعلام کرد: يک خودروي بمب گذاري شده در منطقه يوسفيه واقع درجنوب بغداد منفجر شد و دو نفر کشته و ۹ نفر ديگر زخمي شدند.
به گزارش خبرگزاري صدا وسيما از بغداد، اين منبع امنيتي افزود: که اين انفجار درنزديکي ايست هاي بازرسي منطقه «يوسفيه» بغداد روي داد و موجب به کشتن دو نفر وزخمي شدن نه نفر ديگر شدکه اکثر قربانيان از نيروهاي امنيتي مي باشند .
شايان ذکر است، در هفته هاي اخير، بغداد پايتخت عراق شاهد انفجارهاي متعددي بوده است .

حملات نيروهاي عراقي و آمريکايي به داعش از چند جبهه
نيويورک تايمز نوشت نيروهاي عراقي و آمريکايي از چندين جبهه شورشيان (گروه تکفيري صهيونيستي) داعش را هدف حملات خود قرار داده اند.
بر اساس اين گزارش، مقامات اعلام کردند دولت عراق و ائتلاف به رهبري آمريکا -که پس از بن بست طولاني در جدال عليه شورشيان داعش در تلاش براي کنترل مجدد اوضاع هستند- براي نخستين بار طي چندين ماه فشارهاي نظامي را بر اين افراط گرايان از چندين جبهه افزايش داده اند.
نيروهاي عراقي که تحت حمايت قابل توجه نيروي هوايي آمريکا قرار دارند، در حومه شهر الرمادي مستقر شده اند و در تلاش براي محاصره مرکز استان انبار و مسدود کردن مسير ارسال نيرو و تجهيزات براي آنها هستند. رمادي شهري است که شورشيان داعش در ماه مه کنترل آن را به دست گرفتند .
نيروهاي ارتش عراق و شبه نظاميان شيعه تحت حمايت ايران از شمال بغداد در تلاش براي تقويت موضع خود در پالايشگاه نفتي بيجي پس از بازپس گيري آن از دست شورشيان داعش در روز جمعه هستند.
مقامات عراقي اعلام کردند پس از وقفه اي طولاني مدت، -به سبب افزايش دماي هوا و فرا رسيدن تعطيلات مسلمانان-، عراقي ها و شرکايشان براي فرو بردن شبه نظاميان داعش در موضع دفاعي و وادار کردن آنها براي خارج شدن از پايگاه هايشان - که بدين ترتيب هدف قرار دادن آنها در حملات هوايي آسان تر خواهد بود- تلاش کردند.
خالد العبيدي وزير دفاع عراق اعلام کرد هدف از اين اقدام، «مشغول کردن دشمن از چند جبهه است.» نخستين گام ها براي سرعت بخشيدن به تهاجم رمادي در اواخر ماه اوت برداشته شد، زماني که حيدر العبادي، اسماعيل مهلاوي را به عنوان فرمانده ارشد عمليات در انبار انتخاب کرد. عبادي اميدوار بود مهلاوي در مقايسه با فرمانده قبلي موضع تهاجمي تري اتخاذ کند.
حدو هزار نيروي عراقي در تلاش براي محاصره اين شهر و پيشروي از شمال، غرب و جنوب شرقي هستند. يکي از کليدي ترين اهداف آنها پلي است که در بخش شمال غربي بر روي رود فرات قرار دارد و نيروهاي عراقي تلاش مي کنند مانع از آن شوند تا شورشيان داعش از اين پل براي اعزام نيروهاي جديد استفاده کنند.
مقامات اعلام کردند براي نخستين بار، جنگنده هاي اف شانزده عراقي، که در صحراي آريزونا آموزش ديده اند به ديگر جنگنده هاي کشورهاي هم پيمان پيوسته اند و در حال انجام حملات هوايي در حمايت از نيروهاي زميني عراقي هستند.

سفر غير منتظره رئيس ستاد مشترک ارتش آمريکا به عراق
ژنرال جوزف دانفورد رئيس ستاد مشترک ارتش آمريکا امروز سه شنبه در سفري غيرمنتظره وارد عراق شد تا در جريان تازه ترين اخبار و اطلاعات درباره مبارزه با داعش قرار گيرد.
وي وارد اربيل مرکز منطقه کردستان عراق شد و قرار است با مسعود بارزاني رئيس اين منطقه ديدار کند.
به گزارش خبرگزاري رويترز از اربيل ، سخنگوي دانفورد اعلام کرد وي با مقامات دولتي عراق ديدار و با فرماندهان آمريکايي گفتگو خواهد کرد.

نامه پوتين به العبادي
سفير روسيه در عراق پيام رسمي پوتين را به حيدر العبادي تحويل داد
سفير روسيه در عراق روز گذشته پيام مکتوب ولاديمير پوتين، رئيس جمهوري روسيه، را به حيدر العبادي، نخست وزير عراق، تحويل داد.
به گزارش خبرگزاري لبناني آسيا، دفتر نخست وزيري عراق با صدور بيانيه اي اعلام کرد، ايليا مورگونوف در ديدار با حيدر العبادي نامه خطي پوتين را به نخست وزير تحويل داد.
حيدر العبادي در اين ديدار که در بغداد انجام شد اظهار داشت عراق جنگ ويرانگري را عليه داعش آغاز کرده است اما رهايي از اين گروه تروريستي، نيازمند تلاش بين المللي است.
سفير روسيه در عراق نيز پس از تسليم نامه پوتين به حيدر العبادي، از تمايل روسيه براي توسعه روابط دو جانبه به وي‍ژه همکاري تسليحاتي و اطلاعاتي جهت رويارويي با ترويست هاي داعش خبر داد.
حيدر العبادي در ادامه گفتگو با سفير روسيه، ابراز داشت درباره اهميت سرکوب تروريسم با روسيه هماهنگي هاي مشترکي داريم.

۲۳ بالگرد نظامي روسيه در اختيار عراق قرار مي گيرد
سخنگوي رسمي وزارت دفاع عراق اعلام کرد روسيه تا دو ماه آينده ۲۳ فروند بالگرد نظامي به وزارت دفاع عراق تحويل مي دهد .
نصير نوري محمد مشاور رسانه هاي وزارت دفاع عراق روز سه شنبه به خبرگزاري اسپوتينک گفت بر اساس مفاد توافق ميان بغداد و مسکو ، ۲۳ بالگرد نظامي روسيه تا پيش از پايان امسال ( ۲۰۱۵ ) در اختيار عراق قرار مي گيرد .
نوري محمد افزود بر اساس قرارداد هايي که دو سال قبل و پارسال ميان بغداد و مسکو به امضا رسيد بالگرد هاي نظامي از نوع ( مي - ۳۵ و مي ۲۸) تا دو ماه آينده وارد عراق خواهند شد .
به گزارش خبرگزاري اسپوتنيک از بغداد ، حيدر العبادي نخست وزير عراق در ماه مه گذشته در سفر با مسکو با مقامات روسيه قرارداد خريد سلاح و تجهيزات نظامي پيشرفته به ارزش ۴ ميليارد و ۵۰۰ ميليون دلار امضا کرده بود .
ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه در ديدار با حيدر العبادي بر حمايت مسکو از بغداد در مبارزه با گروههاي تروريستي تاکيد کرده بود .
پوتين در اين ديدار عراق را يکي از متحدان قديمي و مهم روسيه در منطقه خاورميانه دانست و بر تمايل مسکو براي گسترش هر چه بيشتر روابط و مناسبات دو جانبه در موضوعات مختلف تاکيد کرد.

نظر شما